Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Handschoenen altijd noodzakelijk?

jbdv
Forum-lid

jbdv 26 jan 2015 22:40

Vandaag reed ik naar werk, met handschoenen, en na een houten bruggetje blokkeerden 2 stilstaande fietsers het complete fietspad. Ik remde af, probeerde aan de rechter kant er voorbij te komen over een stukje waarvan ik dacht dat het blubber was op de weg maar het was blubber op blubber. En de brug is gigantisch glad als deze vochtig is, dus ging ik op mijn bek.

Eindresultaat was dat mijn handschoenen allebei aardig open lagen, mijn jas en broek vies waren, mijn ketting er af lag, ik een achterlampje en een dopje in m'n stuur verloren was (al had ik dat pas door na aankomst).

Ik was zeer onder de indruk van de reacties van de fietsers die mijn uitwijking hebben veroorzaakt en andere fietsers, meerderen, die stopten omdat zij dachten dat dit een aanrijding was en vroegen of zij konden helpen. Zelf had ik al door dat dit een inschattingsfout van mij was, ook al waren die fietsers fout, ik had ook compleet kunnen afremmen wat verstandiger was geweest, dus ik werd niet boos, en 1 voorbijganger hielp mij om de ketting er weer op te zetten.

Zonder handschoenen had ik nu een probleem gehad op werk, dus denk eigenlijk dat ik mijn eigen vraag al beantwoord heb.

Oftewel, de vraag van mij kan genegeerd worden, omdat ik het antwoord al weet voor mijzelf, maar kunnen jullie met soortgelijke anecdotes komen of met foto's van hoe jouw palm er uit ziet zonder handschoenen na wat pech?

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 26 jan 2015 23:18

Je kunt stellen dat de keuzes die je maakt gebaseerd zijn op de risico's die je loopt. Zo steekt niemand een drukke weg over zonder te kijken. De kans dat je overreden wordt is misschien nog niet eens zo heel groot, maar het effect is 'dodelijk'. Dus je risico (=kans x effect) is groot.....dus kijk je uit bij oversteken.

Op de fiets kun je hetzelfde bedenken. Als je fietst, kun je ten val komen. Deze kans is klein natuurlijk (of zelfs heel klein). Het effect moet jezelf inschatten. Je kunt vallen zonder noemenswaardige kleerscheuren, maar je kunt ook je hand openhalen of zelfs iets breken.
In het geval van 'je hand open halen' moet je zelf bepalen hoe erg dit voor jou is. Als je Wibi Soerjadi heet zou ik hele dikke handschoenen aantrekken of zelfs helemaal niet gaan fietsen ;)

Als ik voor mezelf spreek; ik fiets met handschoenen, in de winter tegen de kou, 's zomers ter bescherming van mijn handen voor het geval ik ten val kom. Slechts heel zelden draag ik geen handschoenen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 26 jan 2015 23:19

Handschoenen zijn prima geschikt voor een val van max 25 km/uur. Dan kunnen ze doen waar ze voor bedoeld zijn. Ga je echter met 50 onderuit dan zijn ze puur voor de eerste fractie. Vaak slijt het drukpunt van de handpalm vrijwel meteen weg en heb je alsnog een vlakke hand.

Zo rijd ik in de winter met handschoenen tegen de kou. In de zomer eigenlijk altijd zonder handschoenen. Ben dan ook niet echt zo'n handschoenen liefhebber. Ik voel graag wat ik vast heb.

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 26 jan 2015 23:22

Ik ben in koers wel eens met 45 in het uur op m'n snufferd gegaan, toen was ik blij dat ik m'n handschoentjes aan had.

rhino7
Forum-lid

Gebruikersavatar rhino7 27 jan 2015 07:20

Gerboon schreef:Vaak slijt het drukpunt van de handpalm vrijwel meteen weg en heb je alsnog een vlakke hand.
Doe mij maar handschoenen en dan een minder vlakke hand ;)
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 27 jan 2015 10:57

Handschoenen, om t snot van je bakkes af te vegen van tijd tot tijd :P.
Alleen krijg je van die zieke witte handjes met bruine vingertoppen in de zomer.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

TheTourist
Forum-lid

Gebruikersavatar TheTourist 27 jan 2015 13:53

Gerboon schreef:Ben dan ook niet echt zo'n handschoenen liefhebber. Ik voel graag wat ik vast heb.
Eens.
MarkVeenstra schreef:Alleen krijg je van die zieke witte handjes met bruine vingertoppen in de zomer.
Ook eens.

