Kajak Custom custom stalen frame
Retro tijdrit- en baanfietsen zijn altijd al een passie van mij geweest. Met name fietsen met een frame dat anders gebouwd is dan volgens het gebruikelijke dubbele driehoek principe. Sinds enige tijd ben ik ook actief op zoek naar een dergelijke frame, maar helaas zijn dit soort frames erg lastig om te vinden. De eerste twee bijzondere frames die ik recent heb kunnen kopen, een ZIPP frame en een Pearson frame, waren fantastisch om te zien maar helaas te klein voor mij.
Om toch binnen afzienbare tijd in het bezit te komen van een bijzonder frame, heb ik besloten het over een andere boeg te gooien. Ik heb een custom frame bouwer - Kajak Custom - bereid gevonden om voor mij een frame te bouwen gebaseerd op het ontwerp van de werelduurrecord-fietsen van Graeme Obree, en geschikt voor gebruik als wegfiets. Er zijn al wat variaties op dit thema gemaakt, onder andere door RIH en Cherubim.
De basis voor het frame zijn ronde stalen buizen van 38.1 mm en afgeplatte buizen voor de staande en liggende achtervork. Verder zal het frame een geïntegreerde zadelpen hebben. Hieronder staan de eerste foto's van de buizen van het frame. Meer foto's volgen snel.
Om toch binnen afzienbare tijd in het bezit te komen van een bijzonder frame, heb ik besloten het over een andere boeg te gooien. Ik heb een custom frame bouwer - Kajak Custom - bereid gevonden om voor mij een frame te bouwen gebaseerd op het ontwerp van de werelduurrecord-fietsen van Graeme Obree, en geschikt voor gebruik als wegfiets. Er zijn al wat variaties op dit thema gemaakt, onder andere door RIH en Cherubim.
De basis voor het frame zijn ronde stalen buizen van 38.1 mm en afgeplatte buizen voor de staande en liggende achtervork. Verder zal het frame een geïntegreerde zadelpen hebben. Hieronder staan de eerste foto's van de buizen van het frame. Meer foto's volgen snel.
Ik weet dat Van der Kaay de getoonde RIH als een mislukking bestempelde. Werd na een paar testritten in de winkel gehangen want om mee te racen was het frame veel te slap. Ik begrijp dat TS vooral interesse heeft in een fiets die optisch afwijkt van doorsnee frames en dat hard fietsen van secundair belang is?
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Leuk om zo je droom na te leven. Ik ben wel benieuwd of de enkele buis die balhoofd en zitbuis verbindt voldoende gedimensioneerd is, om de benodigde torsie stijfheid te leveren. Maar wie weet misschien ligt er final element analysis aan ten grondslag.
Het wordt in ieder geval iets bizonders!
Het wordt in ieder geval iets bizonders!
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Met een enkele ronde buis tussen balhoofd en zitbuis zal de stijfheid zeer gering zijn, bovendien komen er grote spanningen op de verbindingen. Als ik naar de foto van de RIH kijk dan lijkt het of ze daar voor koker profielen hebben gekozen wat eea al zal verbeteren. Maar zoals eerder geschreven was dit ook niet stijf genoeg. Desalniettemin een mooi project.
CT
Ow, dat dunne metalen pijpje kon wel eens een probleem zijn.
Ooit heb ik een alu frame gebouwd met een identieke constructie.
De bracket zat alleen gekoppeld aan de zitbuis. Bij het eerste aanzetten was het meteen mis, de 'zitbuis' was volledig krom getrokken in de richting van het achterwiel.
Dat heb ik indertijd opgelost door een alu pijp te bevestigen tussen de bracket en de framebuis vergelijkbaar met de Pearson.
Hetzelfde heb ik gedaan met de zitbuis boven de framebuis, ook een stuk alu pijp tussen zitbuis en framebuis.
Ooit heb ik een alu frame gebouwd met een identieke constructie.
De bracket zat alleen gekoppeld aan de zitbuis. Bij het eerste aanzetten was het meteen mis, de 'zitbuis' was volledig krom getrokken in de richting van het achterwiel.
Dat heb ik indertijd opgelost door een alu pijp te bevestigen tussen de bracket en de framebuis vergelijkbaar met de Pearson.
Hetzelfde heb ik gedaan met de zitbuis boven de framebuis, ook een stuk alu pijp tussen zitbuis en framebuis.
Hard fietsen is inderdaad van 'secundair' belang bij deze fiets, maar daarmee toch zeker niet van ondergeschikt belang.
Om het frame ondanks de enkele buis toch stevig genoeg te houden, hebben we voor dit frame gekozen voor niet gebutte buizen met een wanddikte van 0.9 mm. Wellicht is het echter toch nog een overweging om een gusset aan te brengen tussen de zitbuis en de centrale buis, voor extra stevigheid.
Overigens zijn er al meer van dit soort frames gebouwd en gebruikt voor professionele wedstrijden.
Om het frame ondanks de enkele buis toch stevig genoeg te houden, hebben we voor dit frame gekozen voor niet gebutte buizen met een wanddikte van 0.9 mm. Wellicht is het echter toch nog een overweging om een gusset aan te brengen tussen de zitbuis en de centrale buis, voor extra stevigheid.
Overigens zijn er al meer van dit soort frames gebouwd en gebruikt voor professionele wedstrijden.
Van die Dreesens fietsen wil ik wel eens gebruikerservaringen lezen want een efficiënte tijdritfiets kan dat nooit zijn.
Hoewel ook als een slap frame bestempeld heeft dit dan nog mijn voorkeur:
Hoewel ook als een slap frame bestempeld heeft dit dan nog mijn voorkeur:
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof