compact maar dan anders
Momenteel, heb ik mijn triple verruild voor een dubbel, 52*39, Prima, nu dacht ik voor de bergen de 39 te vervangen voor een 34. Echter die 34 bladen hebben steek 110 en ik heb 130. Bestaan er bladen 34 met een steek 130?
Tweede mogelijkheid: een nieuwe compact aanschaffen. Echter ik wil een 52 voor en geen 50 zoals de compacts worden aangeboden. Bestaat dat 52*34?
Anders maar weer de triple terugbouwen, maar liever niet.
Tweede mogelijkheid: een nieuwe compact aanschaffen. Echter ik wil een 52 voor en geen 50 zoals de compacts worden aangeboden. Bestaat dat 52*34?
Anders maar weer de triple terugbouwen, maar liever niet.
Niets is waar en zelfs dat niet
52/34 zou kunnen op een compact crank of nieuwe 4arm crank alleen is die stap te groot
36/52 gaat wel en als je met 36/25 moeite hebt zou je altijd nog een cassette kunnen kopen met 28 of 32 tanden
36/52 gaat wel en als je met 36/25 moeite hebt zou je altijd nog een cassette kunnen kopen met 28 of 32 tanden
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
34t met 130 steek heb ik niet eerder gezien, is waarschijnlijk een te klein blad om een 130bcd te hebben.
52-34 heb ik ook niet gezien, zoals Peter1982 zegt, de stap is dan te groot. Ik zou een goedkope compact kopen voor die paar weekjes in de bergen per jaar.
52-34 heb ik ook niet gezien, zoals Peter1982 zegt, de stap is dan te groot. Ik zou een goedkope compact kopen voor die paar weekjes in de bergen per jaar.
Iemand die een 34 nodig heeft, heeft geen 52 nodig. Eigenlijk heeft niemand een 52 nodig of je moet Greipel / Kittel / Cavendish heten. Merk op dat 50x11 zwaarder is dan 52x12 !
Anyway, je hebt de volgende mogelijkheden
- 52x39 rijden op het vlakke en dan 50x34 monteren in de bergen. Daar zijn bladen voor mits je de juiste crank koopt met ofwel 4x110 steek ofwel 5x110. Dit zou natuurlijk ook kunnen met een losse compactcrank.
- 52x36 rijden het hele jaar door
- 50x39 rijden vlak en dan de 39 vervangen door 34 als je gaat klimmen > dit zou mijn voorkeur genieten
Anyway, je hebt de volgende mogelijkheden
- 52x39 rijden op het vlakke en dan 50x34 monteren in de bergen. Daar zijn bladen voor mits je de juiste crank koopt met ofwel 4x110 steek ofwel 5x110. Dit zou natuurlijk ook kunnen met een losse compactcrank.
- 52x36 rijden het hele jaar door
- 50x39 rijden vlak en dan de 39 vervangen door 34 als je gaat klimmen > dit zou mijn voorkeur genieten
Ik heb het al in diverse topics uiteengezet maar de beste en meest praktische oplossing is:
1) 50-34 rijden
2) In Nederland 11-23 (12-23 bij 10 speed) steken (je rijdt buitenblad);
3) In het buitenland 11-28 (je rijdt buiten- en binnenblad en hebt genoeg tandjes om de Stockeu op te komen).
Als je twee wielsets hebt (1 aero set en 1 klimset) dan hoef je helemaal niks te vervangen behalve je wielen.
1) 50-34 rijden
2) In Nederland 11-23 (12-23 bij 10 speed) steken (je rijdt buitenblad);
3) In het buitenland 11-28 (je rijdt buiten- en binnenblad en hebt genoeg tandjes om de Stockeu op te komen).
Als je twee wielsets hebt (1 aero set en 1 klimset) dan hoef je helemaal niks te vervangen behalve je wielen.
Het enige voordeel wat ik in 52/36 zie is dat je in afdalingen iets langer mee kan trappen. Ik denk dat veel wielertoeristen in NL een 52/36 net lastig vinden omdat je in tegenstelling tot een 50/34 in Nederland vaker moet schakelen tussen buiten en binnen zelfs op het vlakke bij ongunstige wind.havana schreef: - 52x36 rijden het hele jaar door
Ben het met je eens dat iemand die een 34 nodig heeft, geen 52 nodig heeft.
Waarschijnlijk ga ik voor de 50/34. Op het vlakke rijd ik achter met een 12/23. In de bergen zet ik dan op mijn tweede wielset de 28 casette achter.
Blijft nog steeds dat voor mijn gevoel een 52 voor "prettiger" rijdt dn een 50 maar ok..
Blijft nog steeds dat voor mijn gevoel een 52 voor "prettiger" rijdt dn een 50 maar ok..
Niets is waar en zelfs dat niet