Haasje of schildpad
Ik heb sinds kort een MTB met een Rock shox vork.
Onderaan rechts kan je de demping stellen door naar haasje of schildpad te draaien met een stift.
Nu is de vraag met draaien naar haasje, ik sta dan met mijn gezicht naar voren, draai je namelijk naar links of als je naar achteren kijk dan zou je namelijk de ander kant opdraaien dus naar rechts.
Rare vraag misschien, maar ...
Onderaan rechts kan je de demping stellen door naar haasje of schildpad te draaien met een stift.
Nu is de vraag met draaien naar haasje, ik sta dan met mijn gezicht naar voren, draai je namelijk naar links of als je naar achteren kijk dan zou je namelijk de ander kant opdraaien dus naar rechts.
Rare vraag misschien, maar ...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dat is niet de demping, maar juist de rebound.
Ik begrijp je vraag niet zo goed? Naar de haas draaien is een snellere rebound en naar de schildpad is eent ragere rebound. Of dat nu links of rechts is maakt dan toch niet uit?
Ik begrijp je vraag niet zo goed? Naar de haas draaien is een snellere rebound en naar de schildpad is eent ragere rebound. Of dat nu links of rechts is maakt dan toch niet uit?
Links of rechtsom draaien maakt wel uit. De uiterste standen (bij mijn Recon Silver TK Solo Air) liggen ongeveer 180 graden uit elkaar.
Als te ver draait dan voel je de kartels. Turtle zit rechts en Rabbit links. Van bovenaf gezien draai je dus van rechts naar links (Turtle------->Rabbit) Naar het frame toe dus.
Ik zelf merk echter maar weinig verschil tussen de twee uitersten maar dat terzijde. Wellicht werkt de rebound niet goed of is ruk op mijn vork. Er komt wel een keer een betere in maar voorlopig heb ik daar geen behoefte aan. Als het redelijk vlak is dan gaat de lockout er op. Met redelijk brede banden en lage druk heb je al een prima demping. Alleen off road en met veel obstakels etc. gaat de lockout er af.
Als te ver draait dan voel je de kartels. Turtle zit rechts en Rabbit links. Van bovenaf gezien draai je dus van rechts naar links (Turtle------->Rabbit) Naar het frame toe dus.
Ik zelf merk echter maar weinig verschil tussen de twee uitersten maar dat terzijde. Wellicht werkt de rebound niet goed of is ruk op mijn vork. Er komt wel een keer een betere in maar voorlopig heb ik daar geen behoefte aan. Als het redelijk vlak is dan gaat de lockout er op. Met redelijk brede banden en lage druk heb je al een prima demping. Alleen off road en met veel obstakels etc. gaat de lockout er af.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
ik bedoel dat het niet uitmaakt welke nu links of rechts is. rabbit is snel turtle is langzaam
Begrijp ik maar als je verkeerd om draait (ratel) dan veranderd de instelling dus niet. Tudsen Turtle <------> Rabbit moet de rebound soepel bewegen.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40683
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zorro, als er geen verschil tussen de uitersten is ie idd niet goed
Dat verschil is visueel al duidelijk zichtbaar.
Dat verschil is visueel al duidelijk zichtbaar.
Less is bore
Dank voor reacties.
Het is dus zoals Zorro zegt. Als ik naar voren kijk moet ik naar de vork, is links, draaien.
Ik heb begrepen dat haasje zorgt voor een snelle rebound wat er voor moet zorgen dat als je over een pad rijdt met niet te grote hobbels etc je dan meer grip houdt. Schildpad voor meer ruiger pad.
Het is dus zoals Zorro zegt. Als ik naar voren kijk moet ik naar de vork, is links, draaien.
Ik heb begrepen dat haasje zorgt voor een snelle rebound wat er voor moet zorgen dat als je over een pad rijdt met niet te grote hobbels etc je dan meer grip houdt. Schildpad voor meer ruiger pad.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Nee, dat is niet helemaal waar. Het gaat erom hoe snel de vork terug veert na het inveren.
De perfecte afstelling is voor ieder parcours anders. Dus je moet op zoek naar een mooi gemiddelde.
Rij eens een stuk met de knop helemaal naar de schildpad, en daarna hetzelfde stuk met de knop helemaal naar de haas. En daarna nog een keer met de knop in het midden. Dan weet je een beetje wat de knop doet.
Maar je moet dan wel eerst de vork op de juiste druk hebben (over welk type vork gaat het eigenlijk?)
De perfecte afstelling is voor ieder parcours anders. Dus je moet op zoek naar een mooi gemiddelde.
Rij eens een stuk met de knop helemaal naar de schildpad, en daarna hetzelfde stuk met de knop helemaal naar de haas. En daarna nog een keer met de knop in het midden. Dan weet je een beetje wat de knop doet.
Maar je moet dan wel eerst de vork op de juiste druk hebben (over welk type vork gaat het eigenlijk?)
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 20 feb 2010 00:43
- Locatie: Duluth, MN, USA
Het helpt misschien om te weten dat een dempings knop een 'kraantje' is. Kraan open: olie stroomt sneller(minder demping), kraantje dicht draaien en de olie stroomt langzamer, oftewel meer demping.
Als je dit in gedachten houdt, ben je nooit meer afhankelijk van versleten stickers en dergelijke.
En by the way, 'rebound' is ook demping, namelijk uitgaande demping.
Als je dit in gedachten houdt, ben je nooit meer afhankelijk van versleten stickers en dergelijke.
En by the way, 'rebound' is ook demping, namelijk uitgaande demping.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
De range van voor jou bruikbare rebound instelling is klein. Dat de range op de vork groot is is vanwege een grote doelgroep (gewicht). Zoek in de tabel van de vork op welke druk je in de vork moet doen.
Daarna is het finetuning. Iets meer of iets minder druk of misschien is het wel goed. En op zoek naar de bij jou passende rebound. Begin bij het haasje en rij over een obstakel. Als je na het raken van het obstakel als het ware terugstuitert moet de rebound meer naar het schildpad. Als je denk dat het goed is kan je over een reeks van obstakels rijden. Te veel stuiteren is te veel rebound en te diep in je travel is te weinig rebound.
Daarna is het finetuning. Iets meer of iets minder druk of misschien is het wel goed. En op zoek naar de bij jou passende rebound. Begin bij het haasje en rij over een obstakel. Als je na het raken van het obstakel als het ware terugstuitert moet de rebound meer naar het schildpad. Als je denk dat het goed is kan je over een reeks van obstakels rijden. Te veel stuiteren is te veel rebound en te diep in je travel is te weinig rebound.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Vreemd, zelf meerder Recon's gehad met stand helemaal schildpad kun je normaal ongeveer koffie gaan halen voor de vork weer helemaal uitgeveerd is. Dichter bij het haasje geven de stapjes meestal heel weinig voelbaar verschil, maar de hele range van 180 graden geeft bij de vorken die ik heb gehad toch echt een heel groot verschilZorro schreef: Ik zelf merk echter maar weinig verschil tussen de twee uitersten maar dat terzijde.
Ach, ik zeg ook maar wat