Cube, Trek, Bulls rond de € 1200
Al een tijdje ben ik op zoek naar een mooie racefiets. Ik ben vorig jaar begonnen met een Specialized Sirrus Pro (fitnessbike..) en ik merk dat ik veel fiets. 5100km afgelopen jaar. Ik vind het leuk en wil nu dus een echte racefiets aanschaffen.
Duidelijk is wel dat ik voor een 105 groep of Ultegra groep wil gaan.
Mijn budget is ongeveer 1200-1500 euro.
Ik twijfel ontzettend tussen een aantal modellen. Vooral bij de Bulls heb ik geen echt gevoel.. dat merk zegt me niet zoveel.
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/bu ... alcon-2015
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/tr ... ne-21-2015
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/cu ... on-sl-2015
Waar doe ik volgens jullie goed aan? En dan niet zeggen 'ga maar proefrijden dan voel je 't wel'. Want dat is te makkelijk Ik wil graag jullie mening of ervaring met deze merken. De fietsen zijn vergelijkbaar met de 2014 modellen dus daar hoor ik jullie graag over. Misschien dat ik die ook wel aanschaf overigens, mits de prijs goed is. Maar het oog wil ook wat en deze drie vind ik op 't moment gewoonweg erg mooi.
Thanks voor jullie input alvast! En vooral benieuwd ben ik naar Bulls vs. Cube op racefiets gebied. Trek heeft zich wel bewezen...
Duidelijk is wel dat ik voor een 105 groep of Ultegra groep wil gaan.
Mijn budget is ongeveer 1200-1500 euro.
Ik twijfel ontzettend tussen een aantal modellen. Vooral bij de Bulls heb ik geen echt gevoel.. dat merk zegt me niet zoveel.
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/bu ... alcon-2015
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/tr ... ne-21-2015
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/cu ... on-sl-2015
Waar doe ik volgens jullie goed aan? En dan niet zeggen 'ga maar proefrijden dan voel je 't wel'. Want dat is te makkelijk Ik wil graag jullie mening of ervaring met deze merken. De fietsen zijn vergelijkbaar met de 2014 modellen dus daar hoor ik jullie graag over. Misschien dat ik die ook wel aanschaf overigens, mits de prijs goed is. Maar het oog wil ook wat en deze drie vind ik op 't moment gewoonweg erg mooi.
Thanks voor jullie input alvast! En vooral benieuwd ben ik naar Bulls vs. Cube op racefiets gebied. Trek heeft zich wel bewezen...
Bulls en Cube zijn beide duitse merken en staan beide bekend om prijs-kwaliteit verhouding.
Dus met beide fietsen is niet mis mee.
Dat wil niet zeggen dat deze merken alleen maar goedkopere modellen verkopen, bij beide merken kun je namelijk ook dure racers aanschaffen en die zijn net zo goed als bij Trek.
Ik snap jouw opmerking niet zo omtrent Trek heeft zich wel bewezen, heeft dit met naamsbekendheid in jouw geval te maken.
Als je geen gevoel bij een fiets hebt zou ik sowieso niet overwegen om deze aan te schaffen, wat de prijs ook mocht zijn.
Dus met beide fietsen is niet mis mee.
Dat wil niet zeggen dat deze merken alleen maar goedkopere modellen verkopen, bij beide merken kun je namelijk ook dure racers aanschaffen en die zijn net zo goed als bij Trek.
Ik snap jouw opmerking niet zo omtrent Trek heeft zich wel bewezen, heeft dit met naamsbekendheid in jouw geval te maken.
Als je geen gevoel bij een fiets hebt zou ik sowieso niet overwegen om deze aan te schaffen, wat de prijs ook mocht zijn.
Cube, Bulls maar b.v. ook Focus, Sensa, Ghost, Haibike en Stevens zijn no nonsense merken waar je veel waar voor je geld krijgt. Merkbeleving doen ze geen moeite voor. Heb je niks met merkjes of is het toevallig wel zo dat één van deze merken je aanspreekt is dit mooi meegenomen.
Als ik 1500 euro te besteden had zou ik voor de instap carbon fietsen van Cube of Focus gaan. Bij Cube krijg je voor 1599 (adviesprijs!) de beste afmontage, Bij focus het beste lichtste frame van onder de 900 gram (dit betreft het 2015 model dat nog niet op de site staat). Welke, dat zou ik laten afhangen van de gewenste geometrie. De Cube is meer op comfort gericht, de Focus sportiever.
Ga je voor een aluminium frame dan zijn de verschillen minimaal en gaat het vooral om welke je het mooiste vindt en welke het beste past, persoonlijke voorkeur dus.
