Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietskleding voor min 0°C

ripoo82
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2014 12:35

ripoo82 03 dec 2014 10:58

Sinds 2 jaar doe ik een deel van mijn woon-werkverkeer met de fiets (46km, 2 tot 4 x per week).

Vorig jaar is er niet echt een winter geweest, maar nu merk ik dat het onder de 2°C wel koud begint te worden, vooral dan aan mijn voeten en knieën. Momenteel rij ik al met lange fietsbroek (northwave Mamba) en gewone mtb schoenen met wollen sokken.

Heeft er iemand advies voor een goede winterbroek en schoenen??

buddo
Forum-lid
Berichten: 1974
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 03 dec 2014 11:15

Over de sokken is een heel topic geopend, zie hier.
Daarnaast kun je nog winterschoenen kopen of neopreen overschoenen over je zomerschoenen doen.

Voor de broek is een model met windstopper wel handig lijkt me. Heb zelf goede ervaring met een softshell windstopper broek van Gore (met zeem en rits tot boven je navel), maar andere merken hebben zoiets vast ook wel.

Op die manier kan ik ook onder het vriespunt nog prima een rondje rijden.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 03 dec 2014 11:41

Ik heb moeite om mijn bovenlichaam warm te houden, ik ben geneigd daarom zoveel aan te trekken dat ik het later weer veel te warm krijg. Maar als ik dat niet doe zit ik zo te blauwbekken van de kou dat ik geen meter vooruit kom.
Mijn voeten krijg ik inmiddels wel redelijk warm maar nu is het echte zwakke punt de vingers. Ik heb dikke handschoenen van BBB. Maar daar krijg ik snel zweterige handen van, dat wordt dan door de wind juist weer extra koud. Hoe los je dat nou op?
Veni. Vidi. Fietsie.

remco1b
Forum-lid
Berichten: 713
Lid geworden op: 10 jun 2011 13:01

remco1b 03 dec 2014 11:44

Overschoenen (wind- en waterdicht) wil wel goed helpen. Dan houd je je voeten beter op temp dan dikke sokken.

Sorry over buddo heen gelezen. Maar eens dus.
B.S.U.R
Rose CRS3000 tekoop
canyon Aerroad 6.0
Canyon CF6.9
http://www.strava.com/athletes/1001097

i-mac

i-mac 03 dec 2014 12:02

Windstopper ondergoed/kledij helpt je al een stuk vooruit. Maar sommige van die zaken kosten een aardige stuiver.

Gisteren een rit gereden met een Craft onderhemd en daarboven mijn Castelli Espresso jas. In die 2 uur op de fiets geen moment koud gehad. Ik had ook de Castelli Fluido broek aan, waarin Nanoflex in verwerkt zit. Geloof het of niet, maar mijn benen waren na de rit droog. Je voelt wel dat de koude regen op de broek valt, maar het water sijpelt niet door.

Ik bewerk al de Castelli winterkledij wel iedere maand met Nixwash. Nadien nog een kwartiertje alles in de droogkast op maximaal 30° om alles netjes te laten inwerken.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16716
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 dec 2014 12:27

TumTumTum schreef:Ik heb moeite om mijn bovenlichaam warm te houden, ik ben geneigd daarom zoveel aan te trekken dat ik het later weer veel te warm krijg. Maar als ik dat niet doe zit ik zo te blauwbekken van de kou dat ik geen meter vooruit kom.
Mijn voeten krijg ik inmiddels wel redelijk warm maar nu is het echte zwakke punt de vingers. Ik heb dikke handschoenen van BBB. Maar daar krijg ik snel zweterige handen van, dat wordt dan door de wind juist weer extra koud. Hoe los je dat nou op?
Als het echt koud is gebruik ik handschoenen die op Pearl Izumi Lobster lijken alleen dan van Pro (is allebei van Shimano en volgens mij hebben die ook een variant).
Afbeelding
Die van mij heb ik een keer voor 10 euro uit een bak met aanbiedingen bij een fietsenmaker gehaald toen het eigenlijk al te laat was. Ik had toen al 20km zonder handschoenen gefietst bij een gevoelstemperatuur van min 15. Gevolg: zwarte vingertopjes en heel veel pijn :evil: .
Maar de handschoenen hebben de terugweg nog enigszins dragelijk gehouden en nu heb ik er al een winter of 10 plezier van.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 dec 2014 12:46

@tumtumtum, ik heb een setje craft handschoenen, met een winddichte flap --> Dan lijkt het een want.
Als het koud is, vertrekken met de flappen over je vingers. Begin je warme vingers te krijgen (klam), klap je de flapjes terug (kunnen heel netjes onder een elastiekje gefrommeld worden). En heb je handschoenen die niet te dik zijn voor tijdens inspanning.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

ripoo82
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2014 12:35

ripoo82 03 dec 2014 14:38

buddo schreef:Over de sokken is een heel topic geopend, zie hier.
Daarnaast kun je nog winterschoenen kopen of neopreen overschoenen over je zomerschoenen doen.

Voor de broek is een model met windstopper wel handig lijkt me. Heb zelf goede ervaring met een softshell windstopper broek van Gore (met zeem en rits tot boven je navel), maar andere merken hebben zoiets vast ook wel.

Op die manier kan ik ook onder het vriespunt nog prima een rondje rijden.
Bedoel je zoiets?
http://www.goreapparel.eu/OXYGEN-WINDST ... vid=search

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 03 dec 2014 14:40

ripoo82 schreef:
buddo schreef:Over de sokken is een heel topic geopend, zie hier.
Daarnaast kun je nog winterschoenen kopen of neopreen overschoenen over je zomerschoenen doen.

Voor de broek is een model met windstopper wel handig lijkt me. Heb zelf goede ervaring met een softshell windstopper broek van Gore (met zeem en rits tot boven je navel), maar andere merken hebben zoiets vast ook wel.

Op die manier kan ik ook onder het vriespunt nog prima een rondje rijden.
Bedoel je zoiets?
http://www.goreapparel.eu/OXYGEN-WINDST ... vid=search
Zoiets :)
OXYGEN WINDSTOPPER® Soft Shell Bibtights+
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

ripoo82
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2014 12:35

ripoo82 03 dec 2014 15:31

Soap schreef:
ripoo82 schreef:
buddo schreef:Over de sokken is een heel topic geopend, zie hier.
Daarnaast kun je nog winterschoenen kopen of neopreen overschoenen over je zomerschoenen doen.

Voor de broek is een model met windstopper wel handig lijkt me. Heb zelf goede ervaring met een softshell windstopper broek van Gore (met zeem en rits tot boven je navel), maar andere merken hebben zoiets vast ook wel.

Op die manier kan ik ook onder het vriespunt nog prima een rondje rijden.
Bedoel je zoiets?
http://www.goreapparel.eu/OXYGEN-WINDST ... vid=search
Zoiets :)
OXYGEN WINDSTOPPER® Soft Shell Bibtights+
Tja, op een tablet neemt de luiheid om tekst te editeren nogal snel de bovenhand :D

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 03 dec 2014 21:49

Na 1 1/2 uur beneden het vriespunt rijden heb ik het wel gezien. Wat voor handschoenen ik ook gebruikt, niets helpt meer en dan is voor mijn de lol er af.

ripoo82
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2014 12:35

ripoo82 03 dec 2014 22:19

Die northwave celcius arctic schoenen lijken mij wel wat. Maar is zoiets niet te warm voor als het net niet vriest?

Plaats reactie