Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

zadelpen los...en nu?

Gebruikersavatar
Joppietersen
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 29 mei 2013 22:23

Gebruikersavatar Joppietersen 28 sep 2014 16:19

Goedendag,

vandaag met wat aandringen de zadelpen los gekregen, zat behoorlijk vast.

Probleem ontstaat denk ik doordat de alu pen corrodeert en dus iets uitzet.

ik heb de pen waar ie gecorrodeerd was wat geschuurd en t voelt weer glad aan en de pen gaat weer normaal op/neer in t carbon frame.

Maar nu: wat kan ik t beste doen:

het onderste gedeelte van de pen (wat in de staande buis valt) is nu blank (daarboven zwart geverfd).

Om opnieuw corrosie tegen te gaan wat kan ik dan t beste doen?

- blanke gedeelte opnieuw zwart spuiten met spuitbus
- zo laten maar monteren met carbonpasta
- zo laten maar gewoon laagje stevig vet erop smeren

of combinatie van dit alles...?
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......

italfrk
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 10 okt 2010 16:12
Locatie: Tiel

italfrk 28 sep 2014 16:42

Of je koopt een carbon zadelpen dan ben je gelijk verlost van corrosie.

oldsteel

oldsteel 28 sep 2014 20:55

ben geen chemicus, maar corrosie kan ook ontstaan door electrische spanningsverschillen...
kopervet werkt als "buffer" om electrochemische corrosie te voorkomen.
of het helpt tussen alu en carbon, durf ik niet te zeggen.

Prutser
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 sep 2014 08:38

Prutser 30 sep 2014 10:00

Ik vermoed dat als je de zadelpen gaat spuiten, je de lak meteen weer beschadigd bij het monteren van de zadelpen. Dat heeft dan dus helemaal geen zin. Mocht je de zadelpen willen spuiten met hoogwaardige verf, kun je volgens mij net zo goed een nieuwe zadelpen kopen, want die van alu zijn goed betaalbaar.
Je zadelpen monteren met carbonpasta lijkt mij sowieso wel een goed idee, omdat je anders het risico loopt de zadelpenklem te strak aan te draaien omdat je zadelpen steeds in je frame zakt bij belasting. Carbonpasta zorgt voor extra wrijving tussen de twee delen en je hoeft de klem dus minder strak aan te draaien. Het is sowieso wel handig om dit met een momentsleutel te doen, zodat je je aan de aanbevolen momenten houdt. Heb je deze niet, dan kun je ook even langs je FM gaan en vragen of hij de boel even wil vastzetten. De kans is aanwezig dat hij het ook zonder momentsleutel doet, maar waarschijnlijk heeft hij in de loop der jaren al heel veel zadelpennen vastgezet en weet hij hoeveel druk hij kan zetten.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5918
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 30 sep 2014 12:37

Prutser schreef:De kans is aanwezig dat hij het ook zonder momentsleutel doet, maar waarschijnlijk heeft hij in de loop der jaren al heel veel zadelpennen vastgezet en weet hij hoeveel druk hij kan zetten.
Totale onzin.
Juist omdat hij het al jaren doet is de kans groot hij er ver naast zit.

Gebruikersavatar
Joppietersen
Forum-lid
Berichten: 92
Lid geworden op: 29 mei 2013 22:23

Gebruikersavatar Joppietersen 30 sep 2014 13:43

OK..of de lak beschadigd....zullen t zien, heb m licht gespoten.

Ik zal er iets op doen zodat ie minder snel oxideert.
Het gaat niet om de grootte van je tandwielen,
het gaat erom wat je er mee doet......

Plaats reactie