Germi was een eigen merk van de destijds bekende Hilversumse fietsenmaker Gerrit de Weerd; de naam Germi is een samentrekking van de voornamen van Gerrit en zijn vrouw, die Mien heet. De Weerd startte met zijn zaak in 1952 en is gestopt in 1981.
Je kon bij De Weerd destijds frames op maat bestellen; hij liet het frame dan in Amsterdam maken bij Jasper Bouma (van Jabo) en bij een ander adres spuiten. Het opbouwen en afmonteren gebeurde vervolgens bij Van de Weerd in zijn zaak aan de Kometenstraat 119 te Hilversum. Veel renners in het Gooi en Utrecht reden in de jaren ’60 en ’70 op Germi fietsen.
Frame:
Het is de bedoeling om het frame over te spuiten in een oud groene kleur. Of ik dit al meteen ga doen weet ik nog niet goed, misschien fiets ik eerst nog wel even op de champagne-kleur. Als ik hem ga overspuiten ga ik de originele stickers na (laten) maken, vooral de regenboogstickers vindt ik gaaf aan de fiets. Als ik hem toch over ga spuiten zit ik te denken om hem verder ook helemaal kaal te maken: alle onnodige beugels en kabelgeleiders etc allemaal eraf en het frame helemaal strak trekken.
Wielen:
Op de fiets zaten twee verschillende wielen en toen bleek dat het met de oude Pion-cassette nog niet zo makkelijk was om om te bouwen naar singlespeed ben ik naar de FM gegaan om te vragen of hij niet nog iets mooi ouds had liggen voor weinig. Toen kwam hij aan met een set Rigida DP-18 alu 30mm velgen die ik wel mocht hebben. Echter na wat rekenwerk voor de benodigde onderdelen bleek het toch geen goedkope wielset te worden: naven van Sturmey&Archer: 55euro en 64 RVS spaken: 40euro. En dan nog het duurste; het spaken van de velgen zou 2 uur arbeidsloon kosten a 120 euro. Ik besloot er nog even over na te denken. Maar het bleef in m'n hoofd zitten; deze wielset zou de fiets wel 'afmaken'. Ik heb dus toch de spullen besteld bij de FM en heb de velgen mee naar huis genomen om ze met de hand te polijsten. Toen dat klaar was heb ik de spaken en de naven opgehaald om deze zelf te gaan spaken! Het was een leuke puzzel van zeker 1,5uur maar ze zijn 3-over-1 gespaakt! Ik vond het leuk om te doen en het geeft veel voldoening om je eigen wielset gespaakt te hebben! Kan het iedereen aanraden! Nu moeten de wielen nog terug naar de FM, die maakt het klusje af door alles op de juiste spanning te zetten en te richten.
In combinatie met de Michelin Dynamic Classic banden met beige wangen die ik heb gekocht moeten de wielen echte shiny klassieke eye-catchers van de fiets worden!
Stuur:
Op de fiets zit een aluminium SR stuur met mooie details maar ik vind de houding op deze manier niet prettig. Je kunt zonder de remhandels eigenlijk alleen maar onder in de beugel of bovenop het stuur (smal) fietsen, voor het comfort zou ik denk ik het beste een recht(er) stuur kunnen monteren maar ik vind dit persoonlijk niet mooi in verhouding met de fiets: het maakt de fiets een beetje 'kort'. Ik zit dus te denken om het oude stuur af te zagen en om te draaien zodat het meer een 'bullhorn-stuur' wordt. Een beugel van het stuur is toch al een beetje krom dus erg zonde is het niet.
Verder wil ik dan 1 kleine chrome remhandel op het stuur hebben (welke weet ik nog niet precies) en als stuurlint zit ik te denken aan het BLB pro cork lichtbruine stuurlint. De SR stuurpen die er op zit is mooi en minimalistisch, ik heb deze alleen met de hand gepolijst zodat hij wat meer glimt.
Zadel:
Het originele zadel wat er op zit is een donkerbruin suede racezadel. Een mooi zadeltje maar in combinatie met de champagne-kleur van het frame is het wel een beetje suf/bruin. Wellicht als de fiets groen is dat het wel goed past maar dat moet ik nog even zien. Het liefst zou ik er een Leppers Voyager naturel zadel op zetten. Op een Nederlandse fiets hoort eigenlijk immers een Nederlands leren zadel te zitten... alleen vind ik de 80 euro nog een behoorlijke investering.
Verlichting
Het wordt m'n kroegfiets dus er moet verlichting op. Ik heb een leuke retro chrome koplamp van Ikzi light gekocht die ik op de voorrem wil monteren, zoek alleen nog de juiste kleine chrome koplampbeugel. Als achterlicht zit er een Leynze LED-verlichting op de zadelpen.
Remmen:
Ik laat alleen de voorrem zitten, ik ga hier de originele voorrem voor gebruiken. Ik zoek nog een mooie kleine chrome remhandel voor op het stuur. Ik heb al even wat testrondjes gedaan en de voorrem heeft voldoende remkracht om snelheid te minderen maar blokkeren doet hij echt niet zomaar dus ik ben niet bang dat ik de achterrem ga missen. Voordeel van geen achterrem is dat je die lelijke remkabel niet over de bovenbuis van het frame hebt lopen en dat hij er nog 'cleaner' uit ziet.
Aandrijving:
Het originele crankstel blijft behouden, dit is een mooi suntour alu crankstel. Het enige is dat hij een beetje mat-alu-kleurig is. Ik zou hem liever oppoetsen maar hij lijkt wel gecoat of iets dergelijks. Ik gebruik het kleinste blad voor (46T) en laat het grootste blad (52T) waarschijnlijk zitten, vind het wel mooi staan zo.
Achter komt een NOS freewheel 18T die de fietsenmaker nog had liggen voor 6 euro. Als ketting heb ik nu een gewone ketting liggen maar denk dat ik in de toekomst deze misschien nog een keer vervang voor een mooie halve-schakel ketting.
Zo was de Germi toen ik hem kocht:
Stuur:
Stuur 2:
Colombus frame:
Deze heb ik niet meer nodig.. wel mooie details:
Velgen polijsten:
Wielen spaken:
Eerste proefritje fixed-gear: