Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen, eten, schema's... [Bomen.......bos....]

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 06 okt 2014 09:47

Goedemorgen allen,

T.a.v. trainingsschema's had ik in een ander draadje al iets gevraagd en kreeg de terechte vraag terug: Welk doel heb je voor ogen?

Ik gaf toen aan dat mijn doel tweeledig is, te weten:

1. Beter / sneller leren fietsen
2. Afvallen / vetverbranding

Met alleen trainen kom je er niet en daarom moet je ook aan je eet- en drinkpatroon werken. Helaas, zijn er op de interweb veels te veel bronnen te vinden m.b.t. voeding. Aangezien ik een leek ben kan ik niet toetsen wat wel of niet goed voor me zou zijn. Ik kwam bijvoorbeeld onderstaande tegen:

http://www.fonteine.com/lowcarbdieet.html

Dit is natuurlijk helemaal strijdig i.c.m. sporten, maar ik was benieuwd of het klopt wat er staat geschreven.

Indien het klopt kan iemand mij dan vertellen of ik dit wel of niet kan combineren met sporten (fietsen) en zo nee, wat is wel 'the way to go'?

Bij voorbaat dank.

Alex

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 okt 2014 09:52

Het koolhydraatarme dieet is zo oud als de weg naar Rome. Bijvoorbeeld de diëten van Atkins en Dr. Frank zijn erop gebaseerd - ook Sonja Bakker deed er aan mee.

De reden dat het (al dan niet tijdelijk) werkt is dat het - net als de meeste diëten - simpelweg uitgaat van verminderde calorie-inname.

En dit is dan ook het "geheim" van afvallen en de bijbehorende tienduizenden diëten: het gaat uiteindelijk om minder calorieën innemen. Meer verbranden d.m.v. meer sporten kan ook. Het ene dieet zweert bij wat minder koolhydraten, de andere juist bij minder (of juist meer) eiwitten, terwijl het in de jaren '90 nog het vet was dat de boosdoener was.

Volgens mij is het allemaal tamelijk simpel.... eet vooral MINDER en mijdt snelle suikers, behalve als je aan het sporten bent want dan heb je die juist nodig.
Laatst gewijzigd door havana op 08 okt 2014 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 06 okt 2014 12:15

"the way to go" is: Meer bewegen, minder eten.

Uit ervaring:
Bepaal eerst hoeveel je nodig hebt om op gewicht te blijven (je onderhoud) en ga daar dan wat onder zitten. Voorkom het over-eten na een training. Je kunt beginnen met ongeveer 500 kcal/dag onder je onderhoud. Trek je dat niet dan wat minder. En eet verder gevarieerd en heb geduld.
Zolang je niet aan het topsporten bent krijg je bij een gevarieerde voeding vet, koolhydraten en eiwitten in voldoende mate binnen.

En vergeet het woord dieet. Of het klopt wat er staat in de link die je aanhaalt doet niet eens ter zake zolang je je aan "the way to go" houdt.
older Budweiser

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 06 okt 2014 14:55

Ik wil ook niet aan een dieet. Ik kwam bij toeval op die site terecht toen ik op zoek was naar een recept voor smoothies met havermout :-)
eet vooral MINDER en mijdt snelle suikers
Waar zitten snelle suikers in?

BTW, aan beweging geen gebrek hoor. Het probleem zit hem meer in het voedingspatroon :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 okt 2014 15:35

Je kan beter vragen waar niet in. Snoep, koek, taart, etc maar ook in voorverpakte sauzen en maaltijden.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 06 okt 2014 15:57

Alex Slok schreef:Waar zitten snelle suikers in?
Etiketten lezen: info van de site van de Consumentenbond:

"De voedselindustrie gebruikt vaak nog andere benamingen voor suiker in producten. In het kader van de campagne suikerpraatjes hebben we de verschillende benamingen voor suiker op papier gezet. Wij vonden er zo'n 50!

Glucose
Karamel
Basterdsuiker
Glucosestroop
Rietsuiker-stroop
Melksuiker
Honing
Moutextract
Kaneelsuiker
Glucose-fructose-stroop
Invertsuiker-stroop
Appelsap-concentraat
Kandij
Melasse
Rietsuiker
Suikerstroop
Gekarameliseerde suikerstroop
Vruchtensapconcentraat
Fructose
Kandijsuiker
Ruwe rietsuiker
Tarwe-glucose-stroop
Appelstroop
Druivensapconcentraat
Saccharose
Gekarameliseerde suiker
Bruine kandijsuiker
Kandijstroop
Maïsstroop
Geconcentreerd vruchtensap
Siroop
Gebrande suiker
Bruine suiker
Karamelsuikerstroop
Lactose
Vruchtensap uit concentraat
Glucose-siroop
Invertsuiker
Bruine basterdsuiker
Fructose-invertsuiker-stroop
Melkpoeder (bevat ca 51% suiker)
Vruchtensap op basis van concentraten
Dextrose
Kristalsuiker
Bruine rietsuiker
Gebrande suikerstroop
Magere melkpoeder
Geconcentreerd perensap

Minder vaak gevonden suikervormen zijn ahornsiroop, agavesiroop en oerzoet. Een opvallende suikertoevoeging is vruchtensapconcentraat. Dit is een suikerbom, maar doet anders voorkomen door de oorsprong. Desondanks blijft het suiker toegevoegd aan een product, niet meer dan dat."

Als je etiketten gaat lezen in de supermarkt dan schrik je echt hoeveel suiker er aan producten wordt toegevoegd. (b.v. "gezonde" Evergreen: 30% suiker!)

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 06 okt 2014 18:04

Voor iemand die normaal eet, sport en een normaal gewicht heeft is suiker niet zo'n probleem.

Het verhoogt je bloedsuikerspiegel heel snel en door de hoeveelheid insuline wordt het ook snel opgenomen (enkele seconden tot 1 of 2 min dat je suikerspiegel al stijgt). Meestal krijg je dan ook weer een dipje in je bloedsuikerspiegel voordat deze weer op een normale waarde komt. Door deze hoge suikerwaarden wordt je hyperactief (kinderen), maar heb je ook eerder weer een hongergevoel. Bij een hongergevoel ga je weer eten, met als gevolg dat je teveel eet en dikker wordt.

In sinaasappelsap zit net zoveel of zelfs meer suiker dan in Cola, maar dat maakt sinaasappelsap nog niet ongezond. Ook Cola is niet ongezond. Een liter cola, een reep chocolade, een evergreen enzovoort over de hele dag, dat maakt dat suiker niet zo goed is. In die evergreen zitten volgens mij ook vezels, ik heb er even geen om dit te controleren;).

Het is zeker belangrijk om te kijken wat er op een etiket staat, maar uiteindelijk gaat het ook om het gehele plaatje.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 06 okt 2014 21:23

Alan Smeets schreef:Voor iemand die normaal eet, sport en een normaal gewicht heeft is suiker niet zo'n probleem.
+1, maar definieer "normaal" ;)
Alan Smeets schreef: Bij een hongergevoel ga je weer eten, met als gevolg dat je teveel eet en dikker wordt.
Dat hoeft natuurlijk niet het geval te zijn. Bij afvallen, zeg maar met je hoeveelheid kcal onder je onderhoud gaan zitten, hoort nu eenmaal een licht hongergevoel. Met een beetje discipline ga je echt niet teveel eten en dikker worden...
older Budweiser

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 okt 2014 08:57

Door een dip in je bloedsuikerspiegel neemt je hongergevoel gewoon toe, lijkt mij niet zo handig behalve als je graag jezelf wilt kwellen.

Om af te vallen zou ik alles met suiker tussen door laten staan, behalve fruit, maar dan wel in mate. Een glas vruchtensap per dag drinken is prima, maar dan wel bij een maaltijd. Frisdrank met suiker laten staan en de light/zero varianten nemen. Veel water drinken, werkt tot op zekere hoogte wel om wat hongergevoel te onderdrukken.

Op de fiets moet je wel gewoon zorgen dat er genoeg suiker is. Niet de bedoeling dat je regelmatig tegen een hongerklop aan rijdt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 07 okt 2014 17:14

Beter dan light producten is gewoon water drinken. Doordat light producten wel zoet smaken, maar geen suikers leveren, ga je later toch nog weer op zoek naar suikers, bijvoorbeeld door iets te snacken, of meer te eten van je gewone voedsel. Verder lijkt het er op dat light producten de bacterien in je darm doen veranderen, wat uiteindelijk weer een verminderde werking van insuline tot gevolg heeft. Dan ben je misschien wel slanker, maar nog steeds niet echt gezonder.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 07 okt 2014 20:19

Vicenza schreef:Beter dan light producten is gewoon water drinken. Doordat light producten wel zoet smaken, maar geen suikers leveren, ga je later toch nog weer op zoek naar suikers, bijvoorbeeld door iets te snacken, of meer te eten van je gewone voedsel. Verder lijkt het er op dat light producten de bacterien in je darm doen veranderen, wat uiteindelijk weer een verminderde werking van insuline tot gevolg heeft. Dan ben je misschien wel slanker, maar nog steeds niet echt gezonder.
Waarom zou je later toch weer op zoek gaan naar suikers als light producten ruim voorradig ziijn?

Ten aanzien van de bacteriën :

Bij mijn weten zijn er honderden soorten bacteriën in de darmen. Ik las onlangs dat de darmflora redelijk snel beïnvloedt wordt door een aanpassing in het voedselpatroon. Interessant , maar over welke bacteriën heb jij het en op welke wijze hebben die invloed op de insulinewerking?
older Budweiser

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 07 okt 2014 21:48

Ik ben absoulut geen voorstander van lightproducten, ik krijg er zelfs honger van. Af en toe pak ik Stevia dat is natuurlijker dan zoetstof.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie