Verzet nieuwe fiets
Hallo allen,
Zoalas sommigen van jullie wellicht al gezien hebben in het TKG-forum, ben ik op het moment op zoek naar een nieuwe racefiets. Deze zal veelal gebruikt worden voor tochten hier in NL, maar ook voor (bekende) cols in de alpen.
Nu zal ik zeker niet pretenderen dat ik een (semi)prof of wat dan ook ben, maar uit ervaring weet ik wel dat ik aardig boven kan komen op verschillende cols. Weliswaar heb ik veel op een MTB gereden, maar altijd 33/30 als kleinste verzet (Bedoin omhoog naar MtVentoux).
Nu heb ik niet zo heel veel ervaring met het rijden van colls op een racefiets, dus zou ik graag jullie hulp hebben voor het kiezen van het juiste verzet. Het enige probleem hierbij is dat ik echt verkocht ben aan SRAM, en dus beperkt ben tot een compact crank.
Ik heb zelf al wat voorwerk gedaan, om de mogelijke verzetten van sram in zon reken-grafiek te zetten: (Gegevens zijn gebaseerd op de standaard SRAM Rival cranks)
52/36 + 11/23: Hier
52/36 + 11/25: Hier
52/36 + 11/26: Hier
52/36 + 11/28: Hier
52/36 + 11/32: Hier
50/36 + 11/23: Hier
50/36 + 11/25: Hier
50/36 + 11/26: Hier
50/36 + 11/28: Hier
50/36 + 11/32: Hier
50/34 + 11/23: Hier
50/34 + 11/25: Hier
50/34 + 11/26: Hier
50/34 + 11/28: Hier
50/34 + 11/32: Hier
Zoals het er nu naar uitziet, denk ik dat mijn voorkeur uitgaat naar een 50/36 icm een 11/28 cassette. Dat zou betekenen een lichtste verzet van 2.73m en een zwaarste verzet van 10.02m.
Kort over mezelf:
1m86, 85 kg, 12% vet, sport 5x a 6x per week (duur en kracht gecombineerd).
Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Grt. Pim
Zoalas sommigen van jullie wellicht al gezien hebben in het TKG-forum, ben ik op het moment op zoek naar een nieuwe racefiets. Deze zal veelal gebruikt worden voor tochten hier in NL, maar ook voor (bekende) cols in de alpen.
Nu zal ik zeker niet pretenderen dat ik een (semi)prof of wat dan ook ben, maar uit ervaring weet ik wel dat ik aardig boven kan komen op verschillende cols. Weliswaar heb ik veel op een MTB gereden, maar altijd 33/30 als kleinste verzet (Bedoin omhoog naar MtVentoux).
Nu heb ik niet zo heel veel ervaring met het rijden van colls op een racefiets, dus zou ik graag jullie hulp hebben voor het kiezen van het juiste verzet. Het enige probleem hierbij is dat ik echt verkocht ben aan SRAM, en dus beperkt ben tot een compact crank.
Ik heb zelf al wat voorwerk gedaan, om de mogelijke verzetten van sram in zon reken-grafiek te zetten: (Gegevens zijn gebaseerd op de standaard SRAM Rival cranks)
52/36 + 11/23: Hier
52/36 + 11/25: Hier
52/36 + 11/26: Hier
52/36 + 11/28: Hier
52/36 + 11/32: Hier
50/36 + 11/23: Hier
50/36 + 11/25: Hier
50/36 + 11/26: Hier
50/36 + 11/28: Hier
50/36 + 11/32: Hier
50/34 + 11/23: Hier
50/34 + 11/25: Hier
50/34 + 11/26: Hier
50/34 + 11/28: Hier
50/34 + 11/32: Hier
Zoals het er nu naar uitziet, denk ik dat mijn voorkeur uitgaat naar een 50/36 icm een 11/28 cassette. Dat zou betekenen een lichtste verzet van 2.73m en een zwaarste verzet van 10.02m.
Kort over mezelf:
1m86, 85 kg, 12% vet, sport 5x a 6x per week (duur en kracht gecombineerd).
Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Grt. Pim
Je zegt van jezelf dat je kan fietsen.
Ik zou zelf toch echt 52 voor willen hebben.
52/36 + 11/28 is dan misschien leuk, heb je met 36 - 28 iig een thuiskomertje als het op is.
Die 52 heb je nodig op het vlakke, en dat hebben we in NL best veel.
(nogmaals, ik ga er even vanuit dat je kunt fietsen)
Ik zou zelf toch echt 52 voor willen hebben.
52/36 + 11/28 is dan misschien leuk, heb je met 36 - 28 iig een thuiskomertje als het op is.
Die 52 heb je nodig op het vlakke, en dat hebben we in NL best veel.
(nogmaals, ik ga er even vanuit dat je kunt fietsen)
Je hebt helemaal geen 52 nodig voor het vlakke Nederland. Een 50 is meer dan voldoende.
Waarom een 36 binnenblad? Je wilt waarschijnlijk zonder verdere aanpassing én uit de voeten kunnen in Nederland én in de bergen. Lijkt mij niet ideaal.
Ik zou een 50-34 nemen. Geschikt voor de bergen. Verder dan extra, een 39 binnenblad voor in Nederland.
Cassette keuze is moeilijker. Maar in ieder geval zou ik niet kiezen voor eentje met te grote gaten. Sommige cassette's missen naast de 18 ook nog eens de 16. Voor Nederland kun je deze beter links laten liggen denk ik.
Waarom een 36 binnenblad? Je wilt waarschijnlijk zonder verdere aanpassing én uit de voeten kunnen in Nederland én in de bergen. Lijkt mij niet ideaal.
Ik zou een 50-34 nemen. Geschikt voor de bergen. Verder dan extra, een 39 binnenblad voor in Nederland.
Cassette keuze is moeilijker. Maar in ieder geval zou ik niet kiezen voor eentje met te grote gaten. Sommige cassette's missen naast de 18 ook nog eens de 16. Voor Nederland kun je deze beter links laten liggen denk ik.
Nouja, kunnen fietsen. Ik rijd mijn rondjes nu op een MTB, waarbij ik op afstanden tot 70km wel 30/35 gemiddeld kan draaien (met 2 of 3 anderen). Is het dan misschien niet verstandiger om bij een 52 een cassette te kiezen die van 12 tot 28 loopt? (de hele serie is er ook vanaf 12).
Ik verwacht namelijk niet dat ik vaak 52/11 zal rijden (is 48 km/h bij 80 rpm). Het voordeel is dat er dan ook een 16 in de cassette is opgenomen, zodat ik wat meer bereik heb in het midden.
@Swoosh,
Zou dan een cassette vanaf 12 beter zijn, icm een 50/34? Het nadeel is dan wel weer dat ik wat ga missen aan de onderkant van de cassette, terwijl ik wel wat meer in het midden krijg?
Grt.
Ik verwacht namelijk niet dat ik vaak 52/11 zal rijden (is 48 km/h bij 80 rpm). Het voordeel is dat er dan ook een 16 in de cassette is opgenomen, zodat ik wat meer bereik heb in het midden.
@Swoosh,
Zou dan een cassette vanaf 12 beter zijn, icm een 50/34? Het nadeel is dan wel weer dat ik wat ga missen aan de onderkant van de cassette, terwijl ik wel wat meer in het midden krijg?
Grt.
Swoosh schreef:Je hebt helemaal geen 52 nodig voor het vlakke Nederland.
Je hebt wel een 52 nodig in het vlakke Nederland.
Pfff, ik denk niet dat er 1 waarheid is.
Ik wil niet zonder m'n 52.
Uiteraard ben ik niet de hele tijd 52*11 aan het trappen, maar dan hoef ik niet de hele tijd mijn ketting achter op het buitenste kransje te zetten.
Maar ja, het ligt er ook aan hoe hard je basissnelheid is natuurlijk. Met 25 in het uur heb je dat idd niet nodig.
Ik sluit me bij Swoosh aan dat je aan een 50 meer dan genoeg hebt in het vlakke Nederland. Met 50/12 rijd je (uitgaande van een rpm van 90) 47 km/h, dus waar die 52 dan voor nodig is, is mij een raadsel. Voor wedstrijdrenners ligt het misschien iets anders, maar voor toerrijders zou dat toch genoeg moeten zijn.
eelcoz schreef:Ik sluit me bij Swoosh aan dat je aan een 50 meer dan genoeg hebt in het vlakke Nederland. Met 50/12 rijd je (uitgaande van een rpm van 90) 47 km/h, dus waar die 52 dan voor nodig is, is mij een raadsel. Voor wedstrijdrenners ligt het misschien iets anders, maar voor toerrijders zou dat toch genoeg moeten zijn.
Ben ik niet met je eens ook toerrijders, willen in hun groepje de krachten nog weleens meten, en dan heb ik aan een 50 niet genoeg.
Wat voor snelheden haal je dan wel niet? Als je bijv. met 105 rpm rijdt op de 50/12 bereik je al een snelheid van 55 km/h.
