Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting valt altijd van binnenblad (triple)

b2b
Forum-lid

b2b 12 aug 2010 21:07

Afgelopen vakantie in de Pyreneeën heb ik gemerkt dat mijn ketting altijd van het binnenblad afvalt als ik van het middenblad naar het binnenblad schakel.

Nu ben ik er eens voor gaan zitten, heb een aantal hulpvaardige websites bekeken en ook wat filmpjes over het instellen van een voorderailleur. Helaas ben ik na 3 uur prutsen niets verder. Hoe ik de derailleur ook instel, de ketting valt altijd van het binnenblad.

Ik heb de derailleur hoger, lager, verder naar binnen en buiten gezet, en dan telkens de limietschroef zo gesteld dat de ketting net van het middenblad afschakelt. Zodra dit gebeurt valt de ketting zowel van het middenblad alsook van het binnenblad. Het lijkt wel alsof de kooi te breed is, en de ketting niet genoeg tegenhoud.

Heeft iemand tips?

P.S. het is een Ultegra triple.
Op de foto is te zien wat ik bedoel, de ketting valt net van het binnenblad, maar valt te ver zodat hij ook van het binnenblad afvalt.

tieky
Forum-lid

Gebruikersavatar tieky 13 aug 2010 14:35

Het kan zijn dat je versnellingskabel te lang is en daardoor je derailleur dus te ver naar binnen schiet.
Maar als het echt niet lukt, even naar de fm en even opnieuw laten afstellen.

wezep
Forum-lid

Gebruikersavatar wezep 13 aug 2010 15:44

Tieky schreef:Het kan zijn dat je versnellingskabel te lang is en daardoor je derailleur dus te ver naar binnen schiet.
Maar als het echt niet lukt, even naar de fm en even opnieuw laten afstellen.

Dat zou niet het probleem mogen zijn: daarvoor zijn de limitschroefjes.

@TS, heb je die 2 schroefjes (wel de juiste gebruiken) al goed gezet?
Zitten er verder nog de orginele kettingbladen op?
En juist gemonteerd?
Juiste ketting?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

b2b
Forum-lid

b2b 13 aug 2010 15:59

wezep schreef:
@TS, heb je die 2 schroefjes (wel de juiste gebruiken) al goed gezet?
Zitten er verder nog de orginele kettingbladen op?
En juist gemonteerd?
Juiste ketting?

Tot nu toe heb ik alleen het binnenste schroefje gebruikt, om de derailleur aan de binnenkant af te stellen. Ik stel dat schroefje nu zo in, dat de ketting bij het schakelen net van het middenblad gaat. Een achtste slag minder en de ketting schakeld helemaal niet. Toch valt de ketting dan ook van het binnenblad.

De kettingbladen zijn al eens vervangen, door nieuwe bladen (wel van Shimano). De ketting is een KNC X10.

Hoe kan ik zien of de bladen evt verkeerd zijn gemonteerd?

Bedankt vor je reactie.

swoosh
Forum-lid

swoosh 13 aug 2010 17:00

Op onderstaande link staan instructies voor een juiste afstelling. Het is echter wel in het Engels.

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=75
Afbeelding

diogenes
Forum-lid

diogenes 13 aug 2010 17:05

Staat de kooi goed in lijn met de ketting als de ketting op het buitenste blad en het kleinste kransje ligt?
Velgenfluisteraar

Florezido

kweekel
Forum-lid

kweekel 15 aug 2010 02:17

Schakel je wel eerst netjes achter naar een lichter verzet alvorens te schakelen (niet shiften met een gekruiste ketting)?
Jan

b2b
Forum-lid

b2b 17 aug 2010 12:53

@ Diogenes:
Dat heb ik nog niet bekeken. Ik heb de kooi zo goed mogelijk recht gezet door naar het buitenblad te kijken. De kooi staat dus in lijn met het buitenblad. Ik heb ook nog de derailleur expres scheef gezet, zodat de binnenkant van de derailleur de ketting misschien zou tegenhouden bij het schakelen. Dat werkte helaas ook niet.

@ Kweekel:
Ik schakel inderdaad eerst naar een lichter verzet achter ja. Dat is ook eigenlijk het probleem. Als ik de ketting achter ergens in het midden laat liggen, en dan naar het binnenblad schakel, gaat het wel goed. Dit komt volgens mij doordat de ketting dan door de casette eigenlijk richting binnenblad getrokken wordt en dus niet van het binnenblad afvalt. Daarom leek het me ook het proberen waard om de kooi scheef te zetten (naar buiten toe). Maar dat werkt dus niet.

lior63
Forum-lid

lior63 17 aug 2010 19:35

Ik gebruik dus dit frutsel, werkt prima

[img=http://rose.nl/output/importbilder/arti ... 4044_2.jpg]

Te koop bij Rose voor 5 euro

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 20 aug 2010 17:42

Ja maar dat moet niet nodig zijn.

gewoon even een standaard check,

-Staat de derrie recht
-Staat ie op het grootste blad 2 a 3 mm boven de tandjes.
-Stelschroeven terugdraaien en de kabel losdraaiend.
-shifter helemaal terug en opnieuw afstellen.

Zit het kleinste blad (en de ketting bij ultegra en DA)in de goede draairichting?

beetje proberen moet lukken!!

Plaats reactie