Heeft dit forum nut?
Welke nuttige informatie heeft dit forum voor mij opgeleverd:
- Dura Ace cassettes zijn niet harder/ slijtvaster dan goedkopere cassettes, maar zijn vooral mooier en lichter.
- Er zijn drie plekken met links schroefdraad. Te weten het linker pedaal; de rechterkant van de trapas en de rechter lager cup van het achterwiel (dus aan de kant van de cassette).
- In samenhang hiermee het fenomeen precessie. In verband hiermee is er af en toe links schroefdraad.
- Shifters kan je beter niet smeren, daar anders het gevaar van dichtslippen dreigt. (zand en stof gaan plakken in de smeerolie). Op den duur schakel problemen.
- De plek waar je de lijm aanbrengt om een lekke band te plakken, kan je het beste voor bewerken met wasbenzine in plaats van met schuurpapier. Het resultaat is beter. Laatst uit eigen ervaring meegemaakt. Ik had iets te veel geschuurd met schuurpapier en het schuursel niet goed verwijderd. Het plakkertje liet los, omdat de lijm op het losse schuursel zat. Daarna met wasbenzine gereinigd, opnieuw lijmen en toen zat ie goed vast.
- Spaakspanning in een 36 spaaks wiel is circa 900 newton.
- Een goed pedaal kost circa 20 euro per paar. Iemand gaf deze tip en hij had gelijk.
- De trapas uiteinden NIET invetten. Met uiteinde bedoel ik de plek waar de cranck over heen schuift.
- Kijk uit met carbon onderdelen. Bij plotselinge harde klappen, wordt het onbetrouwbaar.
- Een nieuwe ketting op grotendeels versleten tandwielen (hij slaat nog net niet over) is geen probleem. De ketting slijt hier door niet extra).
Andersom is wel een probleem. Een nieuwe cassette op een versleten ketting is in no time ook versleten.
- Met drie kettingen rijden is toch wel economischer. De cassette gaat veel langer mee. Om de twee maanden even een andere ketting omleggen met snel sluiters is het werk niet.
- Ketting na circa 1% rek vervangen.
- Schwalbe Durano banden gaan inderdaad veel minder vaak lek.
Ik heb dus behoorlijk wat nuttige informatie gevonden op dit forum.
- Dura Ace cassettes zijn niet harder/ slijtvaster dan goedkopere cassettes, maar zijn vooral mooier en lichter.
- Er zijn drie plekken met links schroefdraad. Te weten het linker pedaal; de rechterkant van de trapas en de rechter lager cup van het achterwiel (dus aan de kant van de cassette).
- In samenhang hiermee het fenomeen precessie. In verband hiermee is er af en toe links schroefdraad.
- Shifters kan je beter niet smeren, daar anders het gevaar van dichtslippen dreigt. (zand en stof gaan plakken in de smeerolie). Op den duur schakel problemen.
- De plek waar je de lijm aanbrengt om een lekke band te plakken, kan je het beste voor bewerken met wasbenzine in plaats van met schuurpapier. Het resultaat is beter. Laatst uit eigen ervaring meegemaakt. Ik had iets te veel geschuurd met schuurpapier en het schuursel niet goed verwijderd. Het plakkertje liet los, omdat de lijm op het losse schuursel zat. Daarna met wasbenzine gereinigd, opnieuw lijmen en toen zat ie goed vast.
- Spaakspanning in een 36 spaaks wiel is circa 900 newton.
- Een goed pedaal kost circa 20 euro per paar. Iemand gaf deze tip en hij had gelijk.
- De trapas uiteinden NIET invetten. Met uiteinde bedoel ik de plek waar de cranck over heen schuift.
- Kijk uit met carbon onderdelen. Bij plotselinge harde klappen, wordt het onbetrouwbaar.
- Een nieuwe ketting op grotendeels versleten tandwielen (hij slaat nog net niet over) is geen probleem. De ketting slijt hier door niet extra).
Andersom is wel een probleem. Een nieuwe cassette op een versleten ketting is in no time ook versleten.
- Met drie kettingen rijden is toch wel economischer. De cassette gaat veel langer mee. Om de twee maanden even een andere ketting omleggen met snel sluiters is het werk niet.
- Ketting na circa 1% rek vervangen.
- Schwalbe Durano banden gaan inderdaad veel minder vaak lek.
Ik heb dus behoorlijk wat nuttige informatie gevonden op dit forum.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Totaal nutteloos en overbodig dit forum bij 5.100 berichten
What makes the boat go faster?
Zeker, want als je niet drinkt ga je dood.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5555
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Euhm nut? Geen idee. Maar ook ik zit hier al aardig wat uren mijn tijd te verdoen met het forum.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
havana schreef:Zeker, want als je niet drinkt ga je dood.
Wonderlijk zeg, maar dan zit hier een lijk op de fiets
Hoe sterk is de eenzame fietser...
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40618
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
BeginnerLivio Livius schreef:Totaal nutteloos en overbodig dit forum bij 5.100 berichten
Less is bore
Carbon onderdelen en harde klappen onbetrouwbaar?
Ik heb carbon stuur,frame,voorvork,athena groep,zadelpen,zadelrails en wielen en al bijna 4 jaar nooit iets kapot gehad.
Dus ben niet eens met jou stelling.
Ik heb carbon stuur,frame,voorvork,athena groep,zadelpen,zadelrails en wielen en al bijna 4 jaar nooit iets kapot gehad.
Dus ben niet eens met jou stelling.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Forum heeft me veel opgeleverd. Ik ga geen apart bedanktopic openen dus hierbij...bedankt een ieder voor de hulp . amen...
Wat ik wel geleerd heb is dat het met de Nederlandse taal soms erbarmelijk gesteld is (ben er zelf mede schuldig aan ).
Wat ik wel geleerd heb is dat het met de Nederlandse taal soms erbarmelijk gesteld is (ben er zelf mede schuldig aan ).
older Budweiser
Met de Nederlandse taal is niet zoveel mis, met de beheersing en het gebruik ervan wel degelijk...Kilowatt schreef:Forum heeft me veel opgeleverd. Ik ga geen apart bedanktopic openen dus hierbij...bedankt een ieder voor de hulp . amen...
Wat ik wel geleerd heb is dat het met de Nederlandse taal soms erbarmelijk gesteld is (ben er zelf mede schuldig aan ).
Eenvoud kenmerkt het ware.
Ik bedoel ook hele harde klappen. Door een diepe kuil in het wegdek rijden is in dit verband niet hard genoeg. Wel een flinke valpartij/ aanrijding.nijkie schreef:Carbon onderdelen en harde klappen onbetrouwbaar?
Ik heb carbon stuur,frame,voorvork,athena groep,zadelpen,zadelrails en wielen en al bijna 4 jaar nooit iets kapot gehad.
Dus ben niet eens met jou stelling.