Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wanneer een inspanningstest doen?

Friso
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 13 feb 2012 21:18

Friso 05 okt 2014 20:35

Wat is het beste moment om een inspanningstest te doen?
Ik ben een "beginnend" wedstrijdrenner die in het winterseizoen het trainen wat serieuzer en fanatieker op wil pakken. Uiteraard aan de hand van schema's etc. Daarom wil ik op korte termijn bij een SMA een inspanningstest doen om mijn zones goed vast te stellen.
Het wedstrijdseizoen zit er op en ik ga nu 4 weken rust houden. Is het verstandig om nu de test te doen of is het beter om over 4 weken de test te doen? Voor beide valt wat te zeggen namelijk.
Ik weet het, ik kan dat uiteraard voorleggen bij het SMA, echter ik hoor graag hoe jullie daarover denken.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 05 okt 2014 20:45

Maakt allemaal niets uit. Wanneer komt jouw het beste uit. Maar waarom 4 weken rust houden, gewoon lekker door trainen met veel variatie (doe eens wat anders bijv zwemmen, core, cross trainer, mtb, etc).
What makes the boat go faster?

gunnarius.maximus
Forum-lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 18 sep 2014 19:38

gunnarius.maximus 05 okt 2014 20:53

Ik heb enkele jaren geleden hetzelfde dilemma gehad en heb toen eerst week of drie rust genomen. Toen de test gedaan en begonnen met trainen aan de hand van de uitslagen. Achteraf heb ik daar een beetje spijt van omdat ik altijd het idee heb gehad dat ik de maximaaltest niet naar behoren heb gedaan. Voor die dag was het zeker maximaal maar ik merk dat ik na een paar weken rust altijd moeite heb met de eerste paar trainingen, hogere hartslag en veel lagere snelheid zelfs op rustige trainingen. Ik wil binnenkort ook weer een test doen maar zal dan eerst wat rustige trainingen doen na de rustperiode alvorens ik de test doe. Ik weet niet hoe anderen dit ervaren maar misschien heb je er iets aan... succes!

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 05 okt 2014 21:25

Ik zou twee tot drie weken rust nemen. Vier weken is erg lang, zeker als je iets minder getraind bent. Je bent geen prof of goede amateur zoals je beschrijft.

Ik zou zeker enige tijd wachten voor je een test doet. Begin eerst 4-6 weken met extreem rustige duur. Op je gemak fietsen alsof je een fietstocht maakt. Doe af en toe een sprint van 10-20 sec. Na week twee zou je ook een krachttraining op de Tacx kunnen doen. 5x 2 min tf 40-60 zware weerstand 75%-80% gevoelswaarde. Het moet onder je omslagpunt zijn. 3 min losrijden na iedere set. Je bouwt dit per 2 weken op met 2 sets

Als je een test doet let erop waar je die doet. In Nederland kom ik regelmatig zeer zeer slechte testen tegen. 175 euro is een max, ook als je zorg verzekeraar iets vegoed. Ook veel SMA's zijn niet goed enkele vragen zich meer dan 240 euro en geven je niets. Anderen laten je te intensief beginnen.

yannicwkp
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 sep 2012 18:36

yannicwkp 06 okt 2014 10:55

Ik ben ook van plan om voor volgend jaar een inspanningstest te doen, dus beste is dit te doen na weer een aantal weken getraind te hebben na de rust in de winter.
Je geeft aan dat er verschillende slechte testen zijn, zou je er dan enkele kunnen aangeven die goede leveren en waar je dus iets aan hebt. Liefst in Zeeland of West-Brabant, ook net over de grens in België is voor mij nog redelijk in de buurt.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 06 okt 2014 11:31

Ik heb hele goede testen gezien bij Energy Lab, al vind ik die met 175 euro nog steeds erg duur. Zij hebben wel echt verstand van wielrennen en hardlopen. Je krijgt een heel gedetailleerd document en ook nog eens een "standaard" trainingsschema voor drie maanden. Je vind hen in Eindhoven en over heel België.

In de buurt van Antwerpen zit ook de Bakala academy (Omega Pharma Quickstep), volgens mij zijn zij ook best prijzig, maar leveren ook goede kwaliteit.

In België bij Antwerpen zit ook Dr. Peter Vervoort zijn testen zijn ook zeer goed.

De universiteit van Diepenbeek (België) biedt testen aan voor 105 euro, je hebt dan wel een medische keuring nodig. Die kunnen zij eventueel ook doen.

In Amersfoort zit Guido Vroemen waar ik goede testen van gezien heb.

In Limbricht Dr Chris Jansen test vanuit zijn huisartsen praktijk. Voert deze wel op een Tacx uit, maar is wel nog kwalitatief goed.

Ik ga geen lijst geven met af te raden centra, maar die is velen malen groter!

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 06 okt 2014 11:56

Alan Smeets schreef:Ik ga geen lijst geven met af te raden centra, maar die is velen malen groter!
Uh :lol: per saldo wel :mrgreen:
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 06 okt 2014 12:13

Alan Smeets schreef:Ik heb hele goede testen gezien bij Energy Lab, al vind ik die met 175 euro nog steeds erg duur. Zij hebben wel echt verstand van wielrennen en hardlopen. Je krijgt een heel gedetailleerd document en ook nog eens een "standaard" trainingsschema voor drie maanden. Je vind hen in Eindhoven en over heel België.

In de buurt van Antwerpen zit ook de Bakala academy (Omega Pharma Quickstep), volgens mij zijn zij ook best prijzig, maar leveren ook goede kwaliteit.

