Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

105/Ultegra, Triple/Compact?

egs
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2014 00:54

egs 03 okt 2014 01:15

Beste mensen,

Ken je dat? Dat je naarmate je langer over iets nadenkt, het gevoel krijgt steeds verder bij het antwoord vandaan te raken?

Goed, ik zoek een nieuwe racefiets met deze specs:
-Aluminium
-Full Ultegra (Triple)
-ca 1000 euro.

Gezien het laatste puntje ben ik uiteraard bij onze vrienden van Vos in Zwanenburg wezen kijken. Daar bleek mijn wens lastig. Vooral omdat de nieuwe Ultegra alleen nog in 11s-compact is. Maar, beweerde men, als ik toch echt een triple wilde, kon ik prima een New 105 nemen, want die is net zo goed als mijn 'oude' (6600?) Ultegra. Er waren wel Ultegra triple's, maar uitsluitend 'mix', dus met 105- of FSA-materialen erbij.

En nu concreet:
-Ik wil een triple omdat ik zonder gesleutel aan mijn fiets (cassette) over vlakke wegen wil sjeezen en steile bergen wil beklimmen. Kan ik de 'reikwijdte' van verzetten met een compact (al dan niet in combi met een 11s-cassette) bereiken die ik anders met een triple zou hebben (het scheelt op z'n minst 8 versnellingen....)
-Wat denken jullie? Is de 'nieuwste' 105 net zo goed en duurzaam als de 'vorige' Ultegra? En, voor zover te beoordelen: kies je eerder voor een 'full 105' of een Ultegra 'mix' met FSA-meuk?

Gezien het bovenstaande zijn de kandidaten op dit moment:
Sensa Romagna 2014 Custom White (Ultegra compact of 105 triple, mix) (ik vind hem mooi :)
http://www.sensabikes.com/product_info. ... cts_id=764
Ganni Motta Emilia 68 Full New 105 (11s) compact (hier zat de Vos-verkoper erg op aan te dringen)
Cannondale CAAD8 105 2015 Green (topframe, maar geen full maar mix 105)
http://www.tritobike.nl/cannondale-caad ... l#/maat-58
Garnelli Full Ultegra (twijfels over frame maar op Vos-site full ultegra voor 1000,-)
Canyon Endurace AL 7.0 (full ultegra, maar wel compact, positieve verhalen over Canyon)
https://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3576

Een beetje veel info, maar in de basis dus twee hoofdvragen: heeft een triple nog voordelen over een compact en hoe 'goed' is de 105-groep?

Besteed er geen tijd aan als je er niks mee kunt. Vind je het leuk om je kennis te delen, dan hoor ik het graag.

Groet,
egs

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 03 okt 2014 07:12

De nieuwe 105 5800 groep is ook niet meer in triple uitvoering te koop.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
midstar
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:40
Locatie: Heerhugowaard
Contact

Gebruikersavatar midstar 03 okt 2014 08:02

Even over de groepen.

Ik heb een jaar lang op een Sram FSA mixed Apex gereden die het heel erg goed deed, buiten verwachting zelfs.
Deze groep ligt volgens de theorie net onder de Shimano 105.
Nu heb ik geen 105 groep gehad, maar sinds enkele weken rijd ik een complete Ultegra groep op een nieuwe fiets.
Verschil....nihil, beiden deden en doen netjes en smooth hun werk ,en werkten ook even snel en trefzeker.
Vanwege het verschil wat ik ervaren heb zou ik wat groepen betreft niet meer nodig hebben hoger dan 105.
Ik rijd bijna alle dagen.

