Jeugd cyclocrosser
Mijn zoon van 8 jaar,140cm lang fietst nu nog op een mountainbike die hem bijna alweer te klein wordt. Eigenlijk wil hij graag een racefiets maar het is een beetje zonde dat hij dan niet meer offroad zou kunnen dus zat ik te denken aan een cyclocrosser.
Maar wat is nu verstandig wat betreft wielmaat,is 26" de beste keuze of zou 28" ook wel kunnen? De framematen zijn in beide varianten wel hetzelfde te vinden. Hij gebruikt de fiets trouwens ook gewoon voor het dagelijkse gebruik. (of toch beter weer een mountainbike nemen)
Maar wat is nu verstandig wat betreft wielmaat,is 26" de beste keuze of zou 28" ook wel kunnen? De framematen zijn in beide varianten wel hetzelfde te vinden. Hij gebruikt de fiets trouwens ook gewoon voor het dagelijkse gebruik. (of toch beter weer een mountainbike nemen)
Het grote voordeel van een cyclocrossfiets is dat hij dubbel inzetbaar is. Een paar racewieltjes bij kopen en hij kan zo de weg op. Ik zou dus opteren voor een 28" als hij nu graag een racefiets wil kan hij nog altijd de twee disciplines combineren. Mits een goed uitgebalanceerd verzet kan hij zowel in het veld als op de weg terecht. Persoonlijk zou ik zou wel investeren in een paar goede canteliver remmen voor zijn eigen veiligheid. Het geen geheim dat cyclocrossfietsen niet goed remmen...26" zou ik proberen te vermijden want dan moet je nog meer spelen met de verzetten om een gelijk aantal meters te overbruggen t.o.v een 28"
Stef
Hoi Stef,
Bedankt voor je reactie!
Ik heb zelf ook een crosser en hierbij ook nog een extra setje wegwielen,wat dat betreft komt 28" wel mooi uit natuurlijk. Vraag mij alleen af of 28"wielen wel wendbaar genoeg zijn voor zijn leeftijd en lengte.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb zelf ook een crosser en hierbij ook nog een extra setje wegwielen,wat dat betreft komt 28" wel mooi uit natuurlijk. Vraag mij alleen af of 28"wielen wel wendbaar genoeg zijn voor zijn leeftijd en lengte.
28inch crosser met 140cm gaat niet samen. Wil hij normaal kunnen crossen dan is 26 inch de enige optie. Aanezien hij pas 8 is zal hij zeker nog veel groeien en dus regelmatig een nieuwe fiets nodig hebben. Voor de komende 2 of 3 jaar is een 26 groot zat. Daarna zou je kunnen overwegen om over te stappen op 28inch vanaf een cm of 160
Eigenlijk opteer ik ook voor 26" i.v.m de wendbaarheid maar deze fietsen zijn moeilijk (2e hands) te vinden. De fietsen die er zijn hebben bijna allemaal te kleine framematen. Is het nog een optie om te kijken naar een fiets met 28" wielen en daar eerst 26"wielen in te zetten?
Dan kom je in ieder geval in de problemen met de remmen. tenzij je er een met schijfremmen neemt.
Het grootste probleem met 28" wielen op die leeftijd is de standover hoogte. Bij een 28" kom je al snel met je kruis op de stang terecht.
Ik weet wel dat Ridley sinds kort een 26" crosser in het assortiment heeft.
Het grootste probleem met 28" wielen op die leeftijd is de standover hoogte. Bij een 28" kom je al snel met je kruis op de stang terecht.
Ik weet wel dat Ridley sinds kort een 26" crosser in het assortiment heeft.
Campagnolo Ultra Dork
- Paul-Chris
- Forum-lid
Genesis heeft een prachtige 650b crosser in het assortiment. Ik meende me te herinneren dat er van dit model nog een paar waren uit 2014, maar 100% zeker ben ik niet (heb zelf vandaag mijn nieuwe 2014 Equillibrium opgehaald met een stevige korting)
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adv ... du-glandon
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adv ... du-glandon
Hoi,
Mijn zoon reed altijd op scatto j-cross 28.
Heeft hier van 8-11 jaar op gereden.
Hij was 140 cm toen hij begon.
De meeste kinderen in deze leeftijdscategorie rijden op deze fietsen.
Deze fietsen zijn regelmatig op marktplaats te vinden.
En kosten nieuw met tiagra rond de €800-via gimanibikes.nl
Mijn zoon reed altijd op scatto j-cross 28.
Heeft hier van 8-11 jaar op gereden.
Hij was 140 cm toen hij begon.
De meeste kinderen in deze leeftijdscategorie rijden op deze fietsen.
Deze fietsen zijn regelmatig op marktplaats te vinden.
En kosten nieuw met tiagra rond de €800-via gimanibikes.nl
-
- Forum-lid
Hoi
Ik rijd op de Scatto J.Cross 28" en ben 13 jaar, maar redelijk klein voor m'n leeftijd (ongeveer 143 cm). Voor mij bevalt die fiets prima, heb hem nu anderhalf jaar en de grootte is zeker niet te groot of te klein. Je raakt de bovenbuis niet omdat hij zo sloping is. Ik denk dat een 26" misschien snel te klein gaat zijn voor iemand die nog maar 8 jaar is en nog snel gaat groeien (als je zoon nu al 140 cm is). Ja kan ook op de website van Scatto kijken waar een dealer is en meestal hebben die een bodyscan om je maat te bepalen!
Ik rijd op de Scatto J.Cross 28" en ben 13 jaar, maar redelijk klein voor m'n leeftijd (ongeveer 143 cm). Voor mij bevalt die fiets prima, heb hem nu anderhalf jaar en de grootte is zeker niet te groot of te klein. Je raakt de bovenbuis niet omdat hij zo sloping is. Ik denk dat een 26" misschien snel te klein gaat zijn voor iemand die nog maar 8 jaar is en nog snel gaat groeien (als je zoon nu al 140 cm is). Ja kan ook op de website van Scatto kijken waar een dealer is en meestal hebben die een bodyscan om je maat te bepalen!