Pagina 1 van 2

bovenste derailleurwiel raakt kransje?

Geplaatst: 14 aug 2010 21:19
door realgiosbeast
Heb het volgende probleem:
campagnolo 10-speed, cassette 13-26 , compact 50x34
Ketting is pas vervangen door FM (was campa, nu KMC) evenals de derailleurwieltjes (zit nu grijze tacx wieltjes op met daarop cijfer 11), cassette zelf vervangen door gloednieuw zelfde campa exemplaar.

Ketting komt moeilijk op de 34x26, en las hij er opligt ratelt hij, je ziet dat er geen speling zit tussen bovenste derrywieltje, ketting en 26 kransje.
De Stelschroef veerspanning heb ik helemaal ingedraaid en daarna helemaal uitgedraaid, maakt geen verschil. Als je met het handje de derry een beetje naar achteren trekt is ht ratelen weg.

Wat kan hier het probleem zijn? Kettinglengte wellicht? (zo ja hoe bepaal je de goede kettinglengte?)Zo niet, wat dan wel?

Alle hulp welkom!

Geplaatst: 14 aug 2010 21:56
door swoosh

Geplaatst: 14 aug 2010 22:20
door rob74
klinkt als een probleem wat moet kunnen worden opgelost.
Ik rij met de dezelfde combi rond. Campa centaur derailleur, TACX derry wieltjes, KMC ketting, compact crank en een 10 speed campa 12-26 pion.

En ik heb nergens last van. Heb je ook fotos? dat maakt het probleem wellicht wat duidelijker.

Geplaatst: 14 aug 2010 22:42
door swoosh
kijk op de link die ik plaatste en scroll naar B-screw.

"The B-screw controls the derailleur body angle, hence the name, B-screw."

Geplaatst: 15 aug 2010 09:15
door stillekracht
Ik heb het idee dat je ketting iets te lang is. Probeer hem eens een schakel in te korten.

Geplaatst: 16 aug 2010 04:22
door fdegrove
Hoi,
Swoosh schreef:kijk op de link die ik plaatste en scroll naar B-screw.

"The B-screw controls the derailleur body angle, hence the name, B-screw."


+1

B stelschroef tegen de klok draaien tot de ketting de tanden van je 26 kransje niet meer raken.

Ciao, ;)

Geplaatst: 16 aug 2010 22:22
door realgiosbeast
De stelschroef in of uitdraaien maakt geen verschil, als ik hem tegen de klok in uitdraai maakt het geheel meer lawaai.

Hierbij de foto's met uitleg
http://www.pelfort.eu/fietsblog/?page_id=1205

(overigens, Ketting is gelegd door een bekende FM uit de omgeving waar ik niet zoveel vertrouwen meer in heb.)

Wie weet het?

Geplaatst: 16 aug 2010 22:52
door swoosh
De link naar je blog laat mij niets zien . . .

Kettinglengte bepalen:
Als de ketting op het grootste verzet ligt (voor buitenblad, kleinste tandwiel achter), moeten de wieltjes van de achterderailleur loodrecht onder elkaar staan

Geplaatst: 16 aug 2010 23:05
door realgiosbeast
Nogmaals:
http://www.pelfort.eu/fietsblog/?page_id=1205

gebruik als wachtwoord: campa

Geplaatst: 16 aug 2010 23:13
door nespresso
Lijkt er op alsof je ketting korter kan: volgens mij trek je dan de derailleur en de stand van de kooi in een gunstiger positie.

Geplaatst: 16 aug 2010 23:31
door realgiosbeast
Nespresso schreef:Lijkt er op alsof je ketting korter kan: volgens mij trek je dan de derailleur en de stand van de kooi in een gunstiger positie.


Heb zelf de spullen niet en nog nooit gedaan.

Heb jij een adres in de buurt van de Meern van een FM die dit klusje kan? En dan niet Snel of ATR ?

Geplaatst: 16 aug 2010 23:39
door nespresso
Ben zelf niet zo bekend met fietsenmakers hier in de buurt, maar mss kan je nog 't beste even (op de fiets ;) ) naar 't centrum rijden naar b.v. Cycletrends op de Croeselaan 183 (030-2900430). Ben er laatst geweest: pure wielren/atb-zaak en servicegericht. (Zo, dat was weer genoeg reclame :D ).