Heeft dit forum nut?
Geplaatst: 08 dec 2014 19:59
Welke nuttige informatie heeft dit forum voor mij opgeleverd:
- Dura Ace cassettes zijn niet harder/ slijtvaster dan goedkopere cassettes, maar zijn vooral mooier en lichter.
- Er zijn drie plekken met links schroefdraad. Te weten het linker pedaal; de rechterkant van de trapas en de rechter lager cup van het achterwiel (dus aan de kant van de cassette).
- In samenhang hiermee het fenomeen precessie. In verband hiermee is er af en toe links schroefdraad.
- Shifters kan je beter niet smeren, daar anders het gevaar van dichtslippen dreigt. (zand en stof gaan plakken in de smeerolie). Op den duur schakel problemen.
- De plek waar je de lijm aanbrengt om een lekke band te plakken, kan je het beste voor bewerken met wasbenzine in plaats van met schuurpapier. Het resultaat is beter. Laatst uit eigen ervaring meegemaakt. Ik had iets te veel geschuurd met schuurpapier en het schuursel niet goed verwijderd. Het plakkertje liet los, omdat de lijm op het losse schuursel zat. Daarna met wasbenzine gereinigd, opnieuw lijmen en toen zat ie goed vast.
- Spaakspanning in een 36 spaaks wiel is circa 900 newton.
- Een goed pedaal kost circa 20 euro per paar. Iemand gaf deze tip en hij had gelijk.
- De trapas uiteinden NIET invetten. Met uiteinde bedoel ik de plek waar de cranck over heen schuift.
- Kijk uit met carbon onderdelen. Bij plotselinge harde klappen, wordt het onbetrouwbaar.
- Een nieuwe ketting op grotendeels versleten tandwielen (hij slaat nog net niet over) is geen probleem. De ketting slijt hier door niet extra).
Andersom is wel een probleem. Een nieuwe cassette op een versleten ketting is in no time ook versleten.
- Met drie kettingen rijden is toch wel economischer. De cassette gaat veel langer mee. Om de twee maanden even een andere ketting omleggen met snel sluiters is het werk niet.
- Ketting na circa 1% rek vervangen.
- Schwalbe Durano banden gaan inderdaad veel minder vaak lek.
Ik heb dus behoorlijk wat nuttige informatie gevonden op dit forum.
- Dura Ace cassettes zijn niet harder/ slijtvaster dan goedkopere cassettes, maar zijn vooral mooier en lichter.
- Er zijn drie plekken met links schroefdraad. Te weten het linker pedaal; de rechterkant van de trapas en de rechter lager cup van het achterwiel (dus aan de kant van de cassette).
- In samenhang hiermee het fenomeen precessie. In verband hiermee is er af en toe links schroefdraad.
- Shifters kan je beter niet smeren, daar anders het gevaar van dichtslippen dreigt. (zand en stof gaan plakken in de smeerolie). Op den duur schakel problemen.
- De plek waar je de lijm aanbrengt om een lekke band te plakken, kan je het beste voor bewerken met wasbenzine in plaats van met schuurpapier. Het resultaat is beter. Laatst uit eigen ervaring meegemaakt. Ik had iets te veel geschuurd met schuurpapier en het schuursel niet goed verwijderd. Het plakkertje liet los, omdat de lijm op het losse schuursel zat. Daarna met wasbenzine gereinigd, opnieuw lijmen en toen zat ie goed vast.
- Spaakspanning in een 36 spaaks wiel is circa 900 newton.
- Een goed pedaal kost circa 20 euro per paar. Iemand gaf deze tip en hij had gelijk.
- De trapas uiteinden NIET invetten. Met uiteinde bedoel ik de plek waar de cranck over heen schuift.
- Kijk uit met carbon onderdelen. Bij plotselinge harde klappen, wordt het onbetrouwbaar.
- Een nieuwe ketting op grotendeels versleten tandwielen (hij slaat nog net niet over) is geen probleem. De ketting slijt hier door niet extra).
Andersom is wel een probleem. Een nieuwe cassette op een versleten ketting is in no time ook versleten.
- Met drie kettingen rijden is toch wel economischer. De cassette gaat veel langer mee. Om de twee maanden even een andere ketting omleggen met snel sluiters is het werk niet.
- Ketting na circa 1% rek vervangen.
- Schwalbe Durano banden gaan inderdaad veel minder vaak lek.
Ik heb dus behoorlijk wat nuttige informatie gevonden op dit forum.