Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Probleem Mavic Ksyrium Elite S

Fabian97
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2014 13:49

Fabian97 29 sep 2014 14:32

Beste forumleden,

Ik ben sinds dit weekend in het bezit van een nieuwe fiets (Canyon Ultimate CF SL 9.0).
De fiets is prachtig en rijd (bijna) heerlijk! ik heb alleen een probleem met de meegeleverde wielset, om precies te zijn het voorwiel. Wanneer ik aan het voorwiel een draai geef lijkt het net of het wiel aanloopt, een schurend geluid elke keer als het wiel op dezelfde plek komt.
Het wiel loopt echter nergens tegen aan! Even verder gekeken en het geluid bleek duidelijk uit de naaf te komen, ik heb het voorwiel uit het frame gehaald en 'los' laten draaien en nu kon ik geen vreemd geluid ontdekken. (heeft dit te maken met een Carbon voorvork die werkt als een klankkast bij een klein geluid uit de naaf?) Daarbij komt ook nog eens dat het voorwiel redelijk zwaar loopt, als ik een slinger geef aan het voorwiel van mijn oude fiets (ik weet het, het is niet echt een precieze meetmethode) dan loopt het wiel veel langer door dan bij het Mavic voorwiel.

Gisteren een ritje gemaakt, het geluid is eigenlijk niet (nauwelijks) te horen door rijwind/omgevingsgeluid/etc. wat wel opvalt is dat de fiets zeer zwaar loopt, maar voor mijn gevoel had dat toch meer te maken met de Mavic Yksion banden die niet tot de max waren opgepompt en een hoge rolweerstand hebben (Zie FIETS nr.7 2014 blz.38) dan met de zwaar lopende wielen.

Verder nog: mijn vader heeft dezelfde fiets dit weekend ook binnen gekregen, en hij had exact hetzelfde probleem met het voorwiel. Ik heb het wiel ook andersom in het frame gezet het geluid bleef.

Mijn vragen aan jullie:
1. Weten jullie wat dit geluid kan zijn en hoe ik het moet oplossen?
2. Is het normaal bij de Mavic Ksyrium Elite S dat hij wat zwaarder lijkt te lopen, of moet het wiel worden 'ingereden'?
3. Wat zijn jullie bevindingen met de Yksion banden m.b.t. rolweerstand?
4. Heeft (in het algemeen) een iets zwaarder lopende naaf een merkbaar grote invloed op de weerstand?

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven, ik ben benieuwd naar jullie bevindingen/oplossingen!

bartg
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19

bartg 29 sep 2014 15:43

Moeilik te beoordelen zonder het wiel gezien / in handen gehad te hebben... Maar een wiel - en zeker een voorwiel, want daar zit geen freewheel mechanisme in - mag niet "zwaar" lopen. Ook niet normaal dat je oude wiel zoveel langer doorloopt. Misschien de snelspanner te strak gezet ? Of misschien een te strak afgesteld lager, maar dat zou je ook moeten voelen als het wiel uit het frame is. ?
Rolweerstand wordt idd deïnvloed door bandenspanning. Voldoende oppompen is de boodschap (gemiddeld 7 à 8 bar afhankelijk van je gewicht, breedte van de band, type band, soort rit - kasseien, vlak asfalt, gemengd tracé, enz)
De Yksion is helemaal geen slechte band, ook al zijn er zeker betere. Maar voor een wielertoerist of als trainingsband zeker ruim voldoende.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

polluchon
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011 13:42
Locatie: Utrecht

polluchon 29 sep 2014 16:15

Heb je geprobeerd om de snelspanner wat losser te zetten?

Fabian97
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2014 13:49

Fabian97 29 sep 2014 16:25

Stom, nog niet aan gedacht. Net geprobeerd en het geluid is weg! Blijkbaar de snelspanner te strak aangedraaid. Het wiel loopt ook veel langer door nu, echter nog steeds niet zolang als het wiel van de oude fiets, maar dat zal wel een eigenschap van het wiel zijn (of ik moet de snelspanner nóg wat losser draaien)

Bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 29 sep 2014 18:36

Is waarschijnlijk het kunststof naafkapje welke een schurend geluid maakt. Naven zijn af te stellen met de meegeleverde Mavic sleutels.
Wat betreft de Yksion banden, deze vallen mij zeker niet tegen. Inmiddels een dikke 4000km mee gereden met 0x lek. 90kg op 8.5bar voor en 9bar achter. De griplink aan de voorzijde laat nu wel wat ruwigheid op het loopvlak zien. Achterband wordt minder snel vierkant als een Vredestein Fortezza tricomp. De hogere rolweerstand zoals genoemd merk ik als amateurtje toch niet, of ik ben sterker geworden :)
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Fabian97
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 sep 2014 13:49

Fabian97 30 sep 2014 13:56

Ik had bij het eerste ritje de banden tot 7 bar opgepompt, ik weeg echter wel wat minder. Ik vind het systeem van Mavic met de voorband met meer grip en de achterband met betere krachtoverbrenging mooi bedacht, maar ik denk dat voor de prijs van de Mavic banden +/- €40 wel betere banden te krijgen zijn. Op de oude fiets zitten Vittoria Rubino Pro's die bevallen zeer goed! (en zijn een stuk goedkoper)

el_loco
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 07 okt 2014 11:42

Die Yksion banden zijn mij ook prima bevallen. Zowel kwa grip als kwa lekbestendigheid (0x lek in +/- 5000 km) wel altijd droog mee gefietst, dat moet gezegd worden. Achterband is inmiddels vervangen, voorband is al snel aan de beurt.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 07 okt 2014 21:55

De standaard meegeleverde Yksion banden zijn mij minder bevallen. Na circa 1.750 km ontstond er plotseling een bobbel op het loopvlak en enkele honderden meters later kreeg ik een klapband. Kan pure pech zijn, maar bij Continental (GP 4000 en GP 4000s) en Schwalbe (Ultremo, Durano en One) heb ik dit nooit meegemaakt. Tot de klapband vond ik de banden niet onaardig rijden.
Real men wear blûk!!! Marcel

Plaats reactie