Alles over vakanties op én met de fiets

Van Bangkok naar Kuala Lumpur. Een foto verslag

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 jan 2015 14:40

Degenen die het 'vandaag gefietst' topic hebben gelezen, wisten misschien al dat ik de afgelopen weken in Zuidoost-Azie aan het fietsen was. Bij deze een wat uitgebreider verslag. Het idee van de reis was heel simpel. Vliegen naar Bangkok, fiets uitladen. Vervolgens naar Kuala lumpur fietsen, zo'n slordige 1800 km verderop en vanaf daar weer naar huis vliegen. In tegenstelling tot veel fietsers die dit soort reizen doen had ik geen zware trekking fiets bij me maar een 'normale' racefiets. Een gravelracer of een crosser of welke marketing term dan ook. Het is gewoon een fiets met een krom stuur, smalle bandjes en een race geometrie. Maar dan met de mogelijkheid voor een achterdrager.

De samenvatting:
- 1820 km.
- 70 uur in het zadel
- 16 fietsdagen. Twee dagen waar ik wel gefietst heb, tel ik niet mee. Dat waren dagen waarin voornamelijk een boottocht centraal stond en ik nog een klein stukje moest fietsen om bij een hotel te komen.
- 114 km gemiddeld per dag.
- Langste dagafstand: 180 km van Chumpon naar Surat Thani.
- Kortste dagafstand 55 km, een op-en-neer'tje vanaf het strand naar de hoogste berg van Langkawi.
- Een lekke band. Geen idee hoe maar er zat een spijker in de band. De kop was er inmiddels afgesleten maar de nagel van 3 cm lang zat volledig in de binnenband. Ik snap nog steeds niet hoe die daar zich heeft kunnen inwringen. Ik vermoed sabotage. Met een hamer er in meppen lijkt me een van de weinige manieren om dat voor elkaar te krijgen. Ik moest redelijk wat kracht zetten om de spijker weer uit de buitenland te krijgen.
- Drie stukken overspoelde weg waar een passerende pick-up truck uitkomst bood.
- 1 verregende fietsdag waarna ik een hotel ben ingevlucht.
- Drie fietsdagen met een paar kleine buitjes.
- 24 uur per dag korte broeken weer. Ik heb geen lange broek of trui gedragen.
- Alle dagen wind mee. Handig die moesson wind.
- Drie liter water en twee liter limonade per dag. En dan onderweg nog niet hoeven plassen. Ik zweette me elke dag helemaal lek.
- Nul keer mijn fiets gepoetst.
- Drie keer remmen gesteld en twee keer een ketting gesmeerd.
- Bruine benen, bruine armen en een bruin hoofd. De rest van mijn huid die onder mijn wielerkleding zit, is nog wit. Ik zie er niet uit in zwemkleding.
- Een tube zonnebrand factor 50 opgemaakt.
- Twee valpartijen zonder erg. Een op een natte tegelvloer waar ik probeerde te remmen en het voorwiel weggleed. Gevolg een schaafwondje op mijn linker scheenbeen. Plus een keer omvallen vanuit stilstand omdat ik mijn voet niet uitgeklikt kreeg na een onhandige manoeuvre bij een stoplicht.
- 15 massages. Ik geef toe, dat is aan de weinige kant.
- Noedelsoep, khao pat, pad Thai, nasi goreng ayam, Rendang en nog heel veel gerechten waarvan ik de naam niet weet.
- In 19 verschillende bedden geslapen.
- Drie boeken uitgelezen
- Rugpijn, zadelpijn en pijnlijke spieren
- Leukste moment: naar mijn hotel fietsen toen ik net met de boot op Langkawi was aangekomen. Ik zit op een idyllisch tropisch eiland, de zon schijnt en ik zit op mijn fiets. Heel veel mooier dan dit gaat het leven niet worden.
- Baal moment: ik heb hier lang over zitten nadenken maar ik kan echt niets bedenken. Dit was gewoon een hele leuke vakantie.
- Schrik momenten: rothonden, killer drempels en langsrazend verkeer.

De fotos onderweg:

Uitzicht onderweg
Afbeelding
Thaise fietsbordjes
Afbeelding
Fietser in Bangkok
Afbeelding
overdag is hier een floating market
Afbeelding
'Bepakt en bezakt'
Afbeelding
Mooie wegen onderweg
Afbeelding
Hotel met dit uitzicht. Het kan erger onderweg
Afbeelding
Geen grappen maar dit was de spoorweg overgang
Afbeelding
Mooi weer onderweg terwijl het in Nederland sneeuwde
Afbeelding
Zowaar een mooie brede fietsstrook
Afbeelding
Uitzicht vanaf mijn hutje aan zee
Afbeelding
Tussenstop op Langkawi
Afbeelding
Uitzicht vanaf Gunung Raya, de hoogste berg van Langkawi
Afbeelding
Het aluminium ros
Afbeelding
Inmiddels in Maleisie aan beland
Afbeelding
Nog meer Maleisie
Afbeelding
Wateroverlast onderweg
Afbeelding
Het is niet ver meer
Afbeelding
Palmbomen plantage, ze moeten nog een beetje groeien
Afbeelding
Petronas torens in Kuala Lumpur
Afbeelding

Als je voor deze winter of volgende winter een keer wil gaan fietsen in een warm land dan is Thailand daar bij uitstek geschikt voor. Vergeet Mallorca, Portugal of Gran Canaria. Het is helaas een graf eind vliegen maar als fietsland biedt het heel veel voordelen. Mooie wegen, zowel klimmend als vlakke wegen. Erg lekker eten en een zeer vriendelijke bevolking.
Live fast; die young. mijn blog

Soap
Forum-lid

Gebruikersavatar Soap 14 jan 2015 14:53

Schitterend zeg! :!:
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 14 jan 2015 15:01

Hoe heb je de navigatie onderweg gedaan, gewoon ouderwetse kaart?
What makes the boat go faster?

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 jan 2015 15:15

Livio Livius schreef:Hoe heb je de navigatie onderweg gedaan, gewoon ouderwetse kaart?
Vooraf eerst de openstreet maps op mijn GPS gezet en op basis daarvan een route uitgetekend over zoveel mogelijk kleinere wegen. Van die 1800 km lange berekende route heb ik ongeveer 1000 km gefietst. De afwijkingen in de route zijn genavigeerd met een 'ouderwetse' kaart of de navigatie kusten van Garmin.

geertjeb
Forum-lid

geertjeb 14 jan 2015 15:32

Heel vet dat je dat gedaan hebt, maar voelde je je op een gegeven moment niet uber-eenzaam?

evrieselaar
Forum-lid

evrieselaar 14 jan 2015 17:14

Wat gaaf zeg! Zelf ook in Thailand geweest, ga ik zeker nog eens heen!

Mij lijkt het ook wel leuk om eens zo'n fietsreis te doen, dan inderdaad wel in hotels ipv met tent ;)

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 14 jan 2015 17:33

Vertel eens wat over je materiaal? Schijfremmen, Buitenbanden, Schakelmateriaal?

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 14 jan 2015 22:04

@geertjeb
Eenzaam? Geen moment bij stilgestaan

@klimmer
Alu frame plus vork. Shimano tiagra 10 speed triple. 50-39-30 en een 12-30 cassette. Het was een vlakke tocht maar als ze de weg laten stijgen, beginnen ze vaak met 10%. Remmen zijn mechanische schijfremmen, Shimano geen idee welk type. Goed afgesteld remt dat best goed maar de afstelling komt erg nauw. Maar korte campa remhoeven remmen toch nog wat beter. Banden zijn Schwalbe marathon 32 mm. Bijna niet lek te krijgen.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 15 jan 2015 02:19

Gewone Marathons? (daar zijn gelukkig geen meidoorns...) of Marathon Supreme?

RaceFietserke
Forum-lid

RaceFietserke 15 jan 2015 07:55

Super vet dat ik dit tegen kom :D
Als fervent fietser en reiziger lijkt me een combinatie van die 2 dus ook geweldig :D

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 15 jan 2015 08:47

Geweldig Rob, bedankt voor je leuke/interessante verslag en dito foto's!
60 x Ventoux

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2015 09:17

Fraai!!!! Sommige delen ben ik ook geweest, erg mooi en prettig reisbaar land. Helaas zijn er nog zoveel andere mooie plaatsen op de wereld anders ging ik voor de 3e keer naar Thailand ;)
Bangkok is toch wel een van mijn meest favoriete steden ter wereld.
Less is bore

Plaats reactie