Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

bokken voorvork crosser

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 17 dec 2014 14:30

Hallo,

Ik heb sinds kort een ridley x-fire met avid shorty ultimate remmen. Ik heb de remblokken to-inn gesteld maar de voorvork blijft bokken.
De kabeldoorvoer is via een hulpmiddel wat onder de stuurpen zit.

Ik heb ook een stevens prestige. Daar zit de bevestiging op de vork zelf en deze bokt niet. Nu ben ik vandaag bij mijn lbs geweest en die geeft aan dat het komt doordat ridley de kabelgeleider hoger monteert.

Ik kan me haast niet voorstellen dat je hem niet bokvrij kan krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat het hier door komt. Stybar kiest er bv voor om de kabeldoorvoer onder de stuurpen te hebben ipv de vork (wat normaal is bij specialized).

Ik heb 2 vragen:
1. Kan het systeem gewoon bokvrij krijgen?
2. Waar kan het nog meer aan liggen dat hij bokt?

Ik heb rembokken dus toe-in gesteld en ik heb andere remblokken geprobeerd. Verder heb ik nog het balhoofd wat strakker gesteld maar dit heeft geen resultaat gehad.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 17 dec 2014 17:09

Als er op de remmen lange MTB blokken zitten wordt het lastig om van het bokken af te komen.
Ik heb mijn MTB blokken verruild met gewone race blokken (incl houders natuurlijk) en voor 90% de problemen verholpen.
De houders met blokken zijn van Jagwire en passend voor Shimy.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

gaisdergerman
Forum-lid
Berichten: 2862
Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05

gaisdergerman 17 dec 2014 18:50

Laat ik de vraag anders formuleren.

Naar mijn idee hoeft een crossfiets momenteel niet/nauwelijks meer last te hebben van een bokkende voorvork. Heeft iemand een crosser waarbij de kabelstopper onder de stuurpen zit en deze vork niet nauwelijks bokt?

Ik ga van de week nog even andere remblokken monteren, wellicht dat het dan opgelost is. Maar mocht iemand nog een gouden tip hebben hoor ik het graag.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 17 dec 2014 18:55

Ik heb ook het ophangpunt onder de stuurnok en weinig problemen.
Nog even voor de volledigheid: er zitten bij mij zachte blokken in.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Pinonoir
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2012 20:33

Pinonoir 17 dec 2014 19:54

Een kabelstopper op de vork (of mini V-brakes) zorgt er voor dat de spanning op de remkabel minder varieert bij remmen dan bij een kabel die van hoger komt. Variatie in kabelspanning zorgt voor dat trillen/bokken.

ilikebike
Forum-lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 03 jan 2014 10:10

ilikebike 17 dec 2014 20:22

IK heb sinds enige weken last van bokken. Ik had de remblokken een beetje glad geveilt, ma.w. de scherpe kanten weggeveilt en toen is het gelazer begonnen. Kabel invoer via onder de stuurpen.

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 18 dec 2014 00:04

Geen speling op je balhoofd?
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

ThijsPauwels1985
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2016 20:01

ThijsPauwels1985 14 dec 2016 20:04

Goedendag,

Ik heb momenteel zoon ridley,

Wat hebben jullie er aan kunnen doen?
Graat Tips.

Mvg

Thijs

Gies-Biker
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 nov 2014 11:28

Gies-Biker 14 dec 2016 20:22

Ik heb ook de Stevens Prestige, bij mij bokt deze ook niet. Volgens mij ligt het hem niet bepaald bij de blokken maar bij het soort kabeldoorvoer (dat dingetje op je vork wat de kabel vast heeft) dat je hebt. Bij de Stevens Prestige is duidelijk te zien dat als je de voorrem stevig indrukt, dat de kabeldoorvoerder een beetje mee buigt. Volgens mij moet deze kabeldoorvoerder een bepaalde buigbaarheid hebben zodat de volle kracht niet op de remblokken komt te staan. Mijn redenering kan totaal fout zijn maar misschien moet je het maar eens bekijken.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 15 dec 2016 06:49

gaisdergerman schreef:Ik kan me niet voorstellen dat het hier door komt.
En toch is het zo.
Vorsprung durch Pedantik

Eelco vR
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 aug 2012 16:43

Eelco vR 21 dec 2016 14:41

Ik had ook een bokkende voorrem (cantilever brakes met kabeldoorvoer onder de stuurpen). Ik heb de remmen nu vervangen door mini V-brakes, met dezelfde lange MTB-blokken en nu is het bokken voorbij. Mini V-brakes remmen ook nog eens veel beter. Overigens wel lastig af te stellen.
Weg: Isaac Boson | Modder: Kinesis Tripster AT

Plaats reactie