Stadsfietsen, de teloorgang van Gazelle.
Geplaatst: 28 jan 2015 10:47
Ik moet dit kwijt, ook al is dit verworden tot een MTB/Racefiets forum Nuance mist een beetje, maar ik ben nogal geirriteerd geraakt.
We weten allemaal dat de Nederlandse fietsenbranche is opgegeten door Derby en Accel. Ik ben geen chauvinist, maar de Nederlandse fiets kent geen alternatief in het buitenland. Gesloten kettingakst e.d. zijn onbekend bij de (prima)Duitse fietsenboeren. Het is dus spannend hoe dat verder ontwikkeld.
Ik ben op zoek naar een dagelijkse fiets die ik in (Amsterdamse) fietsenrekken moet plaatsen, de kinderen moeten achterop, boodschappen, ritjes van 40-80km. Toen ik opgroeide was Gazelle het antwoord. Veel rustiger in stuurgedrag dan Batavus, betere onderdelen. Koga was voor de echte bling
Nou heb ik "mazzel" mijn fietsenmaker heeft zowel Batavus als Gazelle. En wat blijkt na proefritjes? De Batavus heeft een behoorlijke geo en minder gimmicky (stuurpen die ook echt omlaag kan). De Gazelle? Drama.... nerveus, zwabberende achterkant, stuurpen die niet omlaag kan behalve een klein stukje verstelling. Je kan kiezen tussen chopper en superchopper *argh*. En het remgedrag... niks mis met de remmen, maar het gedrag van de fiets bij een noodstop was shockerend. Dat ik rechtuit op een droge weg met een noodstop van 20km bijna ten val kwam door een wegzwikkend voorwiel is bizar.
De Batavus was het net niet, maar wat was die Gazelle een onding. Ik maar weer naar huis en wat rondgebabbeld in kennisenkring en internet. Wat blijkt, heel veel ellende met Gazelle, geintegreerde koplampen die brak zijn, spatborden die klapperen, vorken die kapot gaan, fietsen die veel nerveuzer zijn dan vroeger. Over Batavus en Sparta is iedereen eigenlijk wel tevreden. Ik ben helaas kritisch (ik wil nog stabieler), maar die Batavus was geen straf om op te rijden.
Uit ellende dan maar een Koga bekeken. Verrek... geometrie plaatjes op de website. Geometrie die nog steeds riekt naar Koga. Onderdelen die ook echt gespecificeerd zijn. Ik ga er maar eentje proberen. Ik vermoed dat het gaat lukken, want gebruikerservaringen en testen zijn unaniem over het rijgedrag van Koga.
En dan ga je toch kijken naar het verschil met Derby en Accell. Accell heeft Koga blijkbaar redelijk met rust gelaten. Sparta en Batavus zijn zeker niet van marktpositie gedaald, sterker nog, ik heb het gevoel dat ze in het marktsegment een tikje omhoog zijn gegaan.
Maar Gazelle en Derby? Ik zal een zeurpiet zijn, maar ik vind het zonde. In plaats van die "chique" geintegreerde oplossingen hadden ze wat mij betreft gewoon lelijke tanks moeten blijven bouwen met een super stabiele geometrie. Op een stadsfiets moet ik gewoon 10 kilo bagage achterop kunnen nemen zonder dat dat ding gaat kwispelen. Als ik vol de remmen in druk (noodstop) moet ik netjes stilstaan in plaats van een stuiterende voorkant waarbij de voorband wegschiet op droog asfalt,(zelfde remsysteem als de Batavus, hoe kan je stuurgedrag verknallen!).
Ja, ik ben teleurgesteld en geirriteerd.
We weten allemaal dat de Nederlandse fietsenbranche is opgegeten door Derby en Accel. Ik ben geen chauvinist, maar de Nederlandse fiets kent geen alternatief in het buitenland. Gesloten kettingakst e.d. zijn onbekend bij de (prima)Duitse fietsenboeren. Het is dus spannend hoe dat verder ontwikkeld.
Ik ben op zoek naar een dagelijkse fiets die ik in (Amsterdamse) fietsenrekken moet plaatsen, de kinderen moeten achterop, boodschappen, ritjes van 40-80km. Toen ik opgroeide was Gazelle het antwoord. Veel rustiger in stuurgedrag dan Batavus, betere onderdelen. Koga was voor de echte bling
Nou heb ik "mazzel" mijn fietsenmaker heeft zowel Batavus als Gazelle. En wat blijkt na proefritjes? De Batavus heeft een behoorlijke geo en minder gimmicky (stuurpen die ook echt omlaag kan). De Gazelle? Drama.... nerveus, zwabberende achterkant, stuurpen die niet omlaag kan behalve een klein stukje verstelling. Je kan kiezen tussen chopper en superchopper *argh*. En het remgedrag... niks mis met de remmen, maar het gedrag van de fiets bij een noodstop was shockerend. Dat ik rechtuit op een droge weg met een noodstop van 20km bijna ten val kwam door een wegzwikkend voorwiel is bizar.
De Batavus was het net niet, maar wat was die Gazelle een onding. Ik maar weer naar huis en wat rondgebabbeld in kennisenkring en internet. Wat blijkt, heel veel ellende met Gazelle, geintegreerde koplampen die brak zijn, spatborden die klapperen, vorken die kapot gaan, fietsen die veel nerveuzer zijn dan vroeger. Over Batavus en Sparta is iedereen eigenlijk wel tevreden. Ik ben helaas kritisch (ik wil nog stabieler), maar die Batavus was geen straf om op te rijden.
Uit ellende dan maar een Koga bekeken. Verrek... geometrie plaatjes op de website. Geometrie die nog steeds riekt naar Koga. Onderdelen die ook echt gespecificeerd zijn. Ik ga er maar eentje proberen. Ik vermoed dat het gaat lukken, want gebruikerservaringen en testen zijn unaniem over het rijgedrag van Koga.
En dan ga je toch kijken naar het verschil met Derby en Accell. Accell heeft Koga blijkbaar redelijk met rust gelaten. Sparta en Batavus zijn zeker niet van marktpositie gedaald, sterker nog, ik heb het gevoel dat ze in het marktsegment een tikje omhoog zijn gegaan.
Maar Gazelle en Derby? Ik zal een zeurpiet zijn, maar ik vind het zonde. In plaats van die "chique" geintegreerde oplossingen hadden ze wat mij betreft gewoon lelijke tanks moeten blijven bouwen met een super stabiele geometrie. Op een stadsfiets moet ik gewoon 10 kilo bagage achterop kunnen nemen zonder dat dat ding gaat kwispelen. Als ik vol de remmen in druk (noodstop) moet ik netjes stilstaan in plaats van een stuiterende voorkant waarbij de voorband wegschiet op droog asfalt,(zelfde remsysteem als de Batavus, hoe kan je stuurgedrag verknallen!).
Ja, ik ben teleurgesteld en geirriteerd.