Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke smart fietstrainer? Of toch een spinningbike?

mhommel85
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2015 13:10
Locatie: Nuenen

mhommel85 07 jan 2015 10:31

Hallo allemaal,

Komende juni doe ik mee met Alpe d'Huzes. Ik heb een racefiets sinds maart 2014 en wil ook in de winter mijn conditie onderhouden / verbeteren.

Ik fiets nu zo'n 5x per week binnen op een goedkope 2ehands spinningbike (Slazenger Speedbike). Ik wil echter een trainer kopen waarmee ik wat realistischer klimtraining kan doen.
Daarbij zou ik een smart trainer willen, dus een apparaat dat automatisch de weerstand aanpast o.b.v. de hellingsgraad.

Ik heb onlangs al een Tacx Bushido Smart gekocht maar heb deze na 2 dagen weer teruggestuurd. Apparaat blijkt nagenoeg onmogelijk goed te kalibereren en ik had veel last van een slippende band. Gebruikers op het Tacx forum hebben er ook veel problemen mee (kwam ik helaas na aanschaf pas achter...)

Ik zit nu te denken aan een Tacx i-Genius T2020 of een Elite Real Axiom. Wat zijn de voor- en nadelen van deze trainers? Wat zijn jullie ervaringen?
En hoe zit het met trainers met fluid weerstand, zijn die aan te raden voor klimtraining?

In vergelijking met een spinningbike, wat benadert het beste de 'klimervaring'?

Bedankt alvast voor de reacties!

Maikel

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 07 jan 2015 10:43

Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8904
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 07 jan 2015 11:01

Waarom ga je niet lekker buiten rijden?
AD6 start s'morgens heel vroeg en boven bij mazzel is het 7-8gr en droog.
Of naar de sportschool of 2de hands spinbike en 1.5 uur zware weerstands training.
Maar een spinbike of tacx is echt heel anders als buiten rijden.
Suc6 met je training voor AD6
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

henk1964
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2013 10:33

henk1964 07 jan 2015 11:11

Bij (vrijwel) onbeperkt budget en hoog gadget gehalte kan je kiezen voor : http://nl.praxtour.com
Zeker de CTR versie moet je aanspreken
Carrera Veleno evo: Sram Red, CSC 50mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm

mhommel85
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2015 13:10
Locatie: Nuenen

mhommel85 07 jan 2015 11:12

Onbeperkt budget heb ik niet helaas :p Zat te denken aan max 700 euro.

Als het ff kan ga ik buiten fietsen. Ik wil echter doordeweeks in de avond ook kunnen trainen (fiets liever niet in het donker). Zijn dan meestal trainingen van een uur ongeveer.

De Kurt Kinetic Rock and Roll heb ik ook gezien inderdaad. Is die te gebruiken met Android apps of PC? Heb wel goede verhalen gelezen over Trainerroad?

AvS
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 jun 2013 22:08

AvS 07 jan 2015 11:59

Ik hoor hele goede verhalen over de http://www.bkool.com/. Heb 'm zelf niet maar een aantal Deense collega's wel. Zij zijn heel enthousiast, werkt erg motiverend. Lijkt me ook veel value for money.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13437
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 jan 2015 12:08

Ik zou zeker niet voor een spinning bike gaan, daar doe je amper kracht mee op.
je zit vooral hitte te produceren en maar weinig kracht. Ik was een wintertje boxen voor mietjes en fitness in betere conditie.

Een trainer waar je eigen fiets op staat is al beter en komt meer in de buurt.
Maar zeker in het weekend zou ik lekker twee uurtje naar buiten gaan. Het is echt nog niet nodig om in jan en feb al uren te gaan rijden houd het leuk dan blijf je straks beter gemotiveerd. Voor het echte slechte, mochten er nog een paar weken sneeuw of ijs komen heb je dan een trainer.

Pak de MTB en rijd op een van de mooie Nederlandse routes lekker een paar rondjes, dat benaderd de klimervaring ook goed.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 07 jan 2015 12:33

Eens met Wasbeer. Voor dat geld kan je ook een 2e hands MTB kopen, er zijn elke weekend legio ritten/toertochten te vinden waar misschien geen lange maar wel vaak felle klimmetjes inzitten. Reken maar dat je bovenbenen verzuren bij de Hel van de Goudsberg (17 januari a.s.!) als je voor de 5e keer weer die hobbel op moet. Voor een rondje Schoorl of Drunense Duinen geldt hetzelfde: prima krachttraining/klimtraining/intervaltraining. En nog mooi en leuk ook.

jandb
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 21 okt 2014 15:35
Locatie: Westland

jandb 07 jan 2015 13:01

Ik vind de Tacx een uitkomst omdat het te vaak voor komt dat ik niet buiten kan fietsen. Gezin met kinderen helpt daarbij ook niet. Eerst heb ik een flow gehad en sinds 31-12 een I-Genius, nu de software goed werkt vindt ik de i genius een uitkomst en een stuk fijner dan de flow. Ik zou ook het liefste buiten fietsen maar helaas gaat dat vaak niet.

Maar als antwoord op je vraag, ik denk dat een Smart Fietstrainer veelzijdiger is en het binnen fietsen iets verzacht door de interactie.
Wat voor fiets je ook hebt, Je moet altijd blijven trappen.

Gebruikersavatar
ever
Forum-lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: 28 jan 2008 17:21

Gebruikersavatar ever 07 jan 2015 15:34

Zonder je topic te willen kapen: heeft er iemand ervaring met de Elite Turbo Muin? Fietst dat fijner (realistischer?) als een gewone Tacx?

Deze dus: http://www.elite-it.com/en/products/tra ... turbo-muin

mhommel85
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2015 13:10
Locatie: Nuenen

mhommel85 07 jan 2015 15:41

Geen probleem, ben zelf ook benieuwd naar ervaringen met die trainer. Qua vloeistoftrainers wordt vaak de Kurt Kinetic Rock and Roll aangeraden. Verschil is dat die geen directe aandrijving heeft maar via een roller.
Heeft iemand ervaring met een slippende band bij de Kurt Kinetic R&R bij hogere vermogens?

Ben verder ook benieuwd naar ervaringen met de Elite Real Axiom: http://elite-real.com/en/products/realaxiom

grimpeur2004
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 aug 2010 01:28

grimpeur2004 20 feb 2015 00:47

Je zou een rond kunnen kijken voor een (gebruikte) Kettler Ergo Race. Heb je verder geen fiets bij nodig.
Heb er zelf al drie jaar een en beleef er veel plezier aan.
Buiten het feit dat je deze trainer zelfstandig kunt gebruiken, kun je er software bij aanschaffen en met behulp van een pc prachtige trainingsvideo's mee afdraaien. Is wat minder saai dan gewoon je fiets in een trainer zetten.
Succes met je zoektocht en keuze.
Lekker op de fiets doe ik liever dan niets!!!
Isaac Boson wit
Trek 5200 blauw

Plaats reactie