Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Stuurpen wel/niet omdraaien

watikjebrom
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 11 mar 2008 12:47

watikjebrom 15 aug 2010 16:24

Ik twijfel of ik mijn FSA stuurpen zal omdraaien. Ten eerste omdat ik het mooier vind en ten tweede heb ik het idee dat ik wel wat dieper mag zitten. Mijn twijfel zit 'm in de vraag of ik dan niet té diep kom te zitten.

Zo ziet het er momenteel uit:

[img=http://img248.imageshack.us/img248/6526/img0347rp.jpg]

Hoogteverschil bovenkant zadel tot hart stuurpen is ca. 10 cm. Zou ik te diep komen te zitten als ik de stuurpen omdraai. Volgens mij scheelt dat zo'n 5 cm.
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 15 aug 2010 16:32

Das wel van het ene uiterste naar het andere. Waarom niet eerst een vlakke stuurpen proberen
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

Gebruikersavatar
arepol
Forum-lid
Berichten: 1467
Lid geworden op: 17 jun 2008 14:07
Locatie: Eindhoven
Contact

Gebruikersavatar arepol 15 aug 2010 16:34

Of eerst proberen een paar spacers onder je stuurpen vandaan te halen. Dan zak je een centimeter of 2. Gaat dit goed, kun je de stuurpen omdraaien.

watikjebrom
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 11 mar 2008 12:47

watikjebrom 15 aug 2010 16:35

Madhill schreef:Das wel van het ene uiterste naar het andere. Waarom niet eerst een vlakke stuurpen proberen


Ik dacht dat als ik deze pen omdraaide deze vlak (evenwijdig aan bovenbuis) komt te staan?
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

madhill
Forum-lid
Berichten: 1330
Lid geworden op: 23 mar 2006 19:55

madhill 15 aug 2010 16:40

Hij zal zo te zien iets schuin naar beneden aflopen, gewoon even proberen, misschien valt het mee inderdaad. De spacers verwijderen klinkt ook logisch.
Pinarello FP6, Campa SR titanium, Shamal Ultra

watikjebrom
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 11 mar 2008 12:47

watikjebrom 15 aug 2010 16:47

PS. Het gaat om de FSA OS120 met een hellingshoek van 6° (omkeerbaar). Als je deze omdraait gaat deze dan 6 graden omhoog of omlaag?
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 15 aug 2010 16:51

Dan staat hij 6graden omlaag ten opzichte van de balhoofdsbuis. De balhoofdshoek is 73gr, oftewel 90 - 73 = 17 graden ten opzichte van horizontaal. Je stuurpen wijst dan dus 17 - 6 = 11 graden omhoog. Nu wijst hij 17 + 6 = 23 graden omhoog.

watikjebrom
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 11 mar 2008 12:47

watikjebrom 15 aug 2010 16:53

perik schreef:Dan staat hij 6graden omlaag ten opzichte van de balhoofdsbuis. De balhoofdshoek is 73gr, oftewel 90 - 73 = 17 graden ten opzichte van horizontaal. Je stuurpen wijst dan dus 17 - 6 = 11 graden omhoog. Nu wijst hij 17 + 6 = 23 graden omhoog.


Mijn HAVO-wiskunde is ver weggezakt :-)
Kun je zo ook uitrekenen hoeveel het stuur lager komt te staan bij een stuurpen van 13cm?
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 15 aug 2010 16:55

Kijk hier eens:

http://alex.phred.org/stemchart/

Als je hem omdraait staat je stuur 8mm verder naar voren en 26mm lager.

watikjebrom
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 11 mar 2008 12:47

watikjebrom 15 aug 2010 17:37

Thx. Misschien dan gelijk een kortere pen van 12 cm zodat ik alleen wat dieper zit, zonder dat mijn reach vergroot.
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

uberto
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:15

uberto 15 aug 2010 18:52

Probeer maar! Stuurpen omdraaien neemt je niet meer dan 2 minuten...

joeptimmermans
Forum-lid
Berichten: 496
Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
Locatie: Nijmegen

joeptimmermans 16 aug 2010 12:56

Ben wel voorzichtig met het aandraaien van de stuurpen als je hem omdraait. De vorkbuis is van carbon en die kan kapot, weet ik uit ervaring :( Best een momentsleutel gebruiken!

Plaats reactie