Flexende achtervork & direct mount rem veilig?
Geplaatst: 05 okt 2014 20:34
Ik wil graag jullie ervaring horen met racefietsen met een flexende achtervork en een direct mount achterrem, zoals de Rose Xeon Team GF en CGF fietsen. Ik heb namelijk een vermoeden dat er een veiligheidsprobleem zou kunnen zijn met dergelijke fietsen.
Eerst mijn eigen ervaring. Afgelopen voorjaar heb ik een nieuwe Rose Xeon Team GF-3000 racefiets gekocht. In het voorjaar heb ik hier minder dan 1000 km mee gereden op vlak of heuvelachtig terrein. Voor mijn zomervakantie in de Italiaanse Alpen heb ik de fiets gecontroleerd en daarbij zag ik dat er een beschadiging zat op de zijkant van de Continental GP4000 achterband (zie foto 1). Ik vond het vreemd dat deze band al zo snel beschadigd was. Ik heb deze band toen vervangen door een nieuwe Continental GP4000 band. Ik heb toen ook geverifieerd dat de remblokken, zoals door Rose gemonteerd, aangrepen op de velg en de buitenband niet raakten.
Tijdens mijn eerste fietsrit in de bergen kreeg ik na zo’n 5 km afdalen (400 hoogtemeters) in een haarspeldbocht een klapband van de achterband, waardoor ik viel. Mijn snelheid was op dat moment gelukkig niet erg hoog waardoor de schade beperkt bleef tot wat krassen en schaafwonden. Bij inspectie bleek er een groot gat zat in de zijkant van de gloednieuwe achterband. Het is duidelijk dat als de klapband was opgetreden op een moment dat mijn snelheid groter was geweest, de gevolgen van de val nog veel ernstiger zouden kunnen zijn geweest.
Ik heb het vermoeden dat de klapband veroorzaakt zou kunnen zijn door het nieuwe ontwerp van de Rose Xeon Team GF fiets. De fiets heeft een flexende staande achtervork, die dient als “comfortzone om energievretende schokken op te vangen” (volgens de Rose 2014 gids). Verder heeft de fiets een Ultegra Direct Mount rem, die gemonteerd is bij de bracket. De combinatie van de flexende achtervork en bij het bracket gemonteerde direct mount rem betekent dat bij een oneffenheid in de weg het achterwiel schuin naar boven beweegt en daarbij dus de remblokken in de richting van de achterband bewegen (zie foto 2). In mijn geval zou het remmen in de haarspeldbochten van de eerste 5 km afdaling de buitenband daarbij zodanig beschadigd kunnen hebben dat dit tot de klapband leidde. Hoewel de remblokken in onbelaste toestand de buitenband niet raakten, zou de dynamische belasting van een afdaling met haarspeldbochten er toe geleid kunnen hebben dat ze de buitenband wel raakten en beschadigden. Achteraf denk ik dat dit fenomeen ook geleid heeft tot de eerdere beschadiging in foto 1. Doordat ik toen nog slechts op vlak en heuvelachtig terrein fietstte was de dynamische belasting tijdens het remmen minder, waardoor de band toen minder snel beschadigde dan in bij de afdaling in de bergen.
Ik heb Rose mijn valpartij en vermoeden over de oorzaak gemeld. Rose heeft mijn fiets gecontroleerd en heeft me gemeld dat het flexgedrag van mijn fiets normaal is. Rose heeft bij het ontwerp van de fiets de beweging getest en hieruit bleek dat de achtervork 1-2 mm kan bewegen bij een flinke kuil of hobbel in de weg. Rose meldde me echter dat “het volkomen onmogelijk is dat de achtervork zo ver flext dat de positie van de rem ten opzichte van de band verandert”.
Ik ben niet echter nog niet overtuigd van de veiligheid van het nieuwe ontwerp van deze racefiets met flexende achtervork en direct mount achterrem. Ik wil hierom graag horen wat jullie ervaringen zijn met Rose Xeon Team GF en CGF fietsen, of met andere fietsen met direct mount achterremmen en flexende achtervorken. In het bijzonder hoor ik graag of jullie beschadigde wangen van de achterband hebben ondervonden. Laat me s.v.p. weten en verspreid deze vraag ook rustig verder.
