Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Nieuwe mountainbike

rudi assauer
Forum-lid

rudi assauer 25 sep 2014 20:41

Goedendag,

Nadat ik eerder dit jaar een nieuwe racefiets heb aangeschaft (Cannondale Caad10) is het nu tijd voor een nieuwe mountainbike. In de zoektocht naar mijn nieuwe racefiets had ik zelf nog behoorlijke kennis maar dit geldt niet voor het onderdeel Mountainbiken. Het enige wat ik daar van weet is dat ik het in de wintermaanden gewoon heel leuk vind en veel doe. Bijna elk weekend een toertocht en door de weeks ook nog 1 a 2 kortere tochtjes. Wij zijn hier in Twente in de zeer gelukkige omstandigheid dat we de keuze hebben uit enorm veel goed gepeilde routes door ook nog eens hele mooie gebieden. Daar moet je gebruik van maken toch?

Ik zit nu in mijn oriëntatiefase dus ik vraag jullie niet om te kiezen tussen bijvoorbeeld 2 specifieke modellen. T.z.t zal ik ook nog keurig kijken naar precieze maatvoering en afstelling. Ik rij nu op een instapmodelletje Sensa met Deore, voorvorkvering en magura remmen?

Ik zou jullie hulp graag eerst willen inroepen op de vraag waar ik überhaupt op moet letten. Ik ben geen mountainbiker die in het buitenland op en van bergen gaat, dit ben ik ook niet van plan in de toekomst. Wat ik wel graag en veel doe zijn de lokaal hier uit gepeilde koersen. Dus lekker hard over singletracks door de bossen en af een toe een stuk verbindingsasfalt er tussen. Budget zal ongeveer liggen tot een max van 2.000. Mijn LBS dealt in de merken Cannondale, Trek, Giant en Specialized.

Ik heb zoals gezegd geen enkel idee wat voor bovenstaand gebruik de dingen zijn waar ik op moet letten. Wel heb ik termen voorbij zien komen maar ik weet niet of die goed zijn en/of aansluiten bij mijn wensen van gebruik, zoals lefty, schijfremmen en 29niner.

Ik hoor dus graag van jullie waar ik op moet letten, wat een must is en wat overbodig is. Aan de hand daarvan kan ik verder kijken.

Alvast bedankt.

Edit: Bedenk me nu dat ik misschien ook wel richting een cyclocrosser moet denken met mijn wensen? Ik weet het niet, hoor graag van jullie.
Race: Stelbel Rodano Disc / Cannondale CAAD10
MTB: Santos 4.29
WW: Santos Trekking Lite

Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 26 sep 2014 07:12

Tja, heb je al eens rond gesnuffeld op forum.mountainbike.nl?

Als ik jou was zou ik voor een hardtail gaan met 29er wielen. Wel een geveerde vork, is net wat comfortabeler. SLX is eigenlijk al een prima groep. DUsvanaf daar is het gewoon goed.

Lefty is niet echt heel speciaal, behalve de prijs dan.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 26 sep 2014 09:01

Oei....zeg dat maar niet tegen de puristen. Krijg je een heel verhaal over naaldlagers, stijfheid van 1 dikke poot vs. 2 dunne, etc ;)

Probeer een 2014 model op de kop te tikken: http://www.12gobiking.nl/mountainbikes/ ... ly-98-2014
Met zo'n bike kun je echt jaaaaaren vooruit. Binnen jouw budget zul je niet snel iets beters vinden denk ik.
Speci en Cdale kun je waarschijnlijk wel schrappen; binnen jouw budget moet je dan teveel consessies doen binnen de afmontage. Tenzij daar ook een overjarig model staat. Uit zeer betrouwbare bron weet ik dat 2014 modellen van Speci met -25% gaan momenteel.
Less is bore

rudi assauer
Forum-lid

rudi assauer 26 sep 2014 10:04

Op forum.mountainbike.nl heb ik nog niet gekeken, dat zal ik gaan doen.

Ik zal ook gaan kijken naar overjarige modellen. Sowieso betaal ik nooit de vraagprijs in de winkel, dat is niet nodig.

Afbeelding

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 26 sep 2014 12:39

Afhankelijk van je lengte een 26, 27,5 of 29-er.
Ik gebruik mijn mtb (een Scott 29-er, ben 187 cm) bijna enkel in de winter.
Ik rijd met mijn MTB ook vooral bij ons in de buurt (voornamelijk vlak) op onverharde paden en s'avonds een winterrondje over voornamelijk asfalt.
Ik, heb alu Scott frame, een SLX groep met XT schijfremmen en een vaste carbon vork.
2 Wielsets Fulcrum Red Power SL (1 met Schwalbe Kojak en 1 met Schwalbe Rocket Ron crossbanden).

Meer moet ik niet hebben :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 26 sep 2014 15:50

XT schijfremmen mag ook SLX zijn; werken exact hetzelfde. En scheelt weer centjes :)

@rudi: korting regelen bij een Speci dealer is vrijwel onmogelijk, tenzij overjarig model. Meeste kans heb je dan bij Trek of Giant.
Less is bore

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 26 sep 2014 22:33

daniel1975 schreef:XT schijfremmen mag ook SLX zijn; werken exact hetzelfde. En scheelt weer centjes :)
Klopt maar oorspronkelijk stonden er Tektro Draco remmen op en een kon een compleet setje XT remmen aanschaffen nieuw in de doos voor 100 Euro. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Pronghorn73
Forum-lid

Pronghorn73 29 sep 2014 12:07

Eerst wielmaat bepalen. Belangrijkste wielematen op dit moment zijn 29 en 27,5. Voor 2.000 euro koop je een prima afgemonteerde hardtail. Vraag bij je LBS of je uitgebreide proefrit kunt maken in het bos. Al nagedacht over de geometrie? Zit je liever rechtop of liever gestrekt?

rudi assauer
Forum-lid

rudi assauer 01 okt 2014 12:30

Is een geveerde voorvork noodzakelijk?

Afbeelding

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 01 okt 2014 12:33

Niet noodzakelijk, het rijd wel beter en ook sneller.

Toch kiezen mensen regelmatig voor een vaste vork, gewoon omdat het leuk is.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 okt 2014 13:03

Ik zou persoonlijk altijd een geveerde vork pakken. Sneller, comfortabeler, meer controle.
Star is leuk voor de puristen, maar die maken echt bewust die keuze.
Less is bore

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 01 okt 2014 13:19

Specialized stumpjumper pro, precies wat je zoekt volgens mij en ook nog eens te koop via je LBS. Snelle fiets, goede voorvork, aluminium topframe en binnen je budget.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie