Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

rust en trainingsweekend

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 23 feb 2015 08:33

Het is uiteraard wel duidelijk dat rust net zo belangrijk is als training. Ook is het met een beetje kennis of wat leeswerk niet zo ingewikkeld om een (basis-) trainingsschema te maken waarbij je voldoende rust inplant tussen trainingen.
Een belangrijke basisregel is dat je pas weer gaat trainen, als je volledig hersteld bent van de vorige training (hersteltraining uitgezonderd).

Maar het is niet ongebruikelijk voor wielerhobbyisten om af en toe eens een trainingsweekendje te plannen, en dan doen wij dat natuurlijk vaak ergens waar iets meer te klimmen valt dan op het viaduct om de hoek.

Maar hoe is een weekend van 3 opeenvolgende dagen met relatief zware trainingen te verantwoorden vanuit trainingsprincipes?
Kunnen we het enigszins bekijken als een lange training waarbij na een lange rust na het weekend een grote supercompensatie optreedt? Of is het eigenlijk gewoon onzinnig om als training 3 dagen uren lang heuvels op te gaan fietsen?

Alan Smeets
Forum-lid
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 jul 2014 10:25
Contact

Alan Smeets 23 feb 2015 09:27

Trainingen uit een boekje maken is niet eenvoudig!

Die boeken worden geschreven op de ideale situatie en de ideale personen. Iedere persoon heeft zijn eigen specifieke kenmerken en in een groep heb je allemaal personen met hun eigen specifieke kenmerken.

Die boeken zijn een goede handleiding. Als je een test doet, vervolgens 8 weken op zo'n schema gaat trainen, weer een test doet en niet het gewenste resultaat ziet, dan gaat de rest van het schema niet meer op.

Je moet het lichaam prikkelen om beter te worden. Prikkelen en niet kapot maken. Wat is een prikkel? Dat hangt af van de specifieke kenmerken van iedere persoon. Een dag in Limburg in de heuvels knallen is geen prikkelen, dat is een serieuze aanslag. Je hoeft dan ook niet op supercompensatie te rekenen. 5x 3 min op treshold is al een prikkel. Cauberg keuteberg en camerig is meer dan 3 min en zwaarder dan treshold voor velen, dus een aanslag.

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 23 feb 2015 10:06

Mee eens..
Maar dat wil dus zeggen dat een trainingsweekend onzin is.. ten minste
Uitgaande van 3 opeenvolgende dagen een redelijk intensieve inspanning.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 feb 2015 10:50

Nee dat is het zeker niet, het is alleen de vraag wat een ieder onder 'redelijk intensieve inspanning' verstaat. Als ik 4-6 uur train en ik rij alles wat meer dan 5% (zeg maar wat) omhoog loopt in Z4 (D3 qua hartslag dus, mits de klim lang is en ik nog uitgerust ben), dan vind ik dat wel een redelijk intensieve training. Een ander poogt iedere klim vollebak omhoog te rijden en zal gedurende de training steeds vaker parkeergeld in moeten werpen, omdat ze compleet verzuurt staan. Doe je dat laatste dan gaat dat niet lukken om dat 3 dagen vol te houden.

Alleen trainen als je volledig herstelt bent is echt niet optimaal, je zal dan misschien wel een beetje progressie maken maar veel schot zal er niet in de zaak zitten. Trainingsblokken van 3 dagen zijn vrij standaard in de literatuur en worden ook door veel renners en trainers gebruikt. Het is wel van belang dat je de laatste dag nog op hetzelfde niveau als de 1e dag kunt fietsen of daar op z'n minst in de buurt komt. Als het een uitdovend kaarsje is dan ben je jezelf enkel kapot aan het rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Crent87
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2015 00:36

Crent87 23 feb 2015 12:31

Alleen trainen als je volledig hersteld bent lijkt me ietwat overdreven, als ik als wedstrijdrenner op dinsdag, woensdag en donderdag train, ben ik echt niet 100% fris op de donderdag. Maar je moet idd wel oppassen met trainingsweek(enden). Ik zie wel eens jongens die denken dan ineens 7 dagen te kunnen gaan trainen. Veel succes, maar ook als je in spanje zit is een rustdag belangrijk. Ik sluit me bij amclassic fan aan dat je zeker geen uitdovend kaarsje moet worden. Beter de eerste dag iets te weinig geven dan de laatste dag niet meer kunnen.

martijnm
Forum-lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 17 jun 2010 11:57

martijnm 23 feb 2015 16:22

Mooi, dat klopt wel aardig met mijn gevoel :)
En natuurlijk is het goed schema met elke 8 weken testen effectiever, maar voor mij als hobbyist niet echt haalbaar.. Of ik vind het de moeite/het geld niet waard.. het is maar hoe je het bekijkt.

Ik ga wat trainingsweekendjes plannen :)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6187
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 feb 2015 17:16

Afhankelijk van wat je normaliter al traint, maar stel dat je normaal op donderdag een intensieve training of een trainingskoers rijdt. Dan zou je die eens kunnen overslaan voor je trainingsweekend.

Trainingsweekend zelf natuurlijk ook wat afwisseling in gooien, vooral niet alleen maar knallen.
En de dagen na het weekend ook weer goed je rust pakken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4590
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 feb 2015 17:24

Ook als wielerhobbyist dien je wel een doel te hebben om voor te trainen. Persoonlijk heb ik ook wel eens een trainingsweekend meegedaan, maar dat was dan voor mij het doel op zich. Kortom ik (probeerde) te trainen om dat weekend lekker te kunnen fietsen met die groep.
Als jij het hebt over super compensatie een week na het trainingsweekend, dan zal je dus een doel hebben de week na het weekend, klopt dit?
Met andere woorden als je het trainingsweekend als doel ziet, kun je zeer veel plezier beleven van het weekend, en dat je dan verrot bent na het weekend maakt niet uit. Als je het echt als trainingsweekend ziet voor een later te behalen doel, ga dan in overleg met een trainer om dit goed in te passen, en te bepalen hoe je dient te rijden dat weekend.

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 23 feb 2015 17:27

Je traint niet alleen je lichaam, maar ook je geest. Door meerdere dagen op de limiet (of er over) te gaan, maak je jezelf ook mentaal weerbaarder.

Bovendien is het ook leuk. Waar train je anders eigenlijk voor? Het mag ook best eens af en toe over de top.

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 23 feb 2015 18:12

Totdat je overgetraind bent en je een maand niks kan doen...
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 23 feb 2015 18:39

JasperGR schreef:Totdat je overgetraind bent en je een maand niks kan doen...
Als je overtraind kan raken van een trainingsweekend ben je denk ik al even niet verstandig aa het trainen geweest.

Tenzij je natuurlijk een duidelijk doel hebt. Maar gewoon een weekendje lekker fietsen is toch leuk. Jezelf niet over de kop fietsen zodat je de andere dagen nog lekker op de fiets stapt. En je traint eens wat anders, is toch ook een vorm van training (niet altijd hetzelfde doen)
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
JasperGR
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 27 mei 2012 20:02
Locatie: Bergambacht

Gebruikersavatar JasperGR 23 feb 2015 19:06

Bedoelde meer van dat je het niet meerdere keren per maand moet doen.
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

Plaats reactie