Dus. In de winter met. In de zomer nagenoeg altijd zonder.
Canyon Aeroad CF SLX 7.0

ceejee
Forum-lid

Gebruikersavatar ceejee 28 jan 2015 06:34

Ik fiets in de zomer altijd met handschoentjes, tijdens het rijden door split of steentjes even de handen over de bandjes laten vegen.
Weer alle rotzooi van de bandjes af, lijkt me niet lekker zonder handschoentjes. :o
Canyon Endurace CF SL 8.0 Aero
Canyon Grizl CF SL 8.0 suspension
Canyon Exceed
Canyon Grand Canyon

Aureas
Forum-lid

Aureas 28 jan 2015 09:13

MarkVeenstra schreef:Handschoenen, om t snot van je bakkes af te vegen van tijd tot tijd :P.
Alleen krijg je van die zieke witte handjes met bruine vingertoppen in de zomer.
Die witte handen vind ik juist leuk :lol: Vind ze goed passen bij de lijntjes op de benen/armen

Met handschoenen rijden is een persoonlijke keus. Zelf rijd ik mét, maar niet zozeer vanwege veiligheid ofzo maar meer omdat ik het fijner vind rijden en inderdaad af en toe het zweet van de neus kunnen vegen.

Een keer gevallen en toen waren ze ook meteen naar de knoppen. Welke conclusie ik daar uit moet trekken ben ik niet zeker. Óf ze hebben de energie opgevangen die anders mijn handen hadden opgenomen, Óf ze zijn niet zo heel stevig en hebben maar weinig nut bij vallen.

remco204
Forum-lid

remco204 28 jan 2015 11:37

De keren dat ik gevallen ben heb ik was mijn handschoenen niet kapot. Bij mij gaan dan meestal eerst de duurdere dingen naar de knoppen hahaha ;)
Alleen ik rijd eigenlijk ook wel altijd met handschoenen. Altijd gedaan en ik vind het wel fijn en mochten ze me een keer beschermen met een val is het heel mooi meegenomen.

emil
Forum-lid

emil 28 jan 2015 13:30

Ik ben aan het eind van afgelopen zomer met 40 per uur in een afdaling in een bocht onderuit gegleden op mijn rechterzij. In een afdaling duurt dat glijden ook extra lang, volgens strava heb ik zo'n 5 seconden kunnen genieten van deze ervaring......

Resultaat; broek en shirt kapot, 10cm ronde schaafplek op mijn rechter dij (aardig litteken, maar wordt langzaamaan minder zichtbaar; het voelt nog wel steeds 'apart'), mijn rechterarm en schouder redelijk beurs en daar kleinere schaafwonden. Verder was mijn rechter handschoen redelijk kapot, maar afgezien van een gescheurde nagel en een of twee klein plekjes op mijn knokkels daar verder geen schade.
Ik was wel blij met mijn handschoentjes dus :) Het duurde een paar weken voordat de schaafwond op mijn dij echt dicht was (de boel ontsmetten en gaasjes vervangen was "niet zo prettig", zelfs de niet-plak gaasjes zaten elke keer weer vast..).

Overigens was dat mijn eerste valpartij, en geheel mijn eigen schuld (te hoge snelheid voor die bocht, de bandjes gleden weg - wel over een klein stukje asfalt zonder 'profiel', maar ik nam daar simpelweg teveel risico).

Ik heb in 95% van de gevallen in de zomer wel handschoenen aan; dat heeft ook te maken met een klein beetje extra demping. Die paar ritjes die ik in de winter fiets heb ik tot nu toe altijd handschoenen aan gehad, meestal lange.

jbdv
Forum-lid

jbdv 01 feb 2015 22:55

Bedankt Emil, jouw voorbeeld geeft mij genoeg extra redenen om ook als het weer warmer wordt handschoenen te blijven gebruiken (en een lange broek voor zover de temperatuur dat toe laat).

Hopelijk ben je apart van dat aparte gevoel goed hersteld.

Plaats reactie