Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Haperen campa body

e1colnago
Forum-lid

e1colnago 15 aug 2010 14:28

Ik heb onlangs nieuwe Bora wielen gekocht. Als ik na de benen stil te houden terug begin te trappen, pikt mijn body niet direct in. Heb mijn FM er wat vet uit laten doen (want de body maakte ook bijna geen lawaai), maar bij mijn volgende trainingstochtje (120 km) heeft hij het nog 2 keer gehad.
Kan dit aan de body zelf liggen???

diogenes
Forum-lid

diogenes 15 aug 2010 14:46

Hoor je een klap? Dan blijven de palletjes hangen. Ik zou wat dunne olie op de palletjes doen.
Velgenfluisteraar

Florezido

jasperr
Forum-lid

jasperr 15 aug 2010 16:54

Typische kwaal bij nieuwe Campa/Fulcrum wielen. Had het ook bij mijn Fulcrum R3. Was het zat en heb het veertje in de body vervangen voor een nieuwe. Nu doen ze het perfect en met en mooie ratel.

e1colnago
Forum-lid

e1colnago 20 aug 2010 13:51

Heb al eens geprobeerd met fijne olie en daarna toch een beetje vet maar dit geeft geen oplossing.
FM had gezegd dat hij een nieuw veertje had gestoken, maar of dit waar is???

Heb nu body van mijn Neutron-wiel gestoken en ga morgen terug testen voor 100 km.

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 20 aug 2010 21:44

Ik heb wel ondervinding met dit. Mijn oudere wielen hebben een body met 3 palletjes en 3 veertjes(ressortjes). Na eens los te doen zaten de veertjes niet goed en heb ik er 2 moeten vervangen(gratis gekregen van mijn FM). Werkt nog steeds prima. Mijn nieuwere wielen (campa scirocco) hadden een andere body. Die tikten bijna niet en maar eens opengedaan: daar zitten 3 palletjes met één veer (ring) rond en dit zat gebroken. Moet volgens mij slecht gemonteerd zijn, want zoveel km nog niet mee gedaan. Naar FM waar ik de wielen had gekocht en bezorgde mij het veertje voor 2 EUR. Thuis ineen gestoken en een zalig getik en alles prima. Door zelf iets te doen kan je wel iets uitsparen, maar moet ook gezegd worden dat ik daarvoor 2 jaar avondschool gevolgd heb.
Ik veronderstel als het nieuwe wielen zijn dat het laatste uw zaak zal zijn.
Enkel een weing olie en zeker geen vet: kleeft te veel!
Ik zal eens bij campa een model zoeken als voorbeeld als ge dat wenst.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 aug 2010 22:58

Je kan dit veer niet slecht monteren, hij zit goed of niet. Ik heb net nog 2 Campa bodies losgehaald en gemonteerd, enige wat ik me kan verzinnen is dat er te dik vet in zit. Haal 'm los, maak 'm schoon en doe er olie in.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 21 aug 2010 04:14

Hoi,

Die veer kan wel worden uitgerokken en ze breekt ook vrij makkelijk. Is de veer op een of andere manier verprutst dan komen de pallen ook niet meer corrrect uit hun nok.
Maar dat is het probleem niet in dit geval.
Of eigenlijk wel. Alleen wordt het door het vet veroorzaakt en niet door de veer.

Gebruik best minerale olie, die kleeft beter dan synthetische olie welke de neiging heeft om te gaan "kruipen" en door de verzegeling heen dringt waardoor je lagervet wordt gemengd met olie.

Al bij al ben ik niet zo onder de indruk van het achteras systeem van de Bora Ultra.
Oudere Eurus en Neutron baren heel wat minder zorgen en lopen als zonnetjes.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 aug 2010 13:20

De constructie met de pallen is volgens mij nog exact 't zelfde. Je moet terug gaan naar 't 8 speed tijdperk, toen hadden ze nog onder ieder palletje een veertje. Voor de betrouwbaarheid was dat wel een stuk beter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 21 aug 2010 21:38

Ik heb wielen met 9 sp en palletjes met ieder een veertje, 3 stuks

Niets is waar tot dat het tegendeel is bewezen
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

pwaverijn
Forum-lid

pwaverijn 22 aug 2010 02:40

zie hier voor alle constructies van campa: http://www.campagnolo.com/jsp/en/doc/doccatid_3.jsp

mijn 10 speed chorus heeft iig 3 palletjes en 1 palveer.
accepteren kun je leren!

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 22 aug 2010 04:23

Hoi,
Amclassic-fan schreef:De constructie met de pallen is volgens mij nog exact 't zelfde. Je moet terug gaan naar 't 8 speed tijdperk, toen hadden ze nog onder ieder palletje een veertje. Voor de betrouwbaarheid was dat wel een stuk beter.

Ik zou het moeten nagaan maar ik denk wel dat de goedkopere Campa wielsets nog steeds die drie veertjes onder de pallen gebruiken.
Het is allemaal een paar grammen zwaarder uiteraard en de pallen zelfs zullen ook wel van staal zijn en niet van titanium zoals bij de Boras.

Wat mij vooral stoort (en het is best mogelijk dat het alleen mijn Boras zijn) is dat je mooi alles (zonder de body) spelingvrij afstelt zodat je wiel al bij het minste zuchtje wind gaat bewegen om dan tot de ontdekking te komen dat wanneer je de body monteert niks meer loopt zoals het hoort.
De body draait stroef en de naaf om de as laten draaien wijst duidelijk op sterk verhoogde wrijving in het systeem.

Een en ander klopt dus niet, de body komt te diep op de as te zitten. Merkwaardigerwijs zie ik daar echter geen enkel slijtage spoor van. Vreemd.

Ik vermoed dat de as een tolerantie fout heeft alleen heb ik geen idee waar precies.
Maar goed, da's mijn probleem dus. Sorry voor de OT.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

jsparie
Forum-lid

jsparie 23 aug 2010 02:24

fdegrove schreef: Wat mij vooral stoort (en het is best mogelijk dat het alleen mijn Boras zijn) is dat je mooi alles (zonder de body) spelingvrij afstelt zodat je wiel al bij het minste zuchtje wind gaat bewegen om dan tot de ontdekking te komen dat wanneer je de body monteert niks meer loopt zoals het hoort.
De body draait stroef en de naaf om de as laten draaien wijst duidelijk op sterk verhoogde wrijving in het systeem.

Een en ander klopt dus niet, de body komt te diep op de as te zitten. Merkwaardigerwijs zie ik daar echter geen enkel slijtage spoor van. Vreemd.

Heb hetzelfde met mijn campa proton wielen. De naven losser afstellen zorgt voor speling, en zonder body is de weerstand nihil. De weerstand zit dus echt in de body. Waar precies daar kwam de fietsenmaker die alle lagertjes in de naaf en body vervangen had ook niet uit.

Kwestie van even inlopen van het lagertje in de body was het verhaal. Maar iets van 2000 km verder loopt het nog steeds zwaar. Nooit problemen met de palletjes overigens.

Plaats reactie