Alles over vakanties op én met de fiets

wel/niet ntfu

hoedinie
Forum-lid

Gebruikersavatar hoedinie 14 jan 2015 13:32

Komend jaar wil ik, als beginnend wielrenner, een aantal toertochten gaan rijden.
Hoe nuttig is een ntfu lidmaatschap? Ik zie dat je korting krijgt op toertochten en volgens mij zit er ook een fietsverzekering bij in. klopt dat?
Wat zijn jullie ervaringen?

wm
Forum-lid

wm 14 jan 2015 13:45

Cylinggijs
Forum-lid

Cylinggijs 14 jan 2015 22:47

Ervaringen met de NTFU zijn goed.
Vrijwel bij elke toertocht krijg je als NTFU lid korting.
Ook over de schadeafhandeling van de NTFU verzekering ben ik zeer tevreden.
Ik kan je aanraden om via een vereniging lid te worden van de NTFU.

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 15 jan 2015 09:04

Als je van plan bent om een paar toertochten te rijden loont een lidmaatschap van de NTFU eigenlijk niet. Veel mensen worden lid omdat men dan ook verzekerd is op training. Echter, de dekking is beperkt tot €1000 dus ook daar moet je je afvragen of je überhaupt een verzekering wil afsluiten. De jaarpremie die versleuteld zit in het lidmaatschap is ongeveer €15 per jaar. Ik ben wel lid van de NTFU maar dat is omdat ik lid ben van een wielerclub die is aangesloten bij de NTFU. Dan ben je automatisch NTFU lid. Voor het rijden in groepsverband (clubtraining en clubritten) is dat ook nodig in verband met de verzekering van de vereniging. Dus.... ben je solist en wil je enkel een paar losse toerritten rijden zou ik het niet doen. Betaal dan maar een euro extra bij de inschrijving als niet-NFTU lid. En ik weet het niet zeker maar ga er wel van uit dat je voor die extra euro dan wel verzekerd bent voor de tocht waar je aan deelneemt.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 15 jan 2015 12:47

Lid worden natuurlijk. De NTFU behartigt jouw/onze belangen

hoedinie
Forum-lid

Gebruikersavatar hoedinie 15 jan 2015 14:25

dank voor de reacties zo ver.
joseba, ik kan daar niks over vinden dus ik denk dat ik dan niet verzekerd ben.

Voor degene die ervaring hebben met schademeldingen: hoe zit het met valpartijen? wanneer ben je wel/niet verzekerd? En kan het ook door bijvoorbeeld de WA verzekering van een ander?

12befit
Forum-lid
Contact

12befit 15 jan 2015 14:48

Als NTFU lid geef je de NTFU de mogelijkheden om onze belangen als fietsers te behartigen. Verder is het natuurlijk bij veel tochten handig dat je met Scan en Go makkelijk en snel kunt starten

Vaak krijg je bij diverse tochten nog korting ook ! Dus zeker een aanrader

Der Schlucht
Forum-lid

Der Schlucht 15 jan 2015 17:28

hoedinie schreef:
Voor degene die ervaring hebben met schademeldingen: hoe zit het met valpartijen? wanneer ben je wel/niet verzekerd? En kan het ook door bijvoorbeeld de WA verzekering van een ander?
Bij de KNWU/Europeesche ben je verzekerd voor schade tijdens binnen- buitenlandse trainingritjes en cyclo's (laatste staat nadrukkelijk in de voorwaarden) snelheidswedstrijden zijn uitgesloten van dekking. Heb er zelf helaas nog wel eens mee te maken gehad en service is prima. Als je onderuit glijdt ben je gedekt, is er een andere partij die schuld heeft aan jouw val dan betaalt de Europeesche jouw schade en verhaalt die vervolgens bij de andere partij.

Vwb de NTFU: Op de website staat dat je tijdens training en tochten verzekerd bent, op mijn compu kan ik de uitgebreide alg. voorwaarden helaas niet openen, en vraag me of of zij La Marmotte b.v als een tocht of als een wedstrijd zien? Weet iemand hoe zij dit schalen
en welke maatschappij er achter de verzekering van de NFTU zit?.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 15 jan 2015 20:18

hoedinie schreef:dank voor de reacties zo ver.
joseba, ik kan daar niks over vinden dus ik denk dat ik dan niet verzekerd ben.

Doorgaans kun je een medefietsers uit je eigen groepje niet via zijn WA aansprakelijk stellen voor jouw schade. Je zocht immers zelf het risico op en hebt het aanvaard. Je reed ook dichter op elkaar dan verantwoord is, zal de verzekeraar stellen.
Dus behalve grove nalatigheid en stomme fouten door bewust genomen te grote risico's kun je het WA verhaal vergeten.

De NTFU doet goed werk voor ons. Elk lid meer levert weer meer budget op. En jij krijgt korting op je toertocht, kunt met scan en go sneller op pad. Kortom: waar lul je nog over? :mrgreen:

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 15 jan 2015 21:27

Jongens en meisjes, laten we wel even bij feiten blijven. Je kan wel degelijk aanspraak maken op een WA dekking als de schade ontstaat door toedoen van een ander. Zo heb ik door niet op te letten een fietsmaat de berm in gefietst, scheur in frame. Mijn WA verzekering heeft dit gewoon gedekt en een nieuw frame vergoed.

Ik blijf erbij dat een lidmaatschap voor iemand die af en toe een tochtje rijdt geen nut heeft.
Nee Nee schreef: De NTFU doet goed werk voor ons. Elk lid meer levert weer meer budget op. En jij krijgt korting op je toertocht, kunt met scan en go sneller op pad. Kortom: waar lul je nog over? :mrgreen:
Welk goed werk doet de NTFU volgens jou dan voor iemand die af en toe een tocht rijdt en daar dus al inschrijfgeld betaalt waar afdracht over plaats vindt naar de NTFU?? Ik kom vaak genoeg tegen dat de rij voor de scan en go langer is dan de normale inschrijving dus of dat nou een voordeel is.... Voor het inschrijfgeld van de toertocht ben je niet verzekerd door de NTFU, je kan daarvoor wel een aparte dagverzekering afsluiten voor €4,50.

Der Schlucht
Forum-lid

Der Schlucht 16 jan 2015 07:15

Is die verzekering van de NFTU zelf op doet een andere organisatie zoals b.v de Europeesche dat? indien een andere organisatie: Welke is dat dan?

hoedinie
Forum-lid

Gebruikersavatar hoedinie 16 jan 2015 09:29

Joseba schreef:Voor het inschrijfgeld van de toertocht ben je niet verzekerd door de NTFU, je kan daarvoor wel een aparte dagverzekering afsluiten voor €4,50.

Als je dan 6 toertochten in een jaar rijdt zit je al een heel eind op weg naar een seizoenslidmaatschap natuurlijk. En de ervaring met WA verzekering dat je zelf een risico aangegaan bent heb ik zelf al buiten het fietsen meegemaakt. Als dat met een NTFU verzekering niet zo is is voor mij de keuze al gemaakt denk ik :D

Plaats reactie