Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

krachtraining.net

Alex G
Forum-lid

Alex G 04 okt 2014 19:42

op zoek naar krachtoefeningen in de sportschool komende winter kwam ik op onderstaande site terecht.

heeft iemand dit trainings en voedingsschema al eens gedownload en zo ja is het de moeite van de 10,- waard?

http://krachttraining.net/index.php/tra ... nners.html

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 05 okt 2014 20:06

Ik heb de website bekeken en gelezen wat deze trainingen inhouden.

Dat iemand zich 10,- euro vraagt voor een trainingsadvies en voedingsadvies is niet veel, echter meer positief commentaar kan ik niet bedenken.

In één woord: Verschrikkelijk!

Uit de inleidende tekst is al op te maken dat deze persoon/aanbieder geen verstand van wielrennen heeft. Het is slechts een algemene inleiding die zeker niet slaat op de gemiddelde wielrenner. Waarom moeten wielrenners die net uit het seizoen komen vetten verliezen voor het volgende seizoen?

De krachtoefeningen zijn interessant, maar bijna iedere oefening voor de benen in de sportschool is al handig voor een wielrenner. Echter ook deze oefeningen tonen aan dat deze persoon waarschijnlijk veel van krachttraining weet, maar niets van wielrennen. Zolang je niet het lichaam van Chris Hoy of Andre Greipel hebt, zou ik niet zomaar aan de deadlift beginnen. Push ups zijn ook heerlijk om extra nutteloze spiermassa te kweken. Haha je bovenlichaam trainen is niet verkeerd, maar drie push up oefeningen??

Je kunt heel veel oefeningen bedenken voor een wielrenner. Voor de meeste personen zijn veel herhalingen beter dan hele zware gewichten met weinig herhalingen. 3-5 x 12-20 herhalingen met een gewicht dat je ook zoveel setjes kunt volhouden. Je kunt hierbij ook aan oefeningen denken zonder gewichten of grote apparaten.

Wat de voeding in dit document betreft. Er zijn velen diëten maar velen slaan ook nergens op. 5% koolhydraten kan ik nooit aan iemand aanbevelen! Dit is ook een nadeel van internet. Er is zoveel informatie te vinden die niet juist is. Krachtsporters zijn heel gevoelig voor informatie op fora ook al hoeft die niet juist te zijn. Tegenwoordig lijkt het of iedereen iets van voeding weet en daar geld mee wilt verdienen. In Nederland is er zelfs een duur "dieet" waarover het NOC*NSF zelfs een negatief statement heeft geschreven, echter omdat er BN'ers zijn die het volgen het wel populair is.

midstar
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar midstar 05 okt 2014 21:47

Alex G schreef:op zoek naar krachtoefeningen in de sportschool komende winter kwam ik op onderstaande site terecht.

heeft iemand dit trainings en voedingsschema al eens gedownload en zo ja is het de moeite van de 10,- waard?

http://krachttraining.net/index.php/tra ... nners.html
Laat ik eerst maar eens vragen wat je wil bereiken met krachttraining in de sportschool, en of je het wil gebruiken als prestatieverbetering voor op de fiets?

Ieder lichaam is anders ,en reageerd dus ook anders op trainingen maar zeker ook op voeding.
Een opgelegde training en voeding is dan ook uitgesloten. Voeding is ook vaak trial en error en er zelf achter komen wat bij jouw lichaam werkt en past.
Natuurlijk zijn er wel richtlijnen die een basis vormen waaruit jezelf verder borduurt.

zoals de heer hierboven al zegt , wat krachttraining betreft, houd het op sets van 4x15 a 20 reps met korte rustpauzes, dwz 30 tot 40 sec ertussen.
Krachttraining is voornamelijk het opbouwen van spieren, waarbij het pas echt effectief is als je er 3 dagen in de week de tijd voor heb, en in die drie dagen alle spiergroepen kan trainen.
Ga je alleen voor de benen dan is 2x in de week mooi met minimaal 48 uur rust herstel ertussen.

Of een dieet echt nodig is, kan ik niet zien, een normale gezonde voeding is prima zat, waarbij ik zelf wel mijn eiwitten in de gaten houd en iets meer tot mij toeneem in de vorm van vast voedsel. Denk daarbij aan een bakje kwark , rosbief, gekookte eitjes op brood, kipfilet of een blikje tonijn etc..

Alex G
Forum-lid

Alex G 05 okt 2014 22:18

Alan, bedankt voor je reactie.
Ik wil graag mijn tijd die ik heb om te trainen effectiever gebruiken dan dat ik nu doe.
Je gaat dan wat zoeken op internet, traininggidsen van dit blad, enz. Maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer.
Met andere woorden welke stappen kan ik het beste volgen en hoe kan ik voor mijn situatie een goed schema samenstellen ?

Het hele voeding verhaal vindt ik zeker op dit moment minder interessant.

Alan Smeets
Forum-lid
Contact

Alan Smeets 05 okt 2014 22:31

Alex G schreef: Met andere woorden welke stappen kan ik het beste volgen en hoe kan ik voor mijn situatie een goed schema samenstellen ?
Ik werk als inspanningsfysioloog en sports nutritionist en probeer hier via dit forum sporters zoals jouw gratis te helpen.

Je moet me alleen meer over jezelf vertellen ;)

Djona
Forum-lid

Djona 06 okt 2014 10:32

Alan Smeets schreef:Ik werk als inspanningsfysioloog en sports nutritionist en probeer hier via dit forum sporters zoals jouw gratis te helpen.

Je moet me alleen meer over jezelf vertellen ;)
Topper! Alex, ik zou zeggen doe er je voordeel mee :D

Plaats reactie