Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Problemen met Shimano crank

Stefan van Spengen_
Forum-lid

Stefan van Spengen_ 10 okt 2014 19:07

IK ben gevraagd door een vriend die net zijn eerste fiets heeft gekocht (Merida Big Nine 100) of ik hem kon helpen met een constant aanhoudend gekraak vanuit de crank.

De fiets is afgemonteerd met een Shimano M391 44-32-22 CG crankstel. Zelf heb ik er nog nooit problemen mee gehad. En ben ten einde raad wat er mis mee kan zijn.

Het gereedschap voor de reparatie bezit ik allemaal. Alleen ik heb geen flauw idee welk/waar ik het benodigde onderdeel kan vinden
Wie kan me de nodige informatie verschaffen??
"De Manier waarop je de strijd verliest betekenen meer dan de overwinning" - David Miller

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 10 okt 2014 22:45

Om je nog wat op te vrolijken: kraken kan wel overal vandaan komen. :mrgreen:
Zadelbrug, zadelpenklem, derailleurhanger en alle contactvlakken van de crank/trapas. De pedalen niet vergeten.

NoChain
Forum-lid

NoChain 10 okt 2014 22:49

Haal de trapas er eens uit en vet alles in, vanuit de fabriek wordt dat vaak droog gemonteerd.

Voor het overige kan gekraak inderdaad van overal komen, soms al moeilijk genoeg om op te lossen als je naast de fiets staan laat staan via een forum ;)

Stefan van Spengen_
Forum-lid

Stefan van Spengen_ 12 okt 2014 10:10

Ik was er al achter dat het niks anders kon zijn dan crank. Toch bedankt Klimmer!
En het invetten zou een goede optie zijn, zal het proberen. En hopelijk werkt het dan weer naar behoren!
"De Manier waarop je de strijd verliest betekenen meer dan de overwinning" - David Miller

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 12 okt 2014 11:00

Ik kan zo snel het topic niet meer precies herinneren maar daar was iemand er ook heilig van overtuigd dat het de crank was welke kraakte. Bleek het toch een schoenplaatje te zijn waar een schroef miste.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Stefan van Spengen_
Forum-lid

Stefan van Spengen_ 15 okt 2014 12:21

Zorro schreef:Ik kan zo snel het topic niet meer precies herinneren maar daar was iemand er ook heilig van overtuigd dat het de crank was welke kraakte. Bleek het toch een schoenplaatje te zijn waar een schroef miste.
Ik ben er ook niet van overtuigd dat het zeker de crank is. Maar heb een vermoeden.
we gaan sowieso een hele check doen van waar het vandaan kan komen.

Was ook gewoon erg benieuwd of er sowieso iemand was die het zelfde heeft meegemaakt.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 15 okt 2014 20:30

ik zou eerst eens jouw wiel er ff indoen, sluit je snel een aantal zaken uit.......

Stefan van Spengen_
Forum-lid

Stefan van Spengen_ 16 okt 2014 08:50

Bedoel je het wiel van mijn eigen fiets. Zou ik moeten kijken of dat gaat passen. maar het is een goeie tip. Dankje

Plaats reactie