Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rusthartslag

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 14 nov 2014 17:41

Hallo allemaal,

Ik kon hier op dit forum nog niks vinden over de rusthartslag. Ze zeggen ja dat men morgens direct naar het ontwaken de hartslag moet meten maar als dan morgens mijn wekker gaat schrik ik dus wakker en is mijn hartslag natuurlijk gigantisch hoog. Ook droom ik altijd heel intensief tegen de morgen en dit zijn mestaal nachtmerries. Dit heb ik al sinds kind en nu nog steeds. Dus s'morgens de rusthartslag opnemen is moeilijk. Mijn broer heeft dit trouwens ook dus het ligt bij ons in de familie.

Nu heb het dus een keer zo gedaan dat ik s'avonds voor dat ik naar bed ga de hartslagmeter omdoe en dan ga ik nog een uurtje ontspannen lezen en dan is mijn hartslag tussen de 50 en 46 slagen per minut. Nu mijn vraag telt dit ook of moet ik toch alleen s'morgens de hartslag opnemen?
Ghost Nivolet 6LC

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 nov 2014 17:49

Wat denk je er mee op te schieten met 't meten van de rusthartslag? De theorie dat je hartslag hoger is als je nog vermoeid bent gaat bij lang niet iedereen op en in 't geval van overtraining zijn er nog meer uitzonderingen.

Dat je de dag na een pittige training van 5 uur niet volledig herstelt bent kan iedereen ook zelf wel verzinnen, daar hoef je niet je hartslag voor te meten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 14 nov 2014 17:58

Als je bij het ontwaken je polsslag wilt nemen kan je best een drietal minuutjes stokstijf blijven liggen en dan pas je hartslag nemen. En zoals amclassic stelt = +1. Ik zou zelfs nog verder gaan (= één van mijn stokpaardjes) Je moet je lichaam in de lengte onderverdelen dit is een onderscheid maken tussen boven- en onderlichaam.. Hartritme kan dan wel OK. zijn maar mogelijk zijn de spieren van je benen dat nog niet na een vorige training

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 nov 2014 19:27

Nou werkt je lichaam dat het voor herstel van gedane inspanning, bloed rond pompt. Als je benen nog niet hersteld zijn, zal je hartslag nog wat slagen hoger zijn om meer bloed langs je spieren te sturen. Je lichaam is 1 systeem hè, met maar 1 pomp die de boel op gang houdt
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

JoghoJogho
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 jul 2012 13:34

JoghoJogho 14 nov 2014 21:24

Jammer dat mensen direct een zijweg inslaan en daarmee niet ingaan op de vraag van de TS. Prima hoor, als je geen meerwaarde ziet in het opnemen van je rusthartslag, maar reageer dan ook niet als je de vraag niet kunt beantwoorden. Vraag was of het opnemen van je rushartslag 's avonds na een uurtje lezen op bed o.i.d. hetzelfde is als 's ochtends na een nacht slapen

Ik denk zelf van niet. Aan het einde van de dag is het lichaam toch vermoeid na alles wat je die dag gedaan hebt en je opgenomen rustslag op dat moment zal dus altijd hoger zijn dan die in de ochtend na een nacht slapen. Ook al heb je zoals TS zelf zegt onrustig geslapen door dromen dan nog heeft het lichaam gerust en zal je ochtend rustslag lager zijn. Verder is het ook zo dat je na een drukke dag en/of een intensieve training een hogere rustpuls zult hebben dan na eer rustige dag op de bank met een goed boek. Evenzo heb je een hogere rustslag na een onrustige of slechte nachtrust dan na een goede lange nachtrust, gewoonweg omdat het lichaam beter uitgerust is. ervan uitgaande dat de gemiddelde nachtrust ongeveer even lang is en je redelijk tot goed geslapen hebt, zal je aan de ochtend rustslag altijd meer af kunnen leiden denk ik zelf.

Voor de sceptici: Ik heb het afgelopen jaar een trainingsprogramma gevolgd dat geleid werd door bewegingswetenschappers die o.a. ook een professionele wielerploeg trainen. Ik heb zelf ook een tijdje gedacht, 'wat heb ik eraan'. Ik heb echter geleerd dat ik er wel degelijk zaken uit kan afleiden die betrekking hebben op herstel en de mate van training die ik aankon. Dit heeft erin geresulteerd dat ik in ruim een halfjaar een bepaalde inspanning kon leveren met bijna 20 hartslagen lager. Dus ik ben om, evenals veel professionele sporters.

