het grote momentsleuteltopic
kan iemand uit ervaring een goede momentsleutel aanraden. 0-20Nm. prijs max € 75.
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 06 apr 2016 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 6-4-2016 titel topic aangepast om hier een centraal momentsleuteltopic van te maken
Reden: 6-4-2016 titel topic aangepast om hier een centraal momentsleuteltopic van te maken
- daniel1975
- Forum-lid HC
Syntace
Less is bore
+1, oa te koop bij bike-components
En iemand een suggestie voor een redelijke momentsleutel (5% nauwkeurigheid is zat) voor momenten in de range 30-50Nm?
EDIT: ik zie dat het ding dat ik heb bij bike-components niet meer te koop is, en dat de (blijkbaar) opvolger een stuk duurder is (120 ipv de 90 euro die ik ervoor heb betaald). Zal nog steeds een prima tool zijn
En iemand een suggestie voor een redelijke momentsleutel (5% nauwkeurigheid is zat) voor momenten in de range 30-50Nm?
EDIT: ik zie dat het ding dat ik heb bij bike-components niet meer te koop is, en dat de (blijkbaar) opvolger een stuk duurder is (120 ipv de 90 euro die ik ervoor heb betaald). Zal nog steeds een prima tool zijn
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Die site kende ik niet. Iemand ervaring met deze site of met die icetoolz sleutel?
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Is een kudt-ding, wordt ook verkocht onder ander merknamen zoals Elsware. Icetoolz is een Halfordsmerk, kwaliteit lik-me-vestje.
Die van Mighty doe je een betere koop aan, ding is technisch gelijk aan de eerste generatie sleutels van BBB die steevast goed uit de test kwamen.
Die van Mighty doe je een betere koop aan, ding is technisch gelijk aan de eerste generatie sleutels van BBB die steevast goed uit de test kwamen.
Het verschil is inderdaad vooral het bereik. Op zich maakt het niet veel uit welke je neemt, al denk ik wel dat de kleinere sleutel ietsjes makkelijker preciezer in te stellen is. Op de racefiets werk je met zo'n sleutel meestal met momenten tot maximaal 10 Nm. Daarboven (lagers, trapassen enzo) heb je sowieso een grote nodig of je doet het gewoon op gevoel (gaat prima).
Het is mij vooral te doen om het vastzetten van mijn cranks op de as. Dat moet met iets van 40 Nm: te los en ze lopen los met het fietsen, te strak is vast ook niet goed. Het zijn niet de goedkoopste cranks, ben er dus zuinig op, en de rechter moet iedere keer los als er een ander tandblad geplaatst moet worden (vanwege de vermogensmeter). Ik vind het lastig in te schatten hoeveel 40 Nm is. Als die sleutel een afwijking van 4 Nm heeft, dan is dat nog steeds goed genoeg. Of bedoel je dat het ding na een paar keer gebruiken uit elkaar gaat vallen?havana schreef:Is een kudt-ding, wordt ook verkocht onder ander merknamen zoals Elsware. Icetoolz is een Halfordsmerk, kwaliteit lik-me-vestje.
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Voor zulke momenten kun je beter die van de Lidl pakken. Die is uitstekend getest door Autobild en kost slechts 18 euro. Problematisch is dat ze 'm niet altijd hebben. Ding gaat dacht ik van 40-200 Nm. Kan ook 20-200 Nm zijn. Ik gebruik 'm zelf voor het vastzetten van wielbouten.
Zo'n Icetoolz sleutel heb ik inderdaad al eens stuk gedraaid.
Zo'n Icetoolz sleutel heb ik inderdaad al eens stuk gedraaid.
Wat dacht je van deze (ik neem aan voor je crank)?53x11 schreef: En iemand een suggestie voor een redelijke momentsleutel (5% nauwkeurigheid is zat) voor momenten in de range 30-50Nm?
http://www.datona.nl/momentsleutel-auto-3-8-opname.html
of nog iets goedkoper:
http://www.datona.nl/momentsleutel-3-8-opname.html
Mijn fietsmaat heeft de laatste en is er tevreden over (voor de crank)
De bovenste is trouwens mooier instelbaar.
Succes!