Pagina 1 van 1
proefrijden
Geplaatst: 03 nov 2014 21:50
door boswielrenner
Aanstaande zaterdag ga ik proefrijden op een Specialized Camber Comp en een Epic comp carbon. Zijn er zaken waar ik specifiek op moet letten of aandacht aan moet besteden.
Ik heb 9 jaar een Epic marathon gehad, maar ik heb geen ervaring met 29".
Re: proefrijden
Geplaatst: 04 nov 2014 21:41
door simen
De banden ,De banden en vooral De banden maken een groot verschil.
Let dus vooral op met wat voor banden je op pad gaat.
Dat maakt het verschil tussen een loodgevoel of een veertje.
Rolweerstand heeft nu eenmaal veel invloed in het vlakke Nederland.
Re: proefrijden
Geplaatst: 05 nov 2014 06:26
door daniel1975
Als de standaard banden erop liggen dan hoop ik voor je dat het niet te nat is. Zijn prima bandjes.....................voor de zomer. Ik heb ze direct gewisseld voor een meer modder-setup.
Maar ik weet de uitkomst van je testrit al hoor. Jij gaat voor de Epic.
Re: proefrijden
Geplaatst: 05 nov 2014 07:34
door Lcsmet
daniel1975 schreef:.....
Maar ik weet de uitkomst van je testrit al hoor. Jij gaat voor de Epic.
Omdat die duurder/exclusiever is?
Re: proefrijden
Geplaatst: 05 nov 2014 07:51
door boswielrenner
Nou ik ben geheel blanco. Ik heb weliswaar 9 jaar op een Epic marathon 26" gereden dus ik weet wat ik kan verwachten op de Epic, hoewel dat platform door de jaren heen steeds beter is geworden. Ik twijfel wel bij de Epic tussen de Carbon Comp versie en de Carbon Elite. De mat zwarte comp versie vind ik gaaf met wat upgrades. De Elite is eigenlijk helemaal af, maar nog steeds een prima upgrade object. De wielen en de Sid brain zijn een groot pluspunt op de Elite. Helaas is de Marathon versie voor mij veel te duur want dat vind ik de mooiste Epic.
De Epic marathon die ik reed was een top fiets die me altijd goed bevallen is, maar de terralogic voorvork vond ik soms wat traag reageren en werkte het beste als je hard over de trails reed. Kortom; is een brain voorvork een must op een Epic. Is die fiets door een brain voorvork beter in balans? We gaan het meemaken, maar ik hoor graag jullie mening.
Nu ben ik een dagje ouder en hoef ik niet meer zo nodig te winnen dus de Camber is misschien wel the best of both worlds.We gaan het zien. Als je de camber en de Epic op elkaar legt dan komt de geo aardig overeen. De Epic vind ik wel mooier om te zien en past het beste bij mijn gebruik.
Over duur en exclusief gesproken. Ik koop wat ik mooi en goed vind. De prijs komt op de derde plaats. Wil dus niet zeggen dat ik automatisch altijd kies voor duur, maar altijd voor kwaliteit en looks. Vrees dat ik wel een dure smaak heb
Re: proefrijden
Geplaatst: 05 nov 2014 09:58
door Lcsmet
boswielrenner schreef:..... Vrees dat ik wel een dure smaak heb
Daar was ik al achter
Re: proefrijden
Geplaatst: 05 nov 2014 09:58
door daniel1975
Heeft niks met duur te maken, maar puur met het feit dat een Camber overkill is voor de Benelux. Epic zal sneller en sportiever voelen.
Bij mij zit er een Sid Brain in. Ik heb de brain lichtjes open staan, dus niet total lockout. Er is dus altijd een zekere mate van demping en pas bij de bekende echte tikken breekt hij open. Helemaal dicht en vertrouwen op de Brain beviel mij niet. Zou daar dus onderweg zeker even mee spelen. Achterdemper is echt een no-brainer; autosag toepassen, brain gewoon locken en rijden maar. Hoef je niet meer over na te denken. Net als 'vroeger' met de oude brain, maar dan nu veel subtieler.
Wielen op de Elite een pluspunt? Je bedoelt op de Expert zeker? De elite heeft nog gewoon zware alu hoepels.
De Expert in Satin Charcoal
Re: proefrijden
Geplaatst: 05 nov 2014 11:56
door boswielrenner
Ik bedoel dat de Roval controls al een stuk beter zijn dan de Rovals met hi/lo naven. De Carbon Rovals zijn natuurlijk helemaal top.
@Daniel: Vind jij een brain voorvork op een Epic een must of zou je ook blij geweest zijn met een Reba RL met pop lock en betere wielen en afmontage?
Re: proefrijden
Geplaatst: 05 nov 2014 13:52
door daniel1975
Ik heb een Sid met brain en dat bevalt prima. Een must? Nee, brain is geen must, maar ik zou hem niet ruilen voor een Reba met PL. Hooguit voor een Fox RLC. Die had ik op mijn Spark en die was ook perfect te tunen. Low Speed compression best hoog staan (stug, maar niet knal hard) en als hij daar doorheen brak gewoon volle veerweg.
.
Afmontage: lichtere wielen is altijd een pre. De Magura MTS op mijn Epic valt helemaal niet tegen, de MAgura's op de Era zijn duidelijk minder. Ik ben alleen groot fan van het ServoWave principe van Shimano ivm duidelijk minder sleepgeluid van de remmen en daarom gaan ze er ook bij mij vanaf. Op de Era zitten al XT's