Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Je laagste snelheid!

pinag
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 jul 2009 00:35

pinag 10 aug 2010 11:49

Een tegenhanger van het testoserontopic 'Je hoogste snelheid': je laagste snelheid! En dan bedoel ik niet 0.1 km/h, vlak voordat je afstapte of in een sur place voor het stoplicht, maar met welke minimale snelheid heb je je ooit voortbewogen na een hongerklop of heuvelop of iets dergelijks?

Ik fietste eerder dit jaar het laatste stukje van de Stelvio op met een schamele 5 km/h. Ik werd ingehaald door een man die zijn (schoon)moeder voortduwde in een rolstoel. Relativerende ervaring.

Na een hongerklop wel eens 5 km naar huis moeten fietsen en echt niet harder kunnen gaan dan 15, 16 km/h. Ingehaald door schoolkids met boekentassen onder de snelbinders.
Ik hou van Triple.

lnnrt
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 feb 2009 19:50

lnnrt 10 aug 2010 11:53

Mooi topic!

Ik heb twee laagste snelheid ervaringen:

- Dit jaar op de Koppenberg de prachtige snelheid van 0 km/h gehaald, ik kreeg hem echt niet meer rond, kon niet meer uitklikken en viel om. Gebroken wortelhandsbeentje als gevolg...

- Op de Ventoux reed ik in het bos ongeveer 10 km/h, soms 11, soms 9. Ik weet niet of dit heel laag is, maar het hele stuk liep er ongeveer 100 meter voor me een man hard omhoog, ik kwam het hele bos geen meter dichterbij. Zeer slecht voor je moraal. Hij stopte gelukkig bij het Chalet.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 10 aug 2010 11:57

Ja ja, leuk. Ik denk nog wel eens terug aan de tijd dat ik een oud mannetje was (schildklierprobleem). Op een van mijn tochten vroeg in het voorjaar was een tochtje van drie uur veel te veel van het goede. Na anderhalf uur al helemaal leeg. Met 20 km/uur de laatste anderhalf uur gereden. Zware blijvende kramp in beide kuiten. Koud, slaperig. Wit. Bijna thuis trok ik nog een sprintje. Alles eruit gegooid kwam ik tot 26 km/uur. Na thuiskomst alleen nog maar geslapen.

Oh, nog een. Eerste dag in de Vercors (hoogvlakte ten Zuidwesten van Grenoble). De klimmen aan de westzijde van de vlakte bleken stijl en lang te zijn. Hard gereden de eerste 8 km, maar het ding bleek nog moeiteloos 8 km door te gaan (wist ik niet). Op een gegeven moment probeerde ik uit alle macht twee hardlopers voor te blijven. Zonder succes overigens. 5, 6 km/uur. Vreselijk.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9136
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 10 aug 2010 12:08

Mooi topic!

4 km/u op de (achterkant) van de Glandon. Met nog 10 km te gaan ga je rekenen (gaat niet zo snel, want moe): tien-gedeeld-door-vier-is.... SHIT, nog twee-en-een-half-uur!!
Gelukkig komt er altijd wel weer ergens een opleving.

Ook leuk: Fedaia op dat eindeloze rechte stuk 15%, eerst nog tevreden constateren dat je redelijk comfy 11 km/u aan het fietsen bent. Vervolgens houdt m'n fietsmaatje dat ook vrolijk vol, terwijl mijn snelheid langzaam terug zakt naar 7 km/u. Laatste km met minder dan 40 omwentelingen per minuut omhoog geharkt.

Gelukkig in beide gevallen geen schoonmoeders in rolstoelen tegengekomen.

EDIT: which reminds me: op het MTB parcours in Schoorl ook wel eens compleet stil gevallen (heb geen teller op de MTB, maar snelheid zal niet hoog geweest zijn). Ingehaald door een kerel in trainingsbroek + gympen op Kyoso-met-standaard. Weliswaar geen schoonmoeder in rolstoel, maar deed wel pijn!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

mispoes
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 12 mei 2009 15:12

mispoes 10 aug 2010 12:29

haha, leuk topic!

Ik denk dat ik dit jaar tijdens la Madeleine m'n laagste snelheid ooit heb gehaald.
Tijdens de slotklim naar Valmorel (met de bezemwagen in m'n kielzog) fietste ik 5,4 k/u.
Bij ieder kilometerpunt haalde de bezemwagen me even in, stopte en dan ging de bestuurder langs de weg staan met het bord "nog x km" en me aanmoedigen
Goed bedoeld maar dodelijk voor je moraal...
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;

fwr
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2009 11:52

fwr 10 aug 2010 12:49

Vroeger reed ik altijd met een dubbel (tegenwoordig compact) en kon mijn snelheid eigenlijk niet onder de 12 p/u zakken omdat ik dan om viel (had en heb niet zo veel kracht). Op de Madeleine is me dat meerdere keren gebeurd (niet dat ik echt viel, maar wel dat ik voet aan de grond moest zetten omdat ik de trappers niet meer rond kreeg).

Dit jaar op de Stockeu heb ik voor het eerst de snelheid werkelijk onder de 10 zien gaan (9 nog wat). Aan de voet stonden een paar Nederlanders die zeiden dat alleen het begin steil was, dus ik trok gelijk de vergelijking met de Keutenberg en trok vanaf het begin vol door om dat eerste stuk gehad te hebben. Dat stuk bleek helaas een stuk langer dan bij de Keutenberg met als gevolg dat ik na een paar honderd meter helemaal stil viel. Een wonder dat ik boven gekomen ben.
Volgende week ga ik weer naar de Ardennen maar ik speel met de gedachte om de Stockeu lekker te laten voor wat hij is.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 10 aug 2010 12:55

Na 200km in de benen van Les 3 ballon de Planche oprijden voor de laatste 5 km.....
30X27 en nog bijna geparkeerd staan op dat stuk van bijna 14%.
De teller heeft toen ergens de 6km/u gezien..... Maar gelukkig ook hier weer: Luctor et Emergo!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

pwaverijn
Forum-lid
Berichten: 691
Lid geworden op: 16 jan 2009 13:59
Locatie: Amstelveen

pwaverijn 10 aug 2010 13:44

bijna boven op de edelweisspitze (grossglockner hochalp strasse) bij de kinderkopjes...
ik was al redelijk kapot van de beklimming, dus ik kreeg hem schaamtevol niet meer rond op de 34-28 :P bij 4 km/u uitgeklikt voordat ik om zou vallen...
jammer dat m'n cadans sensor het af liet weten...
accepteren kun je leren!

pinag
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 jul 2009 00:35

pinag 10 aug 2010 13:58

Luctor et emergo, dat is eigenlijk het motto van dit topic :) mooie verhalen trouwens, keep 'em coming.
Ik hou van Triple.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 aug 2010 14:01

Pfffffffffff, laatste km's van de Galibier met hongerklop gingen niet veel harder dan 6km/uur denk ik, en misschien nog wel veel langzamer (en ook nog af en toe afgestapt)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 10 aug 2010 14:06

Laagste snelheid ooit was denk ik dit jaar op de Ventoux.

Tijdens mijn cingle ging het steeds harder waaien. De derde beklimming stormde het gewoon. Op het laatste stuk zakte de teller tot 7 kmh. 10% en storm tegen. Het waaide op een bepaald stuk zo hard van rechts dat ik naar de linkerkant van de weg werd geduwd. Ik kon niet tegensturen; de wind was gewoon te hard. Ik moest remmen om niet het ravijn in te rijden. Eigenlijk geen weer om te fietsen; gewoon gevaarlijk. Maar met nog 500 meter te gaan, ga ik geen cingle poging opgeven.
Live fast; die young. mijn blog

erjeetje
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 nov 2008 17:52

erjeetje 10 aug 2010 14:19

ook hier iets van 5-6 km/h, met hongerklop op de Gavia.

Plaats reactie