Hoi,
Ik heb even wat advies nodig in het oplossen van gear issues. Ik wil naast, of i.p.v., mijn racefiets een mtb aanschaffen. Nu heb ik naast mooie Cubes ook een hele mooi Specialized Stumpjumper Comp gevonden welke fantastisch aanvoelde. Alleen zit ik met de voorbladen, deze zijn 'slechts' 36-22 en ik vind dat aan de kleine kant. Ik ga de mtb voornamelijk inzetten voor hardere bospaden, b of c wegen en zal ook de fiets ook regelmatig over het asfalt willen jagen. Nu is mijn standaard versnelling op mijn racefiets 53 voor en 18 achter, soms 19 en soms 17 maar het meeste rijd ik op 53/18. Velen vinden dit zwaar maar zelfs met een beetje tegenwind heb ik er weinig problemen mee. Nu heb ik zitten rekenen met de verzet tabellen om ook op de mtb een beetje in de buurt te komen en een 53/18 combi levert iets van 6 meter nog wat per omwenteling op. Indien ik iets dergelijks met een mtb wil halen dan zou ik 44/15 of 42/14 moeten hebben. Alleen de Stumpjumper heeft SRAM 36/22, en ik ben bang dat als ik een beetje vaart wil maken dat ik als een koffiemolen aan het trappen ben.
Iemand hier eerder meer gestoeid en me van een goed advies kan dienen?
Alvast bedankt.
Gears op MTB vs race
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jan 2015 07:53
Probleem is duidelijk. Heb je bij je rekensom ook rekening gehouden met de grotere bandenomtrek van de mtb ten opzichte van racefiets? Je hebt meerdere opties. 1. je kunt een kleine cassette 12-25t plaatsen. Door het type2 derailleur wordt de ketting ook met dit type cassette lekker strak gehouden. 2. Je kunt een ander crankstel, resp andere kettingbladen, wo. een 44t plaatsen. De verkrijgbaarheid van die bladen is afhankelijk van het type crank en vooral van de bcd van beide bladen. 3. Ik schat in dat je voorderailleur ook het 44t blad zal schakelen, hoewel de kromming daarvan wel flnk verschilt van 36t. 4. voor een binnenblad moet je dan toch aan een 30t denken.
Aanvulling: ik zie net dat de bcd 104/64mm is. Dus dat is probleemloos en qua kosten beheersbaar.
Aanvulling: ik zie net dat de bcd 104/64mm is. Dus dat is probleemloos en qua kosten beheersbaar.
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jan 2015 07:53
Top, thanks. De LBS had Sram gebeld en die gaf juist aan dat andere bladen niet zouden passen en dat alleen een nieuwe crank het zou oplossen. Maar ik vond al vreemd dat de tandwielen niet vervangen konden worden van de steek is idd gewoon 104/64. Een x7 42/28 crankset kost toch al gauw weer zo'n 175 euro, een vergelijkbare x9 zit rond de 200. Alleen de 44 tands is alleen op een triple leverbaar. Ik weet niet of je die dan ook op een dubbel zou kunnen monteren. Ik heb geen rekening gehouden met de extra 1 inch van de banden, uiteindelijk zitten er gewoon 28 inch wielen in en slicks zijn over het algemeen 28 inch, wanneer ik deze zou gaan gebruiken.klimmer schreef:Probleem is duidelijk. Heb je bij je rekensom ook rekening gehouden met de grotere bandenomtrek van de mtb ten opzichte van racefiets? Je hebt meerdere opties. 1. je kunt een kleine cassette 12-25t plaatsen. Door het type2 derailleur wordt de ketting ook met dit type cassette lekker strak gehouden. 2. Je kunt een ander crankstel, resp andere kettingbladen, wo. een 44t plaatsen. De verkrijgbaarheid van die bladen is afhankelijk van het type crank en vooral van de bcd van beide bladen. 3. Ik schat in dat je voorderailleur ook het 44t blad zal schakelen, hoewel de kromming daarvan wel flnk verschilt van 36t. 4. voor een binnenblad moet je dan toch aan een 30t denken.
Aanvulling: ik zie net dat de bcd 104/64mm is. Dus dat is probleemloos en qua kosten beheersbaar.
Laatst gewijzigd door mickelzzon op 30 jan 2015 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
mickelzzon schreef:Top, thanks. De LBS had Sram gebeld en die gaf juist aan dat andere bladen niet zouden passen en dat alleen een nieuwe crank het zou oplossen. Maar ik vond al vreemd datklimmer schreef:Probleem is duidelijk. Heb je bij je rekensom ook rekening gehouden met de grotere bandenomtrek van de mtb ten opzichte van racefiets? Je hebt meerdere opties. 1. je kunt een kleine cassette 12-25t plaatsen. Door het type2 derailleur wordt de ketting ook met dit type cassette lekker strak gehouden. 2. Je kunt een ander crankstel, resp andere kettingbladen, wo. een 44t plaatsen. De verkrijgbaarheid van die bladen is afhankelijk van het type crank en vooral van de bcd van beide bladen. 3. Ik schat in dat je voorderailleur ook het 44t blad zal schakelen, hoewel de kromming daarvan wel flnk verschilt van 36t. 4. voor een binnenblad moet je dan toch aan een 30t denken.
Aanvulling: ik zie net dat de bcd 104/64mm is. Dus dat is probleemloos en qua kosten beheersbaar.
Mijn info staat online hier (het is immers een niet zo verkrijgbaar crankstel):
http://www.specialized.nl/nl/nl/bikes/m ... p-29#specs
Antwoord nav jouw wijziging. Een 104mm middenblad (want dat is de positie) is er in max 42t van TA Chinook 9v (de 10v is bijna 2 keer zo duur). Die heeft (minimale) schakelhulpen en uiteraard het freeswerk voor de bladboutjes aan de binnenkant en niet aan de buitenkant. In de Benelux niet of lastig te krijgen. Bij bike-mailorder.de wel. De Chinook in 44t is er alleen voor de buitenpositie. Als je die op de middenpositie monteert zal het een stuk minder schakelen, en wellicht zit het opliggende bladboutje dan flink in de weg. Met wat improvisatie is dat grotendeels te verhelpen, maar, er is nog een escape. Een combinatie van 44t en 30t, beiden met 104 boutcirkel. Die 30t is er van diverse fabrikanten. Extralite (I) was er het eerste mee (eigen ervaring), inmiddels hebben ook BOR en diverse andere fabrikanten dit in de collectie. Er is ook een 30t van Shimano, maar die past niet, is 96mm boutcirkel!
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 26 jan 2015 07:53
Zo te lezen is het vervangen van het crankstel naar een of x9 of een X0 eigenlijk nog de allerbeste optie. Hmm, daarmee wordt het verschil met een Cube Reaction GTC Pro met triple XT 40/30/22 ineens een stuk groter qua kosten. Deze had ik namelijk als eerste fiets op het oog maar ik kwam bij een andere LBS de Specialized Stumpjumper tegen met een leuke korting, maar budget is ook nog zo'n ding. Zo'n 10 speed 42 tands XT buitenblad is goed verkrijgbaar voor een paar tientjes, zelfs een 44T XT blad, die wel 9 speed is maar dat moet prima werken in een 10 speed. Thanks voor je antwoorden in ieder geval, daarmee heb ik weer wat geleerd.Mijn info staat online hier (het is immers een niet zo verkrijgbaar crankstel):
http://www.specialized.nl/nl/nl/bikes/m ... p-29#specs
Antwoord nav jouw wijziging. Een 104mm middenblad (want dat is de positie) is er in max 42t van TA Chinook 9v (de 10v is bijna 2 keer zo duur). Die heeft (minimale) schakelhulpen en uiteraard het freeswerk voor de bladboutjes aan de binnenkant en niet aan de buitenkant. In de Benelux niet of lastig te krijgen. Bij bike-mailorder.de wel. De Chinook in 44t is er alleen voor de buitenpositie. Als je die op de middenpositie monteert zal het een stuk minder schakelen, en wellicht zit het opliggende bladboutje dan flink in de weg. Met wat improvisatie is dat grotendeels te verhelpen, maar, er is nog een escape. Een combinatie van 44t en 30t, beiden met 104 boutcirkel. Die 30t is er van diverse fabrikanten. Extralite (I) was er het eerste mee (eigen ervaring), inmiddels hebben ook BOR en diverse andere fabrikanten dit in de collectie. Er is ook een 30t van Shimano, maar die past niet, is 96mm boutcirkel!