Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Zere hand, pols

Fee
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2014 19:41

Fee 29 sep 2014 22:01

Hoi forummers,

Ik heb het forum al doorzocht, maar niks kunnen vinden. Ik rijd een crosshybride en ben bezig met overstappen naar een racefiets. Gisteren daarom een testfiets meegekregen van de FM. Was qua model toch niet helemaal geschikt voor mij (damesframe en ik zat te dicht op het stuur vond ik zelf). Was natuurlijk ook even wennen van recht stuur naar racestuur. Ik heb mijn handen voornamelijk flink ver naar voren vlak bij de remmen gehad om toch wat meer lengte te hebben. Ik heb twee uurtjes gefietst en gisteravond merkte ik dat mijn pols zeer doet. En dan met name als ik met mijn gewicht op mijn hand druk. Vanavond bij de sportschool was opdrukken te pijnlijk en ook bepaalde bewegingen net de barbell waren gevoelig.

Ik kan niks anders bedenken als oorzaak dan de fietsttocht die ik heb gemaakt. Tenzij mijn klachten daar echt geen verband mee kunnen houden, dan moet ik verde zoeken. Ik kijk pijn altijd eerst een tijdje aan want het meeste gaat vanzelf weer over. Maar als het wel met de fiets te maken kan hebben dan is dat wel iets waar ik rekening mee moet houden bij mijn uiteindelijke keuze voor een nieuwe fiets en mogelijk ook de afstelling daarvan.

Vandaar mijn vraag hier: komt iemand dit bekend voor?

Alvast mijn dank voor het meedenken.

Groeten,
Fee

Gebruikersavatar
Harryfietst
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 jul 2014 22:00
Locatie: Groningen

Gebruikersavatar Harryfietst 29 sep 2014 22:20

Komt mij bekend voor, maar bij mij was de oorzaak RSI, opgelopen op mijn werk. Werkplek is aangepast en ik fiets alweer een jaar zonder klachten. Het heeft wel 3 jaar geduurd voordat ik de oorzaak gevonden had, dat wel. Dus misschien is het verstandig om RSI als oorzaak uit te sluiten.

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 29 sep 2014 22:38

Fee schreef: Ik heb twee uurtjes gefietst en gisteravond merkte ik dat mijn pols zeer doet. En dan met name als ik met mijn gewicht op mijn hand druk.
Fee
Waar precies doet het zeer? Tevens, hoe doet het zeer? Is het een stekende pijn?

Afbeelding
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 29 sep 2014 23:31

Zit er een knik in je pols als je fietst?
Steunt er veel gewicht op je handen als je fietst?
Afbeelding

Fee
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2014 19:41

Fee 30 sep 2014 07:44

Het is een drukpijn die ik voel als ik het onderste deel van mijn hand (wat het dichtst bij mijn pols zit) op een oppervlakte plaats en er dan met mijn gewicht op druk. Ik weet niet of dit raar klinkt, maar het is een 'botterige' pijn, ofwel pijn in mijn bot. En niet zozeer bewegingspijn. Ik kan mijn hand en pols als er geen kracht of druk op staat zonder enige beperking en zonder pijn bewegen en lichte druk is ook geen probleem.

RSI kan denk ik niet want het is mijn linkerhand en ik ben rechtshandig. Ik werk vrij veel op computer en iPad, maar gebruik dan juist mijn linkerhand veel minder dan mijn rechter.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 30 sep 2014 13:42

loos schreef:Zit er een knik in je pols als je fietst?
Steunt er veel gewicht op je handen als je fietst?
dit wordt vaak vergeten. bij een te breed stuur knikken je polsen naar binnen.
een stuur een beetje kantelen of 2cm smaller stuur is een groot verschil.

het is altijd ff wennen, maar op een moment wil je niks anders meer en zet je zelfs een racebeugel op aan je decopeerzaag om rondjes te racen door het spaanplaat van de Gamma.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 30 sep 2014 20:15

Ik denk dat er te veel gewicht op je polsen steunt.
Je kunt een iets actievere zithouding aannemen, door je ellebogen licht te buigen en evt. je buikspieren licht aan te spannen.
Als je zadel licht voorover gekanteld staat, kun je deze horizontaal of licht nar achteren kantelen (maar te veel naar achter kantelen heeft ook nadelen :oops: )
Afbeelding

ThijsvdnBerg
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19

ThijsvdnBerg 01 okt 2014 11:08

Fee schreef:Het is een drukpijn die ik voel als ik het onderste deel van mijn hand (wat het dichtst bij mijn pols zit) op een oppervlakte plaats en er dan met mijn gewicht op druk. Ik weet niet of dit raar klinkt, maar het is een 'botterige' pijn, ofwel pijn in mijn bot. En niet zozeer bewegingspijn. Ik kan mijn hand en pols als er geen kracht of druk op staat zonder enige beperking en zonder pijn bewegen en lichte druk is ook geen probleem.

RSI kan denk ik niet want het is mijn linkerhand en ik ben rechtshandig. Ik werk vrij veel op computer en iPad, maar gebruik dan juist mijn linkerhand veel minder dan mijn rechter.
De pijn die je beschrijft herken ik bijna exact. Ook bij het opdrukken inderdaad.
Bij mij ging het ook om RSI, verslaving aan de mobiele telefoon (ja echt :roll: ).
Na dat ik hier bewust op ben gaan letten is de pijn wel weggezakt.

Fee
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2014 19:41

Fee 06 okt 2014 21:09

Ik zal jullie nog even de diagnose vertellen. Ik heb nl een week niet gefietst en gesport en geen last meer gehad. Vanavond weer gesport en bij de eerste keer opdrukken ging het direct weer mis. Gelukkig woont een bevriende fysio/manueel therapeut bij mij in de buurt en daar ben ik direct even langs gegaan. Mijn pols bleek vast te zitten, zeer waarschijnlijk door net de verkeerde druk op de pols op het racestuur. Daardoor kunnen de kleine botjes die net boven je pols zitten wat verschuiven en gaat de boel vast zitten. Hij heeft hem weer los kunnen maken en mijn handjes wapperen weer;-) even aankijken of 1 behandeling voldoende is. Weer een aandachtspunt voor mezelf erbij bij de aanschaf van een nieuwe fiets!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 okt 2014 23:54

Ik heb zelf een SL laesie gehad, hierbij is een van de bandjes tussen de botjes afgescheurd. Het verschuiven van die botjes ken ik dus maar al te goed. Dat is vastgezet met een deel van de pees in mijn pols, daardoor zitten die botjes toch wat scheef en vast, en heb ik nog redelijk veel pijn. Toch is het voor mij prima te doen om een aantal uur te fietsen.

Het belangrijkste is om je stuur niet te krampachtig vast te houden en regelmatig wisselen van positie (handjes op het stuur, op de shifters, onder in de beugels).

Onder in de beugels wekt voor mij het beste omdat ik mijn (compact)stuur zo heb afgesteld dat mijn pols mooi recht staat als ik mijn stuur daar beetpak. (Ook kost remmen zo het minste kracht maar dat zal voor jou van minder belang zijn). Het is dan wel prettig om een fiets met een hoge balhoofdbuis te hebben zodat stuur wat hoger komt te staan zodat je niet teveel dubbelgevouwen op je fiets zit. Je moet dit wel "in overleg" met de rest van je lichaam doen, dus je niet in allerlei bochten wringen om je pols te ontlasten, dan loop je weer het risico op klachten elders in je lichaam.

Op zich is het natuurlijk niet normaal dat zo'n botje gemakkelijk kan verschuiven, Het zou ook midcarpale instabiliteit kunnen zijn. Misschien kan die bevriende fysiotherapeut je wat oefeningen meegeven om je pols sterker te maken, ik heb daar heel veel baat bij gehad.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie