Fietsendrager kopen
Sinds vorig jaar ben ik de trotse berijder van mijn eerste racefiets, de Scott Speedster 20. Nu heb ik het afgelopen jaar door diverse omstandigheden veel te weinig kilometers gemaakt. Voor het nieuwe seizoen wil ik er weer fris tegenaan.
Nu heb ik tegenwoordig een auto met een trekhaak dus kan ik mijn fiets overal mee naar toe gaan nemen, tenminste als ik een fietsendrager zou hebben . Ik heb de volgende 2 modellen gezien, maar ik kan niet zo goed kiezen:
Spinder Cross
Pro User Diamant SG2
Bovenstaande dragers staan ook in de uitgave van Fiets van mei vorig jaar. De Pro User kwam toen iets beter uit de test.
Wat is überhaupt het beste, een drager met framebevestiging of met crankbevestiging? Of toch op het dak? (lijkt mij niet zo fijn)
Maakt het veel verschil als ik een relatief goedkope drager koop als hierboven vermeld of een hele dure van bijvoorbeeld Thule? Het is niet zo dat ik hem dagelijks/wekelijks ga gebruiken.
Ik heb al een beetje rondgestruind op dit forum maar kon er helaas niet zoveel over vinden.
Bedankt voor de antwoorden alvast!
Nu heb ik tegenwoordig een auto met een trekhaak dus kan ik mijn fiets overal mee naar toe gaan nemen, tenminste als ik een fietsendrager zou hebben . Ik heb de volgende 2 modellen gezien, maar ik kan niet zo goed kiezen:
Spinder Cross
Pro User Diamant SG2
Bovenstaande dragers staan ook in de uitgave van Fiets van mei vorig jaar. De Pro User kwam toen iets beter uit de test.
Wat is überhaupt het beste, een drager met framebevestiging of met crankbevestiging? Of toch op het dak? (lijkt mij niet zo fijn)
Maakt het veel verschil als ik een relatief goedkope drager koop als hierboven vermeld of een hele dure van bijvoorbeeld Thule? Het is niet zo dat ik hem dagelijks/wekelijks ga gebruiken.
Ik heb al een beetje rondgestruind op dit forum maar kon er helaas niet zoveel over vinden.
Bedankt voor de antwoorden alvast!
Als je in de zoekbalk fietsendrager intypt kom je toch wel op enkele topics uit die je door kunt lezen.
In het algemeen is bekend dat een framebevestiging beter is voor de fiets (zeker een racefiets) dan een crankbevestiging.
Er zijn diverse goede merken fietsendragers in de handel, zoals Thule, Spinder (ik dacht vorig jaar een doorstart gemaakt onder hetzelfde bedrijf dat de Pro User maakt).
Zelf heb ik een "antieke" drager, eentje van Tacx (later Gazelle), was destijds bij ANWB de nummer één,
ik bezit inmiddels m'n tweede exemplaar van dit merk, ben er nog steeds heel tevreden mee.
Ook een tip die ik je wil geven is om eens op MP te kijken.
Daar is de Tacx misschien ook nog in omloop
Wellicht in je buurt zullen er diverse "leuke" aanbiedingen zijn.
Met een beetje geluk (en geduld) tref je daar nog een mooi exemplaar, voor een "zacht" prijsje aan,
her en der kan er wat lak af zijn, maar daar heb je zelf bij een nieuwe ook gauw kans op.
Wel fijn dat het in ieder geval compleet is.
In het tijdperk van steeds meer elektrische fietsen zijn er mensen die afscheid nemen van hun gewone fiets en bijbehorende fietsendrager.
Ze moeten dan vaak een fietsendrager zoeken die een elektrische fiets kan dragen qua gewicht.
In het algemeen is bekend dat een framebevestiging beter is voor de fiets (zeker een racefiets) dan een crankbevestiging.
Er zijn diverse goede merken fietsendragers in de handel, zoals Thule, Spinder (ik dacht vorig jaar een doorstart gemaakt onder hetzelfde bedrijf dat de Pro User maakt).
Zelf heb ik een "antieke" drager, eentje van Tacx (later Gazelle), was destijds bij ANWB de nummer één,
ik bezit inmiddels m'n tweede exemplaar van dit merk, ben er nog steeds heel tevreden mee.
Ook een tip die ik je wil geven is om eens op MP te kijken.
Daar is de Tacx misschien ook nog in omloop
Wellicht in je buurt zullen er diverse "leuke" aanbiedingen zijn.
Met een beetje geluk (en geduld) tref je daar nog een mooi exemplaar, voor een "zacht" prijsje aan,
her en der kan er wat lak af zijn, maar daar heb je zelf bij een nieuwe ook gauw kans op.
Wel fijn dat het in ieder geval compleet is.
In het tijdperk van steeds meer elektrische fietsen zijn er mensen die afscheid nemen van hun gewone fiets en bijbehorende fietsendrager.
Ze moeten dan vaak een fietsendrager zoeken die een elektrische fiets kan dragen qua gewicht.
Bikers are not alone
Een crankbevestiging is bij uitstek geschikt voor een racefiets. Het is uitermate slim om een fietsje van zeven kilo aan het sterkste onderdeel van de fiets te bevestigen. Het bewegen van de fiets is niet de crank die meegeeft, maar de hele fietsendrager. De klem zit halverwege de crank zodat er vanuit de fiets nauwelijks arm is om de crank te belasten. De klem zelf oefent weinig druk (groot oppervlak van de klem) uit op de crank. Ik zou er zelf huiverig voor zijn een klem op een gelakte dunwandige carbonbuis te zetten (waarbij ik niet beweer dat het niet kan).
De argumenten tegen de crankbevestiging zijn theoretisch en eenvoudig weerlegbaar zoals hier boven. Waarom zou het bij een lichte racefiets met een sterke crank minder geschikt zijn dan bij een stadsfiets van 18 kilo met een veel slappere crank?
Maar goed, de crankbevestiging wordt altijd af geserveerd omdat steeds dezelfde non-argumenten worden herhaald door mensen die nog nooit een crankbevestiging in de praktijk hebben gezien.
De argumenten tegen de crankbevestiging zijn theoretisch en eenvoudig weerlegbaar zoals hier boven. Waarom zou het bij een lichte racefiets met een sterke crank minder geschikt zijn dan bij een stadsfiets van 18 kilo met een veel slappere crank?
Maar goed, de crankbevestiging wordt altijd af geserveerd omdat steeds dezelfde non-argumenten worden herhaald door mensen die nog nooit een crankbevestiging in de praktijk hebben gezien.
Ah, vandaar dat vrijwel alle grote fabrikanten al lang zijn afgestapt van crankbevestiging... Crankbevestiging was al uit de tijd om het moment dat Twinny Load ermee kwam.
Ik heb talloze fietsendragers gebruikt, zowel hele dure als hele goedkope. Naar mijn mening maken Uebler en Thule de beste, maar ook die van Spinder zijn erg goed terwijl ze wat goedkoper zijn.
Wil je voor weinig klaar zijn koop gewoon een Spinder Falcon op Marktplaats. Met een Spinder kun gewoon aan de staande buis klemmen en dat blijft simpelweg de beste plek om een frame te klemmen.
Ik heb talloze fietsendragers gebruikt, zowel hele dure als hele goedkope. Naar mijn mening maken Uebler en Thule de beste, maar ook die van Spinder zijn erg goed terwijl ze wat goedkoper zijn.
Wil je voor weinig klaar zijn koop gewoon een Spinder Falcon op Marktplaats. Met een Spinder kun gewoon aan de staande buis klemmen en dat blijft simpelweg de beste plek om een frame te klemmen.
Van mij mag iedereen zijn fiets vast maken aan elk willekeurig onderdeel. Ik stoor me alleen aan de negatieve houding t.o.v. crankbevestiging waarbij iedereen elkaar napraat zonder ervaring in de praktijk..
Met uit de tijd bedoel je waarschijnlijk dat de grote fabrikanten er van af zijn gestapt. Dat klopt inderdaad, maar dat zegt niets over de functionaliteit van de crankbevestiging. De fabrikanten zijn er mee opgehouden omdat consumenten de adviezen zoals hier boven lezen en de dragers niet kopen.
Met uit de tijd bedoel je waarschijnlijk dat de grote fabrikanten er van af zijn gestapt. Dat klopt inderdaad, maar dat zegt niets over de functionaliteit van de crankbevestiging. De fabrikanten zijn er mee opgehouden omdat consumenten de adviezen zoals hier boven lezen en de dragers niet kopen.
Je hebt helemaal geen trekhaak nodig om een fietsendrager te monteren. Bovendien heb je dan geen last van bovenstaande discussie, want je hangt de fietsen aan de bovenbuis op en maakt met gemonteerde rubberen straps en losse straps de fietsen vast aan de drager. Als het slim doet, draaien ook de wielen niet mee.
Op zich is dat ook een prima oplossing. Zelf wel eens met een Mottez drager naar Zuid-Frankrijk ging, wat prima ging. Er is echter ook een maar.... bij veel van die dingen zijn je kenteken en lampen niet zichtbaar als 'm een beetje aerodynamisch achter je auto hangt. En dan ben je in overtreding. Dan kun je twee dingen doen. 1. Hoger hangen (ziet er niet uit en funest voor brandstofverbruik). 2. Een losse bak met kenteken en lampen monteren. Daarvoor heb je dan wel een aansluiting nodig.
Overigens zijn er ook gewoon dragers voor trekhaak waarbij je de fiets aan de bovenbuis kunt hangen, zoals de Pro User Briljant. Die heeft ook nog eens een kenteken + verlichting en is ook nog eens zeer betaalbaar.
http://www.belgafietsen.nl/pro-user-briljant
De tweede generatie loste het probleem van de losse inserts wel op, maar in plaats van een lelijke beugel op de trekheek kreeg je een zo mogelijk nóg lelijker vierkant geval.
Twinny Load liep toen echt hopelijk achter de feiten aan, want concurrenten hadden al lang dragers die zonder lelijke beugels op de trekhaak konden; niet veel laters zelfs zonder gereedschap.
De huidige dragers van TL zijn overigens stukken beter. Bevestiging gaat d.m.v. een plastic riempje, systeem dat Carry Bike (van die dingen die op caravans en campers zitten) al tijden gebruikt. Simpel en effectief en prima geschikt voor racefietsen.
Overigens zijn er ook gewoon dragers voor trekhaak waarbij je de fiets aan de bovenbuis kunt hangen, zoals de Pro User Briljant. Die heeft ook nog eens een kenteken + verlichting en is ook nog eens zeer betaalbaar.
http://www.belgafietsen.nl/pro-user-briljant
Je zit er toch echt flink naast want ik heb ervaring met 2 generaties Twinny Load. De eerste was een regelrecht drama. Het was bijna onmogelijk om een beetje zware fiets op de drager te tillen en het Hollowtech II trapassysteem paste er niet in zonder aanpassingen. De crankbevestiging bestond uit een plastic schroef, die zeer lastig te fixeren was op de crank. Regelmatig schoot ie los of kwam ie naast de crankarm te zitten. Sowieso waren die inserts een klein drama, als je de Twinny Load in de schuur ophing viel er regelmatig eentje uit (zelfs een keer schade gehad aan een fiets die eronder stond). Als klap op de vuurpijl kreeg je er ook nog zo'n lelijke beugel op de trekhaak bij.Van mij mag iedereen zijn fiets vast maken aan elk willekeurig onderdeel. Ik stoor me alleen aan de negatieve houding t.o.v. crankbevestiging waarbij iedereen elkaar napraat zonder ervaring in de praktijk..
De tweede generatie loste het probleem van de losse inserts wel op, maar in plaats van een lelijke beugel op de trekheek kreeg je een zo mogelijk nóg lelijker vierkant geval.
Twinny Load liep toen echt hopelijk achter de feiten aan, want concurrenten hadden al lang dragers die zonder lelijke beugels op de trekhaak konden; niet veel laters zelfs zonder gereedschap.
De huidige dragers van TL zijn overigens stukken beter. Bevestiging gaat d.m.v. een plastic riempje, systeem dat Carry Bike (van die dingen die op caravans en campers zitten) al tijden gebruikt. Simpel en effectief en prima geschikt voor racefietsen.
Dat is een goed advies op basis van een gebruikservaring. Dat de eerdere generaties TL niet goed zijn zegt niets over de crankbevestiging, alleen iets over het ontwerp van TL.
Mijn ervaring is met de laatste generatie TL met crankbevestiging. Die druk je zo op je trekhaak zonder hulpstukken en de cranks passen er zo in.
Een goed advies lijkt mij dan de eerdere generaties TL af te raden. De Twinny Load Ergo CK kan ik van harte aanbevelen.
Mijn ervaring is met de laatste generatie TL met crankbevestiging. Die druk je zo op je trekhaak zonder hulpstukken en de cranks passen er zo in.
Een goed advies lijkt mij dan de eerdere generaties TL af te raden. De Twinny Load Ergo CK kan ik van harte aanbevelen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40031
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ja en dan past het bij je huidige crank; verzinnen ze weer andere crank en past de boel weer niet. Doe moj maar solide boven- of staande buis.
Less is bore
Tsja en dan heeft een van je vrienden een frame met super platte of dikke vierkant buizen en kan hij niet mee. Of nog erger, komen ze straks allemaal met die gekke frames als die Lotus tijdritfiets van Boardman.....
Ik probeer alleen maar aan te geven dat het iets genuanceerder ligt dan dat crankbevestiging niet deugd, maar blijkbaar levert dat wat weerstand op. Geen probleem hoor. Dan gaan we weer verder met dezelfde standaard antwoorden als altijd.
Ik probeer alleen maar aan te geven dat het iets genuanceerder ligt dan dat crankbevestiging niet deugd, maar blijkbaar levert dat wat weerstand op. Geen probleem hoor. Dan gaan we weer verder met dezelfde standaard antwoorden als altijd.
Crank bevestiging is gewoon achterhaald. Wat jij eerder aanhaalt, dat er afgestapt is van crankbevestiging omdat de consument dit niet meer wenste en bedrijven bang waren voor mislopen van verkopen, is natuurlijk onzin. Het zou wel opmerkelijk zijn dat 9 vd 10 bevestigingen tegenwoordig via de buis is terwijl dit niet het beste zou zijn.