Pagina 1 van 16

Parijs-Brest 2015

Geplaatst: 09 okt 2014 22:40
door DeletedUser01
Afbeelding

Een stukje geschiedenis: (bron Wikipedia)

Parijs-Brest-Parijs was een buitengewoon lange wielerwedstrijd (bijna 1200 km), oorspronkelijk voor professionals.

In 1891 werd de eerste wedstrijd gereden. De eerste winnaar was Charles Terront, die bijna 5 dagen over de race deed. Nog 106 andere van de 209 deelnemers haalden de eindstreep, de laatste met een achterstand van 7 dagen.
Daarna vond ze eens in de tien jaar plaats, waarbij de editie van 1941 wegens de Tweede Wereldoorlog in 1948 werd gereden. De wedstrijd voor professionals werd tot en met 1951 georganiseerd.
In 1956 en 1961 stond de proftocht wel op het programma, maar werd bij gebrek aan belangstelling afgelast. Vanaf 1931 werd de wedstrijd ook voor amateurs georganiseerd.

Vanaf 1951 werd het een vijfjaarlijkse en vanaf 1971 een vierjaarlijkse tocht voor liefhebbers van het langeafstandsfietsen. Aan de tocht van ruim 1200 kilometer mag elk door menskracht aangedreven voertuig deelnemen, dus rijden er ook ligfietsen, roeifietsen en steps mee.

In 2015 staat de 18e editie voor randonneurs gepland, van 16 tot 20 augustus.

Randonneurs vormen een minderheid in de Nederlandse (en ook Belgische) fietswereld.

Maar het evenement is zeker wel een draadje waard. Ik ben benieuwd welke randonneurs binnen dit gremium hierop gaan reageren en wie daarvan volgend jaar meedoen.

Re: Parijs-Brest 2015

Geplaatst: 10 okt 2014 08:07
door ultra_ivo
Ik wil in 2015 weer meedoen. Dat wordt dan mijn 6e deelname. Van de afgelopen 5 keer kwam ik 3x aan de finish en moest ik 2x opgeven (1x maagklachten en 1x buiten tijd bij zeer slechte omstandigheden). Naast deelnemen organiseer ik ook een kwalificatieserie.

Re: Parijs-Brest 2015

Geplaatst: 10 okt 2014 13:03
door Ticlimax
Doe zelf niet eens iets dat in de buurt komt, maar ben wel benieuwd, wat is buiten tijd in zo'n wedstrijd? Hoeveel moet je zo minstens op een dag doen?

Re: Parijs-Brest 2015

Geplaatst: 10 okt 2014 13:31
door knutmo
Tijdlimiet is 90 uur.

Re: Parijs-Brest 2015

Geplaatst: 10 okt 2014 15:46
door pinarello
1 keer 560km gereden in Noorwegen en dat vond ik zat.
Heel veel respekt voor diegenen die dit soort minsterritten rijden maar voor mij hoeft het niet (meer).

Re: Parijs-Brest 2015

Geplaatst: 10 okt 2014 19:37
door DeletedUser01
Er zijn drie limiettijden: 80, 84 en 90 uur. Er is een indeling in snelle en minder snellere rijders.

Je zult gauw tussen de 250 en 300 kilometer per dag rijden. Het is eigenlijk geen wedstrijd, maar de snelste rijders rijden stevig door.

Nog enige artikelen uit het reglement:

ARTIKEL 12 : Homologatie, Opgave en buiten-tijd

Iedere deelnemer, die het brevet tot een goed einde brengt, ontvangt een medaille, waarin de gehomologeerde tijd (inclusief eventuele straftijd) gegraveerd staat. Deze medaille wordt speciaal voor de P.B.P ontworpen.
Iedere deelnemer die opgeeft of zich duidelijk te laat op een controle meldt, moet zijn pasje, frameplaatje en routeboekje inleveren. Hij moet voor de controleur zijn routeboekje aftekenen, als bewijs van afgifte.
De verschillende documenten worden hem in de loop van januari teruggestuurd, tezamen met de brochure met de resultaten van de P.B.P.

