Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Draad eind op naaf

Gruuteplateau
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 dec 2013 18:39

Gruuteplateau 26 dec 2014 19:24

Een goede avond,

Even een vraagje ivm de draadeindes op de naven van mijn wielen.
Op mijn voornaad is er geen draad aanwezig , de achternaaf heeft draadeindes.
Nu merk ik dat het achterwiel met draadeindes het carbon lichtjes aantast. Kan ik een ombouw doen zo dat ik ook het achterwiel kan voorzien van gladde eindes? of wat kan ik hier aan doen.

(wielen evo airline met campa body)

voorwiel:
Afbeelding
achterwiel:
Afbeelding

heb ik iet nodig zoals dit ?
http://www.hibike.nl/shop/product/p8e0f ... 5-142.html
http://www.hibike.nl/shop/product/pb3ff ... RE117.html

alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Gruuteplateau op 27 dec 2014 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 26 dec 2014 23:24

Om je vraag te kunnen beoordelen zal toch eerst bekend moeten zijn welke naaf je hebt. Dus even vermelden aub.
Of je Shimano of Campagnolo hebt, weet alleen jij. Niet laten raden door een van je adviseurs!
Het is zeer de vraag of wat je wilt de oplossing is van het probleem.
Voor een achterwiel van een racefiets kun je niets met een onderdeel bedoeld voor 135mm of nog meer uitvalmaat. Wegrace is 130mm.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 dec 2014 08:03

Dat "draadeind" is de as waar de andere delen van de naaf opgeschroefd zijn. Die schroefdraad heb je nodig om de naaf uit elkaar te draaien om je lagers te smeren of vervangen. Je zult dus ook een kortere as moeten monteren.

Dan moet het ook nog eens zo zijn dat voor jouw type naaf de juiste onderdelen bestaan om dat om te bouwen, die kans lijkt mij vrij gering want alle naven zitten net weer wat anders in elkaar met onderdelen van afwijkende maten, vaak zelfs bij naven hetzelfde merk.

Maar als die schroefdraad echt je uitvalpadden beschadigd ben je of heel lomp met het monteren van het wiel of je quick release zit niet strak genoeg.
Campagnolo Ultra Dork

Gruuteplateau
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 dec 2013 18:39

Gruuteplateau 27 dec 2014 12:08

Ernie C. schreef:Dat "draadeind" is de as waar de andere delen van de naaf opgeschroefd zijn. Die schroefdraad heb je nodig om de naaf uit elkaar te draaien om je lagers te smeren of vervangen. Je zult dus ook een kortere as moeten monteren.

Dan moet het ook nog eens zo zijn dat voor jouw type naaf de juiste onderdelen bestaan om dat om te bouwen, die kans lijkt mij vrij gering want alle naven zitten net weer wat anders in elkaar met onderdelen van afwijkende maten, vaak zelfs bij naven hetzelfde merk.

Maar als die schroefdraad echt je uitvalpadden beschadigd ben je of heel lomp met het monteren van het wiel of je quick release zit niet strak genoeg.
Ik heb gewoon het gevoel dat de draadeindes in de carbon eindpadden drukken , waardoor de schroefdraad van de draadeinden de carbon eindpadden lichtjes beschadigen.. dit zag ik toen ik men wielen demonteerde en even alles aan het nakijken was. Daarom kwam ik even informeren of er een mogelijkheid was voor dit tegen te gaan.


openingspost aangepast (evo airlines /campa body)

Gruuteplateau
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 dec 2013 18:39

Gruuteplateau 27 dec 2014 12:27

blijkbaar is het een veel voorkomend probleem :
Afbeelding
bron : http://www.bikeradar.com/gallery/articl ... -30838/15/

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 27 dec 2014 12:44

Hoe pijnlijk ook de eerste beschadiging mag zijn; beschadigingen aan je padjes door het onvermijdelijke de- en monteren van je wielen is niet te voorkomen. Er komt een keer dat je moe en gehaast in de regen een wieltje steekt en je beschadigt wat. Wen er maar aan...de tweede beschadiging doet een stuk minder zeer...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 dec 2014 19:17

Grapje mag ik hopen? Uiteraard beschadigt de lak bij de uitvalpadden een beetje. Geen probleem lijkt me, er zit immers een snelspanner voor, zodat je er niets van ziet..
Laatst gewijzigd door 53x11 op 27 dec 2014 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 27 dec 2014 21:54

Geen grapje, meer een relativering. Schade aan de padjes is nu eenmaal niet te voorkomen.

Maar volgens mij ook niet aan de zadelpen (tasje, dijen), onderbuis (opspattend zand en steenjtes), binnenkant vork (idem + steentjes in de band), schoenzijde crank (bij mij althans) en hoe voorzichtig ook: de brifters.

Mijn destijds 10-jarige zoon hielp mijn nieuwe fiets van de auto naar huis te rijden en liet hem vallen...hij is nu 18 :-)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 dec 2014 22:05

Met "grapje" doelde ik op TS. Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat iemand zich druk maakt om paint chips die onder het moertje van je snelspanner verstopt zitten namelijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
martinbo
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 25 feb 2007 21:10
Locatie: Puth

Gebruikersavatar martinbo 27 dec 2014 22:11

Pffff, wat een opluchting :lol:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 dec 2014 22:50

martinbo schreef:
Mijn destijds 10-jarige zoon hielp mijn nieuwe fiets van de auto naar huis te rijden en liet hem vallen...hij is nu 18 :-)
Wil je hiermee nu zeggen dat hij bijna z'n 11e verjaardag niet had gehaald vanwege een paar krasjes op je nieuwe fiets? :twisted:
Campagnolo Ultra Dork

Gruuteplateau
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 dec 2013 18:39

Gruuteplateau 28 dec 2014 18:14

Dat de verf wat loskomt aan de zijkanten waar de spanners zich zetten , dat is het minste van men zorgen. Het is de draad die de carbonpad zelf aantast .Er komen draadsporen in de carbon , maar blijkbaar is dit ook normaal.

Plaats reactie