dnp41
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 sep 2014 14:59

dnp41 03 okt 2014 08:10

je kan met een compact (11 speed) in principe vrijwel hetzelfde bereik krijgen als met een trippel. Als je een 11-32 cassette combineert met een compact (wel de 50/34 versie dan), dan zal je qua verzet net zo licht kunnen fietsen als een trippel met een wat vlakkere cassette (een 11-28 cassette bijvoorbeeld). zie: http://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 03 okt 2014 08:32

dnp41 schreef:je kan met een compact (11 speed) in principe vrijwel hetzelfde bereik krijgen als met een trippel. Als je een 11-32 cassette combineert ...
Ja, de maximale en minimale waarde zal in de buurt komen, maar de stappen er tussen zijn echt groot.
egs gaf aan niet te willen wisselen van cassette en dan kan je niet anders als een triple denk ik, Maar egs, als je dat nou eens voor lief neemt en die 10 minuten (meer kost dat echt niet) neemt voor de steile ritjes dan zou ik zeker ook een 5800 of 6800 adviseren. Ik rijd dit jaar met een 6800 en wissel voor de vakantie van 25 naar 32 achter en na de vakantie weer terug. Voor mij de mooiste oplossing die er is.
En ook FSA heeft goede onderdelen, Misschien wel beter als je denkt.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 03 okt 2014 09:17

egs schreef:... FSA-meuk
Pardon??
Heb ik iets gemist of zo. Ik heb een FSA compact crankstel (carbon) waarvan de prijs toch niet in d goedkoop past. En meuk is het ook allesbehalve. En schakelen met de rest van de Campa groep gaat ook fantastisch.

Wat heb je eigenlijk tegen FSA?
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 okt 2014 11:59

Als je snel bent. ;)
http://www.mantel.com/bulls-desert-falcon-pro-triple
Wel een FSA stuur, stuurpen en zadelpen. :P

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 03 okt 2014 17:17

1. Het voordeel van een triple is dat je op het middenblad een mooiere kettinglijn in de polder hebt. Met de moderne 11 speed groepen is je schakelbereik wel groot genoeg, dat hoeft geen zorg te zijn. Evt. kun je 39 een binnenblad monteren in de polder (de crank kan blijven zitten)

2. de 11 speed 105 is een prima groep (maar niet in triple leverbaar); Ultegra is iets lichter.

3. Ik zou voor de Canyon gaan! Die hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding en prima frames.
Afbeelding

buddo
Forum-lid
Berichten: 1977
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 04 okt 2014 20:11

rob74 schreef:Ik heb een FSA compact crankstel (carbon). En meuk is het ook allesbehalve. En schakelen met de rest van de Campa groep gaat ook fantastisch.
Wat heb je eigenlijk tegen FSA?
Nu je Campa toch noemt... die leveren nog wel een triple. Overigens kan je bij Campa met veel shifters die niet expliciet bij een triple voorderailleur horen ook prima een triple derailleur aansturen (eigen ervaring, heb met mijn bestaande setup een week gereden met een Miche triple crankstel/triple derailleur).

egs
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2014 00:54

egs 05 okt 2014 01:06

Mensen,

Heel veel dank voor de snelle en inhoudelijke reacties! Ik ga hier verder mee. En dat 'FSA-meuk' was wellicht een beetje joligheid van iemand die er blijkbaar niet genoeg verstand van heeft :). M'n punt was eigenlijk: 'mix' betekent altijd 'een beetje van 105/Ultegra, aangevuld met 'mindere materialen'. Dat was mijn associatie. Bij Cannondale zag ik dat je soms een Tiagra-cassette krijgt. Dat lijkt me toch 'minder'. Bij deze eerherstel voor FSA!

Ik ga mij richten op: Ultegra 6700 Triple, Ultegra 6800 of New 105 11-speed compact. Ik ga kijken naar de Canyon en de Bulls en ik laat jullie weten wat het geworden is.

Groet,
egs

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 05 okt 2014 11:02

"minder" is in dit geval meestal zwaarder en dat hoeft echt niet slechter te betekenen. Lichter is lang niet altijd degelijker.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

berkowic
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jun 2011 20:22

berkowic 09 nov 2014 21:29

Heb je al een keuze kunnen maken.

Ik zag namelijk ook nog een mooie Cube Peloton 2015 met volledig (new) 105 Compact afgemonteerd voor €999.
http://www.cube.eu/en/bikes/road-race/p ... nred-2015/

Plaats reactie