fiets schoonmaken en onderhouden voor beginners
Hallo,
hier een beginnende fiets-ster die door het bos de bomen niet meer ziet. Nu was ik mijn fiets na elke rit met een spons en een vod en wat warm water. Hiermee geraak ik natuurlijk niet in alle kleine gaatjes en hoekjes maar ik wil mijn (2dehands) fiets wel goed onderhouden natuurlijk
Wat heb ik al geleerd van 't internet
1. ketting en derailleurs ontvetten met ontvetter: kan dat met een gewoon sopje met bv afwasmiddel of moet dat met een speciaal product.? hoe breng je dat aan? hoe lang moet dat inwerken? Wat is een gemakkelijk methode hiervoor?
2. kader afwassen met warm water - droogwrijven. Halen jullie elke keer de wielen er af?
3. ontvetter afhalen: hebben jullie hiervoor een eindeloze stapel vodden liggen ofzo?
4. ketting en derailleurs terug smeren
nog tips?
hier een beginnende fiets-ster die door het bos de bomen niet meer ziet. Nu was ik mijn fiets na elke rit met een spons en een vod en wat warm water. Hiermee geraak ik natuurlijk niet in alle kleine gaatjes en hoekjes maar ik wil mijn (2dehands) fiets wel goed onderhouden natuurlijk
Wat heb ik al geleerd van 't internet
1. ketting en derailleurs ontvetten met ontvetter: kan dat met een gewoon sopje met bv afwasmiddel of moet dat met een speciaal product.? hoe breng je dat aan? hoe lang moet dat inwerken? Wat is een gemakkelijk methode hiervoor?
2. kader afwassen met warm water - droogwrijven. Halen jullie elke keer de wielen er af?
3. ontvetter afhalen: hebben jullie hiervoor een eindeloze stapel vodden liggen ofzo?
4. ketting en derailleurs terug smeren
nog tips?
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK
Hoi hoi,
Kijk eens bij de jongens van GCN op Youtube bijvoorbeeld.
The 5 Minute Bike Wash
How To Clean Your Bike Like A Pro
The 30 Minute Bike Wash - How To Clean & Degrease Your Bike
En zo zijn er nog vast heel veel meer filmpjes te vinden
Je zou niet na elke rit, misschien in de winter wel vaker als de mooie maanden. je hele drivetrain hoeven schoonmaken en opnieuw te hoeven smeren hoor.
Dat schoonmaken doe ik dan gewoon met een sopje (afwasmiddel) en een spons. Droog maken met een doek en eventueel een beschermlaagje als met een autowax of iets.
En ja, een pak doeken is wel een must have
Wielen er even uit is wel makkelijker de boel schoonmaken is mijn ervaring.
Succes en veel fietsplezier.
Kijk eens bij de jongens van GCN op Youtube bijvoorbeeld.
The 5 Minute Bike Wash
How To Clean Your Bike Like A Pro
The 30 Minute Bike Wash - How To Clean & Degrease Your Bike
En zo zijn er nog vast heel veel meer filmpjes te vinden
Je zou niet na elke rit, misschien in de winter wel vaker als de mooie maanden. je hele drivetrain hoeven schoonmaken en opnieuw te hoeven smeren hoor.
Dat schoonmaken doe ik dan gewoon met een sopje (afwasmiddel) en een spons. Droog maken met een doek en eventueel een beschermlaagje als met een autowax of iets.
En ja, een pak doeken is wel een must have
Wielen er even uit is wel makkelijker de boel schoonmaken is mijn ervaring.
Succes en veel fietsplezier.
1. Ik gebruik als ontvetter Bionet, voor de ketting gebruik ik zo'n kettingwasher (behuizing die je kunt vullen met ontvetter met borsteltjes erin)
2. Elke poetsbeurt gaan de wielen eruit en wordt alles mooi gepoetst.
3. Heb idd een hele doos vol met oude doeken.
4. Ketting & derailleurs worden ingespoten met een weinig smeermiddel. Overtollige smeer poets ik weg met een oude vod.
Plaatsen waar ik moeilijk aan kan komen poets ik met een oude tandenborstel. Tandwielen worden "geflost" met een doek waar ik telkens een reepje van afscheur.
2. Elke poetsbeurt gaan de wielen eruit en wordt alles mooi gepoetst.
3. Heb idd een hele doos vol met oude doeken.
4. Ketting & derailleurs worden ingespoten met een weinig smeermiddel. Overtollige smeer poets ik weg met een oude vod.
Plaatsen waar ik moeilijk aan kan komen poets ik met een oude tandenborstel. Tandwielen worden "geflost" met een doek waar ik telkens een reepje van afscheur.
hoe weet je wanneer je ketting en derailleurs goed of genoeg gepoetst zijn? En wanneer ze genoeg gesmeerd is?
die filmpjes op youtube heb ik al gezien (y) Alleen zijn de fietsen die ze daar poetsen gewoon niet vuil Mijn fiets is een 2dehands, goed onderhouden hoor, maar de cassette achteraan en ketting is echt niet zo blinkend als in da filmpje
die filmpjes op youtube heb ik al gezien (y) Alleen zijn de fietsen die ze daar poetsen gewoon niet vuil Mijn fiets is een 2dehands, goed onderhouden hoor, maar de cassette achteraan en ketting is echt niet zo blinkend als in da filmpje
"Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike" - JFK
Dat is maar goed ook. Als je hem zo blinkend wil krijgen dan moet je hem iedere keer volledig ontvetten en weer insmeren. Een casette kan je wel mooi poetsen door hem af en toe te verwijderen en een in ontvetter gedoopte doek te gebruiken om hem te ontvetten.
- Wiliertoerist
- Forum-lid
Niet vuil ?Belgje schreef: die filmpjes op youtube heb ik al gezien (y) Alleen zijn de fietsen die ze daar poetsen gewoon niet vuil
https://www.youtube.com/watch?v=wadJMR4PvMA
Of zoiets gebruiken om goed tussen de bladen te komen.Gerboon schreef:Dat is maar goed ook. Als je hem zo blinkend wil krijgen dan moet je hem iedere keer volledig ontvetten en weer insmeren. Een casette kan je wel mooi poetsen door hem af en toe te verwijderen en een in ontvetter gedoopte doek te gebruiken om hem te ontvetten.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Achterwiel eruit, oud shirt, of lap pakken. En dan strak trekkend heen en weer bewegen, tussen de bladen in. Door de vrijloopt draait je cassette de ene beweging op, en poets je de boel schoon in de beweging de andere kant op.
Niks speciale tools, of loshalen van je cassette bij.
Niks speciale tools, of loshalen van je cassette bij.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013