Ten aanzien van de vraag en probleemstelling van de TS zou ik zelf eens onderzoeken of er tussen al die fitness horloges en armbanden niet iets zit wat je hartslag registreert zodat je wellicht op een computer kunt zien wat ongeveer je rustslag was rond je ontwaken. Of anders zoals otterongo suggereerde je hartslag na een aantal minuten opnemen. Zolang je het maar op een vergelijkbare manier doet zodat de uitkomsten onderling zijn te vergelijken.

cyclingxperience
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:54

cyclingxperience 14 nov 2014 21:59

Rustpols is DE graadmeter voor je gemoedstoestand! Zelf gebruik ik al 30 jaar mijn rustpols als graadmeter voor datgene ik die dag ga doen op sportief gebied. Eenmaal tot max. tweemaal per week meet ik mijn pols. Is die op enig moment hoger dan 48, bv 60, dan heb ik gegarandeerd een dag of 3 later een griep! Luisteren naar het lichaam is helaas voor velen onder ons vaak het ondergeschoven 'kindje' en tja, rust is ook trainen!

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 14 nov 2014 22:46

Bedankt mensen hier kan ik iets mee. JoghoJogho en cyclingxperience jullie geven tenminste een zinnig antwoord op mijn vraag.
Ghost Nivolet 6LC

ted038
Forum-lid
Berichten: 1497
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 14 nov 2014 23:37

Nachtje de hartslagmeter omhouden en later, na het slapen, de waardes uitlezen (zover je hartslagmeter dat ondersteunt, maar mijn edge705 wel) : kan je dan de laagste waarde als rusthartslag nemen ? Of moet je wel wakker zijn voor meten rusthartslag ?

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 15 nov 2014 00:25

Markveenstra :

Wat ik beweer heb ik zelf meerdere keren kunnen vaststellen, dus eigen ervaring.
Ik heb dit idee ook al enkele keren voorgelegd op een clinic ivm. gericht trainen. De fysiologen traden mij daarin bij.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 nov 2014 10:29

Sweety2008 schreef:Bedankt mensen hier kan ik iets mee. JoghoJogho en cyclingxperience jullie geven tenminste een zinnig antwoord op mijn vraag.
Maar wat wil je met deze waarde?
Ter indicatie bij mij is die altijd hoog waarschijnlijk door mijn zeer onregelmatige leven.
Bloeddruk is veel belangrijker ook de sportarts vroeg er niet naar of ging de rust hartslag meten ivm inspannings test die ik had.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 15 nov 2014 20:06

ottorongo schreef:Markveenstra :

Wat ik beweer heb ik zelf meerdere keren kunnen vaststellen, dus eigen ervaring.
Ik heb dit idee ook al enkele keren voorgelegd op een clinic ivm. gericht trainen. De fysiologen traden mij daarin bij.
Ik ben inspanningsfysioloog en kan dit niet bevestigen!

Je hart is niet de motor van het lichaam maar de benzinepomp. Als je lichaam waar dan ook meer nodig heeft is je hartslag verhoogd. Er is dus geen onderscheid tussen je benen en de rest van het lichaam. Met je hartslag kun je ook niet meten of je wel of niet volledig hersteld bent, wanneer je dat op die manier zou kunnen meten dan is dit voor inspanningsfysiologen en trainers goud waard.

De rusthartslag wordt meestal in de ochtend gemeten omdat je dan nog helemaal fit bent. Het maakt niet uit of je die meet als je wakker wordt of even erna. 's nachts meten kan ook, maar dat maakt het wel gecompliceerder omdat je dan steeds met een hartslagmeter moet slapen. In je slaap zal je hartslag waarschijnlijk nog iets lager zijn afhankelijk van je slaapcyclus. Je hoeft niet het laagste punt te meten als je maar steeds hetzelfde meet.

Ik zit nu bijvoorbeeld op de bank en mijn hartslag is nu 37. Normaal is deze 's ochtends 36. Bij sporters ligt de rusthartslag vaak een stuk lager dan bij mensen die niet regelmatig sporten. Een hogere rusthartslag zie je ook terug bij mensen die veel te hard trainen.

Waarom wordt de rusthartslag dan wel gemeten? Am-Classicfan heeft al overtraining genoemd maar dan spelen er ook andere factoren een rol. Als je regelmatig je rusthartslag meet kun je wel veranderingen zien als je bijvoorbeeld ziek begint te worden of als je structurele vermoeidheid hebt. Maar je moet dan ook rekening houden met stress, voeding (cafeïne), hydratatie enz.

Het is leuk om te weten, maar zeker niet de gouden standaard om je gesteldheid te meten.

Gebruikersavatar
Sweety2008
Forum-lid
Berichten: 3098
Lid geworden op: 26 sep 2014 23:11

Gebruikersavatar Sweety2008 15 nov 2014 20:44

Toen ik begon met sporten had ik een rusthartslag van 60 en nu is hij al gezakt naar 48 of zelfs na 46. Ik ben nu 53 ik denk ook niet dat de rusthartslag nog veel lager gaat ook omdat ik hoge bloeddruk heb en neem al heel lang pillen hiervoor maar geen bètablokkers. Ik train best veel 5 dagen in de week 2 soms zelfs 3 uur op de spinningfiets met mijn eigen trainingsschema. Het kan best zo zijn dat ik teveel train. Dat zegt mijn vriendin ook al ook omdat ik nog steeds afval ben nu zelfs 48 kg bij een lengte van 1,63 m. Ach ja ik zie wel hoe het verder gaat.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie