Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rollerbank van Traxc of Elite?

jorrie
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mei 2011 19:36

jorrie 23 jan 2015 15:57

Het is vast al een paar keer voorbijgekomen en ik heb hier en daar wat informatie opgedaan maar nog geen sluitende om een beslissing te maken. Dus vandaar mijn vraag

Ik wil graag voor mijn cube racefiets een bank of trainer kopen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een bank denk ik omdat je bij een trainer vast zit op het achterwiel, en je dan ook een speciaal wiel moet installeren. Dat lijkt me niet echt wat. Een rollerbank geeft een gevoel alsof je echt op de weg zit en dit spreekt mij dan ook meer aan.

De vraag blijft dan wat is een goede keuze? Tacx of elite?
Zijn er mensen met een rollerbank die hun ervaring willen delen?

Ik heb gekeken naar een Tacx galaxia
https://www.tacx.com/nl/products/trainers/galaxia

Ik hoef geen VR of andere 'gedoe'
Wat ik zoek is een zo realistisch mogelijke ervaring.

Of Elite of TacX dit biedt maakt mij verder niet uit.
De Galaxia schijnt een gepatenteerd systeem te hebben en volgens mij is dit de beste keuze die past binnen mijn budget. Naar wat elite hier tegenover zet heb ik nog niet echt kunnen ontdekken.

Budget tot 250.- euro
Laatst gewijzigd door jorrie op 23 jan 2015 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27863
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jan 2015 16:13

Het merk heet Tacx.

jorrie
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mei 2011 19:36

jorrie 23 jan 2015 16:33

havana schreef:Het merk heet Tacx.
Correct :P Zal het aanpassen als dit nog kan.

Enige nadeel van de galaxia is dat de weerstand niet ingesteld kan worden.

Is dit een probleem voor jullie fietsers in de praktijk?

Kan me voorstellen als het te "licht" fietst dat het dan ook geen uitdaging meer is.

Gebruikersavatar
Robert Haven
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 aug 2014 10:03

Gebruikersavatar Robert Haven 23 jan 2015 19:52

Dat je de weerstand kunt instellen is toch het meest bepalende voor een traingsapparaat lijkt mij. Met de weerstand simuleer je namelijk de wegomstandugheden en mate van hellingsgraad.
Nul weerstand is geen training, hooguit lichte warming up.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 23 jan 2015 20:21

Met rollers train je souplesse en je bovenlichaam. Met een turbo trainer werk je aan je vermogen.

Als zo echt mogelijk fietsen zwaarder weegt dan kom je uit op rollers.

In geval van het andere. Je geeft aan geen VR te hoeven. Ga eens kijken naar een turbo trainer met weerstand via vloeistof. Die maken relatief weinig geluid en hebben een hele mooie progressieve vermogenscurve.

En kijk eens verder dan je tacx lang is, er is veel keus.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2265
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 23 jan 2015 23:01

Kurt Kinetic schijnt hele mooie trainers te hebben.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

jorrie
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mei 2011 19:36

jorrie 24 jan 2015 01:17

Bedankt voor de tip.
Maar Budget gaat tot 200,-

Weerstand niet kunnen instellen valt me ook tegen, dus ik vraag me af of ik dan niet heel snel uitgekeken ben op die rollerbank.

Wat je ook ziet is trainers met in het voorwiel ook nog een "roller" waar het voorwiel inhangt, weet niet of dat binnen mijn budget mogelijk is zal wel niet en wat dat toevoegt meer het gevoel dat je "Echt" fietst.
Niemand met ervaringen op dit gebied met rollerbanken die me kan vertellen of het niet hebben van een weerstand een issue is in de praktijk? bedankt

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 24 jan 2015 09:26

Rollerbank heeft natuurlijk door het missen van een klemming het actieve fiets gevoel. Echter lijkt het op met 35km/uur wind in de rug fietsen. Rollers zijn vooral voor losfietsen en wat snelheid in de benen.

Een trainer laat je ingeklemd fietsen. Dat inklemmen is echt niet zo'n opstakel als dat jij schetst. Doordat de weerstand geregeld kan worden is dit perfect om wat interval te trainen en wat af te wisselen in intensiteit.

Voor wat jij wil, kunnen fietsen als het buiten slecht weer is, is alleen een trainer eigenlijk een serieuze optie. Rollers zijn meer iets voor erbij.

janthemaster
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 okt 2011 00:03
Locatie: Almere

janthemaster 24 jan 2015 09:45

Ik heb zelf ook een tacx galaxia al een aantal jaar en ik train er regelmatig op. Je kan er prima je weerstand mee verhogen simpelweg door zwaarder te schakelen. Ik vind het voordeel dat je gewoon je fiets er snel kan opzetten zonder allerlij dingen aan te passen zoals een extra wiel.
Ik heb er nu een Fixie op met een verzet van 50 16 en als ik dan een uur heb gehad voel ik mijn bovenbenen echt wel.

jorrie
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mei 2011 19:36

jorrie 24 jan 2015 13:02

Ik heb er nu een Fixie op met een verzet van 50 16 en als ik dan een uur heb gehad voel ik mijn bovenbenen echt wel.

Wat bedoel je hier precies mee?
Een tijdelijke band? Wat is het verzet ( sorry deze termen zeggen me niks )

Gerboon
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 28 jul 2013 19:56

Gerboon 24 jan 2015 13:26

Verzet is versnelling. Nummers staan voor het aantal tanden voor resp. achter

Fixie is een fiets met 1 versnelling. Je zit dus 'vast' / fixed aan dit verzet, vandaar de term fixie.

Als je iets niet weet kun je altijd eerst Google gebruiken voordat je een vraag hier stelt. Dat scheelt een hoop vragen die al eerder gesteld en beantwoord zijn.

jorrie
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mei 2011 19:36

jorrie 25 jan 2015 21:05

Bedankt heren.

Gewoon je versnelling wat zwaarder zetten dus voor iets meer weerstand ;)
Een weg geeft ook ongeveer dezelfde weerstand ( bij geen hoogteverschil )
Het lijkt me dat een rollerbank aan zou voelen als een stuk net afvalt wat net is geasfalteerd. glad en zonder hobbelige en dergelijke. Ik moet zo'n bank binnenkort maar eens een keertje uitproberen om het gevoel te ervaren.

Bedankt voor je toelichting Gerboon, helemaal gelijk zal eraan denken in de toekomst.

Plaats reactie