Als ik 1500 euro te besteden had zou ik voor de instap carbon fietsen van Cube of Focus gaan. Bij Cube krijg je voor 1599 (adviesprijs!) de beste afmontage, Bij focus het beste lichtste frame van onder de 900 gram (dit betreft het 2015 model dat nog niet op de site staat). Welke, dat zou ik laten afhangen van de gewenste geometrie. De Cube is meer op comfort gericht, de Focus sportiever.
Ga je voor een aluminium frame dan zijn de verschillen minimaal en gaat het vooral om welke je het mooiste vindt en welke het beste past, persoonlijke voorkeur dus.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 12 sep 2014 14:32
- Locatie: Nijmegen
Ik heb van de zomer een maand op een Specialized Sirrus gefietst. Niet vooruit te branden. Moedig dat je daar 5000 km mee gefietst hebt. Herkenbaar dat je een volgende stap wilt zetten. Mijn conclusie was: geen aluminium, een frame met voorwaartse neiging, racestuur, vloeiend schakelen en natuurlijk pedalen met clips (type Look). Bij een budget van 1500 Euro zou ik een instapframe Carbon kiezen en dan ontkom je niet aan een 105 groep. Je kunt ook voor een Tiagra gaan (ik fiets er nu al 12000 km mee naar tevredenheid) en dan kun je geld in iets anders stoppen (zadel of pedalen). Ik heb geen oordeel over merken want ik kijk naar een iets hoger budget.
Waarom raden jullie aan om op instap carbon te gaan rijden? Gewichts technisch brengt het niets en qua eigenschappen ook bitter weinig in die klasse. Waarom zou je dan het extra geld betalen voor het carbon? Om te kunnen zeggen dat je carbon rijdt?
Puur naar techniek van de fietsen gekeken, dus niet gekeken naar uiterlijk of maatvoering, want
uiterlijk is een kwestie van smaak,en de pasvorm voel je zelf het beste:
De Trek valt voor mij al af vanwege de remmen, dat zal waarschijnlijk no-name spul zijn,en vaak werkt dat gewoon wat minder als Shimano 105 en hoger (of de vergelijkbare groepen van Sram of Campagnolo) en de crank, die is namelijk niet van 105 niveau, maar minder.
Dan blijven voor mij dus over de Cube en de Bulls
De Bulls heeft puur droog bekeken de iets betere afmontage qua shifters, die zijn Ultegra ipv 105, de rest is minimaal 105 bij beide modellen.Gezien de overwegend positieve reviews van de 105 groep zou ik echter de Cube nemen,ook al heeft de Bulls Ultegra remgrepen en de Cube 105 en wel om het volgende.
Hij is 150€ goedkoper, en heeft een Shimano 105 crank, terwijl de Bulls een FSA Gossamer heeft, en vaak schakelt dat net even wat minder als een volledig Shimano groepset.Daarbij komt nog eens dat juist de FSA Gossamer crankset die op de Bulls zit niet echt positief beoordeeld wordt door veel testers en consumenten.
Dus het komt er op neer dat je bij de Bulls voor 150€ meerprijs iets lichtere Ultegra shifters hebt ipv 105 maar een mindere crank.Dan zou ik persoonlijk kiezen voor de Cube, want goed en betrouwbaar schakelen is in mijn ogen te verkiezen boven 100 gram lichtere shifters.Qua werking maakt het weinig uit of je Ultegra of 105 shifters hebt.
Wielen zijn bij beiden Mavic Aksium, dus qua keuze maakt dat ook niet uit.
De rest van de afmontage (stuur/pen/zadel/zadelpen) is bij deze prijsklasse allemaal eigen merk, of een minder bekend merk, en dus niet doorslaggevend in mijn ogen.
uiterlijk is een kwestie van smaak,en de pasvorm voel je zelf het beste:
De Trek valt voor mij al af vanwege de remmen, dat zal waarschijnlijk no-name spul zijn,en vaak werkt dat gewoon wat minder als Shimano 105 en hoger (of de vergelijkbare groepen van Sram of Campagnolo) en de crank, die is namelijk niet van 105 niveau, maar minder.
Dan blijven voor mij dus over de Cube en de Bulls
De Bulls heeft puur droog bekeken de iets betere afmontage qua shifters, die zijn Ultegra ipv 105, de rest is minimaal 105 bij beide modellen.Gezien de overwegend positieve reviews van de 105 groep zou ik echter de Cube nemen,ook al heeft de Bulls Ultegra remgrepen en de Cube 105 en wel om het volgende.
