Hallo techneuten,
Vandaag voor het eerst een rondje gecrosst op een MTB route te Dorst.
Het was super gaaf, maar ik stuitte een paar keer op materiaal pech. Mogelijk kunnen jullie mij helpen, misschien doe ik wel iets verkeerd
Het parcours was natuurlijk modderig met de regenweer, maar niet modderiger dan dat ik tijdens veel WBVC wedstrijden zie. Ik heb nu tot 4x toe gehad dat ik bijna op mijn gezicht ging omdat ik bij bergje op het eind even een paar keer flink aanzetten om boven te komen. Nu slaan mijn pedalen vast! De laatste keer dat het gebeurde, heb ik snel genoeg kunnen reageren om te kijken wat er aan de hand is. Het ziet er naaruit dat de derailleur omhoog schiet en vast slaat waardoor ik niet meer verder kan trappen.
Is dit een bekend probleem? Ligt het dan aan mijn rijstijl of is het een instelling op mijn corsser? De crosser is 'nieuw' (2e hands, tis mijn eerste rit) en de voorganger ging netjes met zijn spullen om. Het gaat om een SRAM Rival derailleur.
Alvast bedankt voor tips en adviezen
Cross - Derailleur slaat vast bij hard aanzetten
Kan zijn dat je derailleur dermate vervuild raakt dat hij mee omhoog komt , doet ie het ook als je hele drivetrain mooi zuiver is ?
Mtbfool
Mtbfool
Een nieuwe ketting leggen op ingesleten bladen is inderdaad een vrij gekende tweedehands verkooptruc.Ernie C. schreef:Lijkt mij ook. Waarschijnlijk zijn de voorbladen (of in ieder geval het kleine) te ver versleten voor de ketting die erop ligt.
Zo ziet hij er geweldig nieuw uit, bij een testrit in de straat geeft dit geen probleem maar eens je er wat bergop mee gaat fietsen zit je in de penarie.
Post eens een foto van je voorste bladen?
Fiets komt van mij. Voorbladen zijn zeer zeker niet versleten.
Is 1,5jr mee gecrosst en de keren dat dat ding echte modder heeft gezien zijn op 1 hand te tellen.
@NoChain; Ook de 'verkooptrucjes' zijn niet aan de orde.
Overigens vind ik het echt kort door de bocht om meteen met dat soort zaken op de proppen te kopen. Zou bijna zeggen: Zoals de waard is ..
Als ik van zooi af moet heb ik hier een pasje liggen voor de Milieustraat.
@wouter, wellicht ten overvloede, van hetgeen jij beschrijft heb ik in 1,5jr nooit last gehad. Ook nooit chainsuck gehad.
Is 1,5jr mee gecrosst en de keren dat dat ding echte modder heeft gezien zijn op 1 hand te tellen.
@NoChain; Ook de 'verkooptrucjes' zijn niet aan de orde.
Overigens vind ik het echt kort door de bocht om meteen met dat soort zaken op de proppen te kopen. Zou bijna zeggen: Zoals de waard is ..
Als ik van zooi af moet heb ik hier een pasje liggen voor de Milieustraat.
@wouter, wellicht ten overvloede, van hetgeen jij beschrijft heb ik in 1,5jr nooit last gehad. Ook nooit chainsuck gehad.
Anima Sana In Corpore Sano.
Klinkt mij ook in de oren als chain suck, er hoeft maar een kleine braam aan je voortandwiel te zitten,en in combi met modder/ klei en hij blijft even plakken, dan trekt hij je ketting mee omhoog.
Ik heb het ook af en toe, op de weg en droog parcour nergens last van, modder en klei, en op je snuffert . Gelukkig vaak bij lagere snelheid, maar je valt zo knullig omdat je het net niet verwacht.
Robert
Ik heb het ook af en toe, op de weg en droog parcour nergens last van, modder en klei, en op je snuffert . Gelukkig vaak bij lagere snelheid, maar je valt zo knullig omdat je het net niet verwacht.
Robert
Als alles schoon is heb ik nergens last van, heb afgelopen week 's avonds gereden over het gras en op de weg en had nergens last van. Het is wel een crosser ik wil er wedstrijdjes mee doen, ik mag aannemen dat hij toch wat blubber mag doorstaan.mtbfool schreef:Kan zijn dat je derailleur dermate vervuild raakt dat hij mee omhoog komt , doet ie het ook als je hele drivetrain mooi zuiver is ?
Ik ben onbekend met deze term Wat houdt dat precies in?CKTBIKE schreef:Chain suck?
Dat lijkt me sterk. Heb er zelfs nog een hagelneue ultegra casette bij gekregen. Maar nog een belangrijkere rede, het is Danoontje, die vertrouw ik welNo Chain schreef:Een nieuwe ketting leggen op ingesleten bladen is inderdaad een vrij gekende tweedehands verkooptruc.
Ik heb net foto's gemaakt voor de beeldvorming. Niet op die oude peugeot letten met platte band (achterstallig onderhoud) en die Slag-in-de-achtervelg-opknap-project. Die laatste foto was de stand van de derailleur ongeveer waar ik me in bevond net voor of op de top van een heuveltje.
Klik op de foto voor meer foto's. gebruik pijltje naar links. gebruik je pijltje rechts gaat ie naar de foto's van de WBVC2014.
Off topic:
Als je het leuk vind om te weten hoe het er bij de WBVC aan toe gaat, check wat foto's die ik gemaakt heb in de afgelopen weken op de cross
https://www.flickr.com/photos/wverwaal/sets/
enne ben er vet blij mee danoontje! :mrgeen: hij fietst super, lekker stijf, kijken of ik vandaag weer een ritje kan maken te dorst.
heb hier en daar nog ff een druppie olie gedaan na de regen van gister. Vroeg me alleen af of ik misschien iets fout deed tijdens het rijden, heb immers geen ervaring.
Het maakte trouwens niet uit of het voor op het grote of kleine blad was, had wel het idee dat ik achter op de wat kleinere tandwielen dit zich voordeed makkelijker voordeed (3 van de 4 keer).
heb hier en daar nog ff een druppie olie gedaan na de regen van gister. Vroeg me alleen af of ik misschien iets fout deed tijdens het rijden, heb immers geen ervaring.
Het maakte trouwens niet uit of het voor op het grote of kleine blad was, had wel het idee dat ik achter op de wat kleinere tandwielen dit zich voordeed makkelijker voordeed (3 van de 4 keer).
Als ik het zo zie dan zou ik zeggen dat je kleinste blad vanvoor echt wel aan vervanging is,zo lijkt het Miss nog mee te vallen maar als je er een nieuwe langshoud zal je het verschil zien.
Ik zou de voorste tandwielen vervangen en een nieuwe ketting leggen en de cassette is al nieuw zeg je,zo heb je de drivetrain volledig vervangen en kan alles mooi op elkaar inslijten.
Het feit dat het voorste tandplak kan in de blubber zeker chainsuck veroorzaken,hierdoor komt je ketting niet meer los van het tandblad aan de onderkant ervan en zodoende trek je de achterderrailleur kapot.
Ik zou de voorste tandwielen vervangen en een nieuwe ketting leggen en de cassette is al nieuw zeg je,zo heb je de drivetrain volledig vervangen en kan alles mooi op elkaar inslijten.
Het feit dat het voorste tandplak kan in de blubber zeker chainsuck veroorzaken,hierdoor komt je ketting niet meer los van het tandblad aan de onderkant ervan en zodoende trek je de achterderrailleur kapot.