ARTIKEL 13 : Medische controle
Op aanwijzing (en op kosten) van het Ministerie van Jeugd en Sport kan een dopingcontrole gehouden worden.
In geval van het zich onttrekken aan deze controle of van een positief resultaat wordt het brevet niet gehomologeerd.

ARTIKEL 14 : Volg- en Assistentie wagens
Zijn VERBODEN op het officiële fietstraject..Deelnemers die toch een assistentiewagen willen, moeten dit verplicht melden bij inschrijving (zelfs voor één enkele controle). Voor deze volgwagens is een afzonderlijke reisweg voorzien.
De deelnemers worden erop gewezen dat zij en de chauffeur een verklaring op erewoord moeten tekenen, waarmee ze zich verplichten de voorwaarden van begeleiding na te komen en dit reglement volledig te respecteren, op straffe van uitsluiting.

En dan te bedenken dat deelnemers allemaal wielertoeristen en -liefhebbers zijn!

Re: Parijs-Brest 2015

Geplaatst: 12 okt 2014 19:21
door monique70
Ja, ik hoop te kunnen rijden komend jaar. 1999 stond mijn vader voor het laatst aan de start. Nooit gedacht dat zo'n uitdaging voor mij weggelegd zou zijn. Leek me een onmogelijke opgave. Maar wel altijd een stiekeme droom geweest.

Re: Parijs-Brest 2015

Geplaatst: 13 okt 2014 15:37
door ultra_ivo
De buiten tijd was in mijn geval meerdere keren te laat op een controle doorkomen. In dat jaar mocht dat in beperkte mate, zo rond een uur of 2 te laat werd toen toegestaan vanwege het slechte weer. Ik had die 'reserve' dus al opgebruikt maar nog altijd niet kunnen slapen. In de middag kreeg ik een zware slaapaanval, zo eentje waarbij je niet op de fiets kunt blijven zitten. De oplossing was gaan slapen maar dat bracht me dus ver boven de 2 uur buiten tijd. Einde oefening voor het jaar 2007.

Re: Parijs-Brest 2015

Geplaatst: 13 okt 2014 19:05
door DeletedUser01
De editie van 2007 stond bekend om de slechte weersomstandigheden, toch? Veel regen en kou.

Ik ga in ieder geval eerst de kwalificaties doen, dus een 200, 300, 400 en 600 kilometer brevet.

Pas daarna hak ik de knoop door.

Re: Parijs-Brest 2015

Geplaatst: 13 okt 2014 20:49
door ultra_ivo
2007 was inderdaad beroerd. Voor mij kwam er nog bij dat ik in de voorbereiding geblesseerd was waardoor ik simpelweg kilometers te kort kwam. Ik had genoeg voor een normale PBP maar niet voor de PBP van 2007.
Walter, als je de ritten aankon die je dit jaar reed dan hoef je je geen zorgen te maken over PBP.

Re: Parijs-Brest 2015

Geplaatst: 22 okt 2014 21:03
door DeletedUser01
Dat was dus een zware editie, 2007.

Ik twijfel er niet aan of ik het aan kan. Ik zie meer op tegen de massa deelnemers en de navenante risico's op de wegen onderweg. Ik zou me op 26 april al kunnen inschrijven. Let wel: ZOU!

Kleinschaliger evenementen vind ik zo veel leuker.

Ik ga eerst echt met een goede fiets aan de slag (wielen zijn onderweg) en ik zie na de kwalificaties wel verder.

Re: Parijs-Brest 2015

Geplaatst: 22 okt 2014 21:43
door ultra_ivo
Vergeleken met de drukke klassiekers is het risiko bij PBP echt beperkt. Met uitzondering van de 80-uurs groep wordt er met beleid en verstand gereden. De verplichte kwalificatie zorgt ook voor een veel kleiner aantal brokkenpiloten. Ik heb zelden tot nooit het gevoel gehad dat PBP gevaarlijk is vanwege het gedrag van de andere deelnemers. Automobilisten zijn veel netter en prettiger dan de gebruikelijke automoiblisten die je onderweg tegenkomt. Dus alles samengeteld beschouw ik PBP als een zeer veilig brevet.