Ultegra 6700 of 105 5700 naven?
Ben al enige tijd aan het rondkijken voor een nieuw setje handgespaakte wielen. Het plan is om dat met Shimano naven te gaan doen. Dura Ace wordt helaas te duur maar de 105 en Ultegra bieden ook veel waar voor hun geld.
Nu is mijn vraag of er een wezenlijk verschil is tussen deze twee naven. In de gebruikshandleidingen staat dat veel onderdelen tussen beide naven zijn uit te wisselen en ook de opbouw van de naven lijkt mij identiek.
Wat maakt naast de naam 'Ultegra' het rechtvaardigen van het prijsverschil?
Nu is mijn vraag of er een wezenlijk verschil is tussen deze twee naven. In de gebruikshandleidingen staat dat veel onderdelen tussen beide naven zijn uit te wisselen en ook de opbouw van de naven lijkt mij identiek.
Wat maakt naast de naam 'Ultegra' het rechtvaardigen van het prijsverschil?
De lagers zijn mogelijk ietsje beter bij Ultegra. Ik heb ook rondgekeken op het internet, maar ik zie geen overtuigende argumenten om Ultegra te kiezen boven 105. De duurzaamheid lijkt niet significant te verschillen.
Volgens mij betaal je eigenlijk vooral voor de bling-factor. Ik zag overigens wel dat de meerprijs voor Ultegra bij een handbouwer als Bikexperto voor sommige setjes heel klein is (soms maar 10 euro).
Volgens mij betaal je eigenlijk vooral voor de bling-factor. Ik zag overigens wel dat de meerprijs voor Ultegra bij een handbouwer als Bikexperto voor sommige setjes heel klein is (soms maar 10 euro).
Bedankt voor je reactie Aapje. Ik heb de vraag ook voorgelegd aan Shimano en kreeg een verrassend snel antwoord:
''De verschillen zitten in vele zaken, de 105 groep is ontworpen voor de enthousiaste veelfietser. De Ultegra groep meer voor de amateur wedstrijdrijder. De Ultegragroep is door ander materiaalgebruik en andere constructies lichter, heeft gladdere en hardere lageroppervlakken en zal dus langer meegaan. Het meest illustratief hiervoor zijn de naven, het beste is eens langs een dealer te gaan en losse naven te voelen, met name de loop is over het algemeen goed te voelen en daarmee is het snel duidelijk dat de Ultegra groep lichter zal lopen en langer mee zal gaan.''
Het binnenwerk is dus het grootste issue tussen de naven. Qua gewicht is de 105 zelfs iets lichter volgens mij, hoewel dat verschil echt grammenwerk is.
Uiteindelijk ga ik toch voor de Ultegra naaf. In de eerste plaats omdat er Ultegra op staat;-) Daarnaast neem ik aan dat ze bij Shimano weten waar ze over praten en wil ik die paar euro extra wel betalen voor wat meer duurzaamheid.
''De verschillen zitten in vele zaken, de 105 groep is ontworpen voor de enthousiaste veelfietser. De Ultegra groep meer voor de amateur wedstrijdrijder. De Ultegragroep is door ander materiaalgebruik en andere constructies lichter, heeft gladdere en hardere lageroppervlakken en zal dus langer meegaan. Het meest illustratief hiervoor zijn de naven, het beste is eens langs een dealer te gaan en losse naven te voelen, met name de loop is over het algemeen goed te voelen en daarmee is het snel duidelijk dat de Ultegra groep lichter zal lopen en langer mee zal gaan.''
Het binnenwerk is dus het grootste issue tussen de naven. Qua gewicht is de 105 zelfs iets lichter volgens mij, hoewel dat verschil echt grammenwerk is.
Uiteindelijk ga ik toch voor de Ultegra naaf. In de eerste plaats omdat er Ultegra op staat;-) Daarnaast neem ik aan dat ze bij Shimano weten waar ze over praten en wil ik die paar euro extra wel betalen voor wat meer duurzaamheid.
-
- Forum-lid
Ik heb verder niet echt een mening (105 vs Ultegra), maar om te reageren op het laatste wat je schrijft, bij shimano weten ze ook hoe je moet verkopen..
55 Euro voor een set 105 naven in Duitsland nu. Ultegra is beter afgedicht.
http://cnc-bike.de/product_info.php?cPa ... af3baeb37b
http://cnc-bike.de/product_info.php?cPa ... af3baeb37b
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
@Erwin01 Is het dan alleen de finish aan de buitenkant die verschilt tussen de naven?
@Madhill Op zich ben ik het wel met je eens en ik weet dat dit ook gebeurt bij bijvoorbeeld zonnebloemolie (waarbij het A en B merk precies hetzelfde zijn). Toch blijft het vreemd voor fietsonderdelen....
@Madhill Op zich ben ik het wel met je eens en ik weet dat dit ook gebeurt bij bijvoorbeeld zonnebloemolie (waarbij het A en B merk precies hetzelfde zijn). Toch blijft het vreemd voor fietsonderdelen....
heinrich schreef:@Madhill Op zich ben ik het wel met je eens en ik weet dat dit ook gebeurt bij bijvoorbeeld zonnebloemolie (waarbij het A en B merk precies hetzelfde zijn). Toch blijft het vreemd voor fietsonderdelen....
Helemaal niet. Bij Shimano/SRAM/Campa worden setjes gemaakt van onderdelen. Zo heb je bij Shimano het 105-setje, met bepaalde schakelonderdelen, remmen, velgen, pedalen, wielen, etc. Dan heb je het Ultegra-setjes met van al die onderdelen weer andere versies. Dus totaal zijn er voor Shimano 5 setjes voor op de weg.
Op zich slaat zo'n verdeling natuurlijk nergens op, want waarom zouden er precies 5 varianten van remmen moeten zijn of 5 varianten van pedalen? Dat is puur marketing en heeft weinig te maken met een logisch verschil in techniek.