Als ik zo de grafieken va j-berkemeier.de eens bekijk, ga ik het ook met een 34/50 wel redden. Met mijn basissnelheid (zoals hier boven al aangegeven, rond de 30 a 35 km/h op dit moment, heb ik mijn buitenste 5 kransjes nog tot mijn beschikking, uitgaande van 80 rpm.
Rest nog de grote vraag of het verstandiger is om een 11-28, een 11-32, een 12-28 of een 12-32 cassette te kiezen.
Persoonlijk lijkt mij een 11- of 12-32 cassette wat overdreven, zeker icm een 34 voorblad, aangezien ik dan bij 80 rpm op een snelheid van 10.8 blijf steken .
Het voordeel van een 11- cassette lijkt mij dan weer dat je een wat zwaarder verzet kan draaien wanneer wenselijk (bijvoorbeeld berg-af), maar daarentegen mis je dan een 16 in het midden. Bij een 12- cassette heb je wel die 16, maar weer niet die 11 aan de buitenkant...
Klopt deze redenatie een beetje, of zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie? Zoals die er uitziet, zou ik op dit moment kiezen voor een 50/34 icm een 12/28 cassette, en hier misschien in de toekomst een 39 (of zelfs 42) en een 52 tandwiel bij aanschaffen.
Grt. Pim
[edit] Altijd handig dat er weer 3 reacties bij komen als je zelf een reply aan het typen bent.
Hoe zit het met de cranks van SRAM. Kunnen hier ook bijvoorbeeld shimano tandwielen op gemonteerd worden, of kunnen hier alleen SRAM tandwielen op? Zijn er nog alternatieve merken die tandwielen maken voor op een SRAM crank? Dit ook in verband met zaken als geld....
[/edit]
Rest nog de grote vraag of het verstandiger is om een 11-28, een 11-32, een 12-28 of een 12-32 cassette te kiezen.
Persoonlijk lijkt mij een 11- of 12-32 cassette wat overdreven, zeker icm een 34 voorblad, aangezien ik dan bij 80 rpm op een snelheid van 10.8 blijf steken .
Het voordeel van een 11- cassette lijkt mij dan weer dat je een wat zwaarder verzet kan draaien wanneer wenselijk (bijvoorbeeld berg-af), maar daarentegen mis je dan een 16 in het midden. Bij een 12- cassette heb je wel die 16, maar weer niet die 11 aan de buitenkant...
Klopt deze redenatie een beetje, of zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie? Zoals die er uitziet, zou ik op dit moment kiezen voor een 50/34 icm een 12/28 cassette, en hier misschien in de toekomst een 39 (of zelfs 42) en een 52 tandwiel bij aanschaffen.
Grt. Pim
[edit] Altijd handig dat er weer 3 reacties bij komen als je zelf een reply aan het typen bent.
Hoe zit het met de cranks van SRAM. Kunnen hier ook bijvoorbeeld shimano tandwielen op gemonteerd worden, of kunnen hier alleen SRAM tandwielen op? Zijn er nog alternatieve merken die tandwielen maken voor op een SRAM crank? Dit ook in verband met zaken als geld....
[/edit]
Bedenk dat een 52-12 maar een half kransje zwaarder is dan 50-12. En dat 50-11 een half kransje zwaarder is dan 52-12. Het scheelt ontzettend weinig.
Met een basissnelheid van 30 en hoger kun je in Nederland lekker op je 50 buitenblad rijden. Ik zou dan kiezen voor zoveel mogelijk verzetten in het 'midden', in dit geval de 12-28. Als dit te groot blijkt, kun je volgend jaar misschien zelfs wel een 12-26 monteren. Het voordeel als MTB'er is dat je je niet zo stoort aan gaatjes (15-17-19). Als je hier al aan gewend bent, dan kunt je prima het hele jaar door rijden met deze combi.
Met een basissnelheid van 30 en hoger kun je in Nederland lekker op je 50 buitenblad rijden. Ik zou dan kiezen voor zoveel mogelijk verzetten in het 'midden', in dit geval de 12-28. Als dit te groot blijkt, kun je volgend jaar misschien zelfs wel een 12-26 monteren. Het voordeel als MTB'er is dat je je niet zo stoort aan gaatjes (15-17-19). Als je hier al aan gewend bent, dan kunt je prima het hele jaar door rijden met deze combi.
Laat vooral de 16 in je cassette erbij zitten is toch een veel getrapt kransje. Zul je harder nodig hebben dan de 11.
Al eens aan een tripple gedacht. Meer keuze en heel bovenstaande discussie is niet van toepassing.....
Al eens aan een tripple gedacht. Meer keuze en heel bovenstaande discussie is niet van toepassing.....
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;