Pagina 1 van 3

Hulp met geometrie

Geplaatst: 02 jan 2015 11:57
door RobiOne
Ik rij op dit moment op een Bulls Dessert Falcon 2. Zo langzamerhand ben ik met een schuin oog aan het kijken naar een andere fiets en viel mijn oog op de Canyon Endurace.

Ik ben al even bezig met het vergelijken van de geometrie, maar kom er nog niet helemaal uit.
Het lijkt erop dat ze aardig overeen komen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Geometrie Bulls:

Afbeelding

Geometrie Canyon:

Afbeelding

De zitbuis van de Canyon is iets korter, maar dat is op te lossen d.m.v. het zadel iets hoger te zetten. De balhoofdbuis is ook iets korter, dus dat betekend een iets diepere zit. Vooral ook omdat de spacers op de Canyon 25 mm zijn en bij mij Bulls is dit 40 mm (zelf gemeten).

Zijn er nog bepaalde punten m.b.t. tot het vergelijk tussen deze fietsen waar ik echt nog rekening mee moet houden? En zijn de verschillen te groot tussen deze fietsen? (ik zit nu namelijk goed op mijn Bulls)

Ik hoop dat iemand mij hier verder op weg kan helpen.

Re: Hulp met geometrie

Geplaatst: 02 jan 2015 12:07
door bejail
Ik be ook aan het kijken naar een andere fiets en heb ook een desert falcon 1.
maar dan in de maat 52.
Waar heb jij de geometrie vandaan als ik vragen mag.
Op de tekeningen van jou misik oa de wielbasis.

Re: Hulp met geometrie

Geplaatst: 02 jan 2015 12:11
door RobiOne
Deze komt uit de catalogus van 2012. :)

Re: Hulp met geometrie

Geplaatst: 02 jan 2015 12:33
door geertjeb
Als ik het goed zie:

1,5cm kortere zitbuis dus zadel 1,5cm hoger
1,5cm minder spacers
1,5cm kortere balhoofdbuis

Lijkt me dat je bij elkaar opgeteld hierdoor wel wat dieper zit.

Als je op je vorige fiets 4cm spacers had zou je misschien moeten overwegen om een maatje groter te nemen. Ik weet niet hoe lang je bent enzo.

Re: Hulp met geometrie

Geplaatst: 02 jan 2015 14:36
door Kiekeboe
Ik denk dat je geen frame moet kopen met een balhoofdbuis die 1.5cm korter is dan je huidige fiets. Zeker niet als je nu al 4cm spacers gebruikt, wat toch zo ongeveer het maximum is.

Re: Hulp met geometrie

Geplaatst: 02 jan 2015 17:02
door RobiOne
Van die 40 mm is 10 mm van het balhoofdlager. Bij de Canyon is dit op dezelfde manier gemeten.
Ik vraag me af of ik de Canyon ook kan bestellen zonder dat de voorvork is ingekort of minder is ingekort.

De komende tijd ook maar een wat testen met minder spacers onder de stuurpen. Eens kijken hoe dat bevalt.
Kun je eea ook weer iets opvangen door een kortere stuurpen? Ik heb nu 120 mm en op de Canyon zit 110 mm.

Re: Hulp met geometrie

Geplaatst: 03 jan 2015 10:05
door rinivana
Ik denk dat je beter past op een XL. Deze heeft een balhoofdbuis van 196 + 25 aan spacers. kom je dus op een totale hoogte van 22 cm. Dan zit je 1 cm dieper dan je nu doet.
De bovenbuis van een XL is 1 cm langer dan je huidige fiets, dit wordt gecompenseerd door de kortere stuurpen.

Je schrijft dat je zadel hoger moet omdat de zitbuis korter is. Dit klopt niet. Je meet de hoogte van je zadel vanaf het midden van je bottom bracket? Dan steekt je zadelpen alleen 1.5 cm meer uit. De totale hoogte blijft gelijk tov je huidige fiets (tenzij je benen ineens 1.5 cm langer zijn geworden :-) )

Re: Hulp met geometrie

Geplaatst: 03 jan 2015 11:33
door Ernie C.
En als we er een plaatje van je huidige fiets bijpakken:
Afbeelding
Dan denk ik dat een maatje groter inderdaad geen kwaad kan.

Re: Hulp met geometrie

Geplaatst: 03 jan 2015 11:38
door RobiOne
Ik begrijp natuurlijk dat het zadel niet hoger moet, maar dat deze meer uit het frame gaat steken. :)

Net nog even wat maten opgemeten bij mijn huidige fiets en dan komen de maten van de L toch het meest overeen m.u.v. de balhoofdbuis.

Afbeelding

Zoals gezegd ga ik even een poosje wat km's maken met wat minder spacers en kijken hoe dat bevalt.

De reach incl. stuurpen is totaal 20 mm korter. Is dit nog van belang in verhouding tot de diepte? Oftewel: als de reach minder is, kan de diepte dan meer zijn?

Re: Hulp met geometrie

Geplaatst: 03 jan 2015 12:40
door rinivana
In theorie kan de diepte iets minder zijn als de reach korter is, je armen maken immers een meer verticale hoek bij een kortere reach. Je kunt dit vergelijken met het rijden met je handen bovenop het stuur en bovenop de shifters.
Ik vraag me af of die kortere reach wel prettig gaat zijn voor jou. Als ik kijk naar je zadelhoogte moet je wel een kort bovenlijf of korte armen hebben om dit prettig te laten zitten.
Als je toch aan testen slaat op je huidige fiets kun je natuurlijk ook een kortere stuurpen proberen.

Re: Hulp met geometrie

Geplaatst: 03 jan 2015 13:02
door Ernie C.
Bij "comfortgeometrie" wordt de reach korter bij een hogere zit, bij een meer sportieve zit andersom. Als je korter en dieper gaat zitten is de kans op rugklachten groter.

Als je nu goed op je fiets zit is de XL gewoon de beste optie. De extra lengte wordt gecompenseerd door een kortere stuurpen en je kunt nog steeds een flink stuk omlaag met je stuur. Bij de L heb je een 130mm stuurpen nodig en nog steeds het maximum aan spacers ook al kun je nog wat dieper zitten. Je bent dan meteen grotendeels je marge om te finetunen kwijt.

Re: Hulp met geometrie

Geplaatst: 03 jan 2015 13:09
door Ernie C.
Er zijn ook maar 3 maten interessant aan die tabellen: de zitbuishoek (=gelijk), de lengte van de balhoofdbuis (de XL komt het meest overeen) en de bovenbuislengte (de Bulls zit precies tussen de L en XL in). De Xl komt dus sowieso het meest overeen.