Banden leeg laten lopen na rit?
Beste Forumleden.
Ongeveer een half jaar geleden heb ik een nieuwe fiets aangeschaft. Nu heb ik door een knieblessure maar een paar honderd kilometer kunnen fietsen. Zojuist de fiets uit de garage gehaald en de bandjes wat lucht gegeven. Zie ik tot mijn verbazing dat de wangen van beide banden vol met scheurtjes zitten?
De fiets staat in een donkere droge garage. Heeft het er mee te maken dat ik de banden op spanning laat na een rit? (zat net trouwens nog maar net 2 bar in)
Heeft het zin de band leeg te laten lopen na een rit?
graag uw advies,
Gr. Heiloo
Ongeveer een half jaar geleden heb ik een nieuwe fiets aangeschaft. Nu heb ik door een knieblessure maar een paar honderd kilometer kunnen fietsen. Zojuist de fiets uit de garage gehaald en de bandjes wat lucht gegeven. Zie ik tot mijn verbazing dat de wangen van beide banden vol met scheurtjes zitten?
De fiets staat in een donkere droge garage. Heeft het er mee te maken dat ik de banden op spanning laat na een rit? (zat net trouwens nog maar net 2 bar in)
Heeft het zin de band leeg te laten lopen na een rit?
graag uw advies,
Gr. Heiloo
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40966
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Leeg laten lopen is nutteloos.
Less is bore
Ok bedankt voor de snelle reactie, Dan maar terug naar de dealer. Het zijn trouwens banden die standaard onder een nieuwe trek (2.3) zitten, Bontragers. iemand gelijke ervaring met dit merk banden? Vind het namelijk nogal snel dat ze inscheuren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
In het buitenland, als het erg warm word en je op hoogte bent dan haal ik wel altijd de druk van mijn bandjes. Het lijkt me dat het dan niet goed is om 8 bar in de bandjes te laten (maar geen idee of het ook werkelijk zo is).
Enkel voor latex binnenbanden heeft het toegevoegde waarde. Door deze op druk te laten staan neemt de elasticiteit af en poreusheid van de band toe. Bij latex is dan weer het voordeel dat deze vanzelf wel leeglopen ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Voor de rest, absoluut een mythe en zeker geen must.
Ps. Bij grote druk / warmte verschillen in korte tijd is het wel aan te raden. Denk hierbij aan vliegtuigtransport (al gaat het in de praktijk vaak ook gewoon goed).
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Voor de rest, absoluut een mythe en zeker geen must.
Ps. Bij grote druk / warmte verschillen in korte tijd is het wel aan te raden. Denk hierbij