In België bij Antwerpen zit ook Dr. Peter Vervoort zijn testen zijn ook zeer goed.

De universiteit van Diepenbeek (België) biedt testen aan voor 105 euro, je hebt dan wel een medische keuring nodig. Die kunnen zij eventueel ook doen.

In Amersfoort zit Guido Vroemen waar ik goede testen van gezien heb.

In Limbricht Dr Chris Jansen test vanuit zijn huisartsen praktijk. Voert deze wel op een Tacx uit, maar is wel nog kwalitatief goed.

Ik ga geen lijst geven met af te raden centra, maar die is velen malen groter!
Ik heb een aantal malen een inspanningstest gedaan bij Contest in Amsterdam. Was ik zeer tevreden over, maar weet niet of die op de 'no-do lijst' van Alan staat ;)
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 06 okt 2014 12:27

Inderdaad, die staat erop!

Kijk eens bij welk Wattage jouw oplopend protocol gestart is en welke hartslag je daarbij hebt.

Meestal beginnen zij op 100 Watt. Bij Energy Lab beginnen de profs ook op 100 Watt. Ik heb sporters meegemaakt die daar op 100 Watt beginnen met een hartslag van rond de 135 en 139. Je hebt dan het begin van je test gemist. De methode die ze gebruiken om de aerobe drempel te bepalen is wel goed. Een stijging van het lactaat van 0.5mmol/L boven de laagste waarde. Als je de test op een te hoge intensiteit begint is je lactaat echter al hoger dan je rustwaarde. Hierdoor kom je altijd op veel te hoge zones uit. Je kunt ze dan namelijk niet handmatig bijstellen en bent afhankelijk van vaste percentages en niet wat goed is voor jouw.

60 Watt is voor iedere amateur goed om op te beginnen omdat je ook koud op de fiets stapt. Zonder warming up. Ik heb contact met hen gehad waarom mijn atleet (die toen ergens anders trainde) heel veel D1 trainingen deed en bij een tweede test zijn basis nog steeds belabberd was. Het antwoord was dat zijn test inderdaad belabberd was en dat hij om zijn basis te vergroten in D1 moest trainen. Ik ben al geen fan van de D1-D3 zones, maar als je ook nog eens de D1 overschat dan wordt het nooit wat.

Vaste percentages zijn niet altijd de oplossing. In tekstboeken is te vinden dat sporters vaak een lage rusthartslag hebben. Alleen kom ik keer op keer sporters tegen met hoge rusthartslagen, hoge maximale hartslagen en enorm hoge trainingszones. Worden die hoge rusthartslagen niet veroorzaakt door altijd te hard trainen???

Als ik die percentages op de Wattages van de Profs moet toepassen rijden ze rustige duur boven de 300 Watt met een gewicht van 64-65Kg.

In Amsterdam zou je Robic een keer kunnen proberen, daar heb ik nog geen resultaat van gezien. Adri van Diemen is een andere bekende naam in Amsterdam

Friso
Forum-lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 13 feb 2012 21:18

Friso 06 okt 2014 12:40

Heren, bedankt voor de gedegen antwoorden. Hier kan ik wat mee! Zal een week minder rust houden en na 4-6 weken training de inspanningstest doen.

@Alan, nu we toch bezig zijn, weet jij een goede SMA in het Noorden? Ik zit zelf te denken aan de SMA in Heerenveen of staat deze ook op de no-do lijst?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 06 okt 2014 12:48

Ik moet er wel even bij vermelden dat ConTest wel alle informatie geeft die je als trainer of als sporter wilt weten.

Met name bij SMA's kom ik steeds dezelfde standaard brief tegen die je achteraf krijgt met daarin de uitleg dat je wel of niet medisch gezien in staat bent om te sporten. Je VO2 max is zoveel procent groter dan het populatie gemiddelde en je hartslag bij je omslagpunt is x. Daar kun je dus niets mee! Ja, je weet dat je medisch gezien ervan uit kunt gaan dat je gezond genoeg bent om te sporten;)

@Friso er is er wel één in het Noorden. Ik weet alleen niet of dat een SMA is. Ik zal het eens navragen en het hier posten

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 06 okt 2014 12:51

Alan Smeets schreef:Ik moet er wel even bij vermelden dat ConTest wel alle informatie geeft die je als trainer of als sporter wilt weten.

Met name bij SMA's kom ik steeds dezelfde standaard brief tegen die je achteraf krijgt met daarin de uitleg dat je wel of niet medisch gezien in staat bent om te sporten. Je VO2 max is zoveel procent groter dan het populatie gemiddelde en je hartslag bij je omslagpunt is x. Daar kun je dus niets mee! Ja, je weet dat je medisch gezien ervan uit kunt gaan dat je gezond genoeg bent om te sporten;)

@Friso er is er wel één in het Noorden. Ik weet alleen niet of dat een SMA is. Ik zal het eens navragen en het hier posten
Alan, ik zal mijn resultaten van Contest eens toesturen. Kun je ze eens analyseren. Akkoord?

Desondanks blijf ik erbij dat ik heel tevreden ben over Contest. Voorheen kwam ik bij elke tocht/cyclo langer dan 170-180 km in de problemen. De laatste kilometers waren altijd een worsteling. Sinds ik daar enkele malen een inspanningtest heb gedaan en trainingsschema's heb gevolgd ben ik met sprongen vooruit gegaan en rijd ik probleemloos 200+ ritten uit. Doel was destijds het Alpenbrevet van 276km/7000hm en hoewel het een zware inspanning was is het prima gelukt.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie