Ten eerste, ik ben een beetje een n00b als het aankomt op fietstechniek. Met elk probleem
dat ik ervaar leer ik weer wat bij, zal ik maar zeggen.

Onlangs constateerde ik dat mijn voorblad behoorlijk versleten was. De ketting maakte nog
nauwelijks contact met het voorblad. Ik heb daarop mijn voorblad en ketting laten vervangen.
Verder kreeg ik nog het advies mijn cassette achter te vervangen. Ik dacht 'nou ja, dan kan ik
in ieder geval weer even vooruit met alles, dus doe maar'.
Wat is nu het geval? Sinds ik dit heb laten vervangen kan ik niet meer groot-groot rijden. Sterker nog,
de ketting loopt dan gelijk geheel helemaal vast. Ik weet dat groot-groot rijden ook niet bevorderlijk is voor
oa. de ketting, maar voorheen kon het wel tenminste. Dan hoorde ik hem een beetje ratelen en
wist ik dat ik anders moest schakelen. Nu loopt mijn ketting dus geheel vast, moet ik afstappen
en met een beetje pech moet ik zelfs mijn wiel er uit halen om de ketting weer goed te krijgen.
Met dit probleem ben ik meermaals terug gegaan naar de fietsenwinkel waar ik dat spul er op had laten zetten.
Aanvankelijk kon ik niet eens op de laatste 3 grote tandwielen achter komen. Ze hebben toen de derailleurs
opnieuw afgesteld, en nu beperkt het probleem zich tot alleen het grootste tandwiel achter. Volgens hen is dit
echter normaal, en hoort het zo.
Ik vind het erg vervelend, want ik had dit probleem nooit. Ik heb afgelopen weekend in Limburg gefietst,
en het is erg vervelend als je constant moet kijken of je niet per ongeluk naar het grootste tandwiel schakelt
als je bezig bent met een sportieve prestatie. Zie het onderstaande plaatje. De derailleurs hebben volgens mij
bij het op 2-na-grootste-tandwiel achter al een aparte positie. Volgens mij zouden ze normaal verticaler moeten
staan.

Mijn vraag is waar kan dit nu aan liggen? Is het simpelweg een foute afstelling van de derailleurs, heb ik
nu een te korte ketting, of is het zelfs zo dat de fietsenwinkel gelijk heeft (hetgeen ik mij bijna niet kan voorstellen)
en dat dit nu éénmaal zo hoort?
Ik heb de hoop dat die fietsenwinkel het probleem op kan/wil lossen maar opgegeven, maar voordat ik
eventueel zelf ga knutselen of naar een andere fietsenwinkel ga zou ik het erg prettig vinden om hier van
iemand te horen wat er waarschijnlijk aan de hand is.
Alvast hartelijk bedankt!
Met vriendelijke groet,
Arjan