Eerst mijn eigen ervaring. Afgelopen voorjaar heb ik een nieuwe Rose Xeon Team GF-3000 racefiets gekocht. In het voorjaar heb ik hier minder dan 1000 km mee gereden op vlak of heuvelachtig terrein. Voor mijn zomervakantie in de Italiaanse Alpen heb ik de fiets gecontroleerd en daarbij zag ik dat er een beschadiging zat op de zijkant van de Continental GP4000 achterband (zie foto 1). Ik vond het vreemd dat deze band al zo snel beschadigd was. Ik heb deze band toen vervangen door een nieuwe Continental GP4000 band. Ik heb toen ook geverifieerd dat de remblokken, zoals door Rose gemonteerd, aangrepen op de velg en de buitenband niet raakten.
Tijdens mijn eerste fietsrit in de bergen kreeg ik na zo’n 5 km afdalen (400 hoogtemeters) in een haarspeldbocht een klapband van de achterband, waardoor ik viel. Mijn snelheid was op dat moment gelukkig niet erg hoog waardoor de schade beperkt bleef tot wat krassen en schaafwonden. Bij inspectie bleek er een groot gat zat in de zijkant van de gloednieuwe achterband. Het is duidelijk dat als de klapband was opgetreden op een moment dat mijn snelheid groter was geweest, de gevolgen van de val nog veel ernstiger zouden kunnen zijn geweest.
Ik heb het vermoeden dat de klapband veroorzaakt zou kunnen zijn door het nieuwe ontwerp van de Rose Xeon Team GF fiets. De fiets heeft een flexende staande achtervork, die dient als “comfortzone om energievretende schokken op te vangen” (volgens de Rose 2014 gids). Verder heeft de fiets een Ultegra Direct Mount rem, die gemonteerd is bij de bracket. De combinatie van de flexende achtervork en bij het bracket gemonteerde direct mount rem betekent dat bij een oneffenheid in de weg het achterwiel schuin naar boven beweegt en daarbij dus de remblokken in de richting van de achterband bewegen (zie foto 2). In mijn geval zou het remmen in de haarspeldbochten van de eerste 5 km afdaling de buitenband daarbij zodanig beschadigd kunnen hebben dat dit tot de klapband leidde. Hoewel de remblokken in onbelaste toestand de buitenband niet raakten, zou de dynamische belasting van een afdaling met haarspeldbochten er toe geleid kunnen hebben dat ze de buitenband wel raakten en beschadigden. Achteraf denk ik dat dit fenomeen ook geleid heeft tot de eerdere beschadiging in foto 1. Doordat ik toen nog slechts op vlak en heuvelachtig terrein fietstte was de dynamische belasting tijdens het remmen minder, waardoor de band toen minder snel beschadigde dan in bij de afdaling in de bergen.
Ik heb Rose mijn valpartij en vermoeden over de oorzaak gemeld. Rose heeft mijn fiets gecontroleerd en heeft me gemeld dat het flexgedrag van mijn fiets normaal is. Rose heeft bij het ontwerp van de fiets de beweging getest en hieruit bleek dat de achtervork 1-2 mm kan bewegen bij een flinke kuil of hobbel in de weg. Rose meldde me echter dat “het volkomen onmogelijk is dat de achtervork zo ver flext dat de positie van de rem ten opzichte van de band verandert”.
Ik ben niet echter nog niet overtuigd van de veiligheid van het nieuwe ontwerp van deze racefiets met flexende achtervork en direct mount achterrem. Ik wil hierom graag horen wat jullie ervaringen zijn met Rose Xeon Team GF en CGF fietsen, of met andere fietsen met direct mount achterremmen en flexende achtervorken. In het bijzonder hoor ik graag of jullie beschadigde wangen van de achterband hebben ondervonden. Laat me s.v.p. weten en verspreid deze vraag ook rustig verder.