Hij is 150€ goedkoper, en heeft een Shimano 105 crank, terwijl de Bulls een FSA Gossamer heeft, en vaak schakelt dat net even wat minder als een volledig Shimano groepset.Daarbij komt nog eens dat juist de FSA Gossamer crankset die op de Bulls zit niet echt positief beoordeeld wordt door veel testers en consumenten.
Dus het komt er op neer dat je bij de Bulls voor 150€ meerprijs iets lichtere Ultegra shifters hebt ipv 105 maar een mindere crank.Dan zou ik persoonlijk kiezen voor de Cube, want goed en betrouwbaar schakelen is in mijn ogen te verkiezen boven 100 gram lichtere shifters.Qua werking maakt het weinig uit of je Ultegra of 105 shifters hebt.
Wielen zijn bij beiden Mavic Aksium, dus qua keuze maakt dat ook niet uit.
De rest van de afmontage (stuur/pen/zadel/zadelpen) is bij deze prijsklasse allemaal eigen merk, of een minder bekend merk, en dus niet doorslaggevend in mijn ogen.
Ik zal hier wel een paar negatieve reacties op krijgen, maar het is gewoon mijn persoonlijke mening die ik wil doorgeven.lawnmower schreef:Waarom raden jullie aan om op instap carbon te gaan rijden? Gewichts technisch brengt het niets en qua eigenschappen ook bitter weinig in die klasse. Waarom zou je dan het extra geld betalen voor het carbon? Om te kunnen zeggen dat je carbon rijdt?
Als je 1500€ hebt te spenderen, kan je beter een aluminium fiets met een goede groep aanschaffen, dan een instapcarbon met een mindere groep.
Rond deze periode komen de meeste FM met promoties zodat je voor minder ook gesteld bent.
Onderschat het rijcomfort van Trek niet, heb zelf nog vorige week nog geweldige testrit gemaakt met de Madone 2.1.
Verschil tussen 105 en Ultegra is het gewicht en een paar honderd euro, maar de 105-groep is méér dan voldoende voor de gewone wielertoerist, zeker de laatste 11-speed versie.
Laat je niet gek maken door allerlei mensen die anders beweren.
Veel succes met wat je ook zal aankopen en nog veel fietsplezier gewenst.
Laatst gewijzigd door Peet68 op 24 sep 2014 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Janssen Blade & Tdf
Op de Cube Agree van 1599 krijg je al een comlete Ultegra groep.MichielScheffer schreef:Bij een budget van 1500 Euro zou ik een instapframe Carbon kiezen en dan ontkom je niet aan een 105 groep.
De Cube Agree verhoudt zich qua gewicht en stijfheid ongeveer tot de top aluminium frames (Ultimate AL en Caad10) en is zelfs iets goedkoper met een vergelijkbare afmontage. Het is zeker een verbetering t.o.v. de in de openingspost genoemde fietsen.door lawnmower » 24 sep 2014 19:53
Waarom raden jullie aan om op instap carbon te gaan rijden? Gewichts technisch brengt het niets en qua eigenschappen ook bitter weinig in die klasse. Waarom zou je dan het extra geld betalen voor het carbon? Om te kunnen zeggen dat je carbon rijdt?
De Focus Cayo evo 2015 heb ik nog niet mee gereden maar het frame weegt toch echt 5 a 6 ons minder dan de gemiddelde aluminium fiets en maar 2 ons meer dan de allerlichtste frames op de markt. Dat brengt dus gewichtstechnisch heel wat voor relatief weinig geld.
Campagnolo Ultra Dork
Ik bedoel daarmee dat Trek in de Tour mee fietst en zich als merk wel echt gevestigd heeft. Dus qua merk ik heb daar wel vertrouwen in. Maar dat zegt wellicht niet zoveel over de frames in de prijsklasse waarin ik opzoek ben.story schreef: Ik snap jouw opmerking niet zo omtrent Trek heeft zich wel bewezen, heeft dit met naamsbekendheid in jouw geval te maken.
Als je geen gevoel bij een fiets hebt zou ik sowieso niet overwegen om deze aan te schaffen, wat de prijs ook mocht zijn.
Verder heb ik nog het idee dat bij de Bulls de lasnaden beter zijn weggewerkt.. zegt dat iets over de gehele kwaliteit van het frame? Weet iemand of Bulls een beter frame maakt dan Cube?
En de positie van de remmen van de Bulls spreekt me niet zo aan.. maar dat is een 'wat de boer niet kent...' dingetje. Iemand een ervaring of mening?
En de positie van de remmen van de Bulls spreekt me niet zo aan.. maar dat is een 'wat de boer niet kent...' dingetje. Iemand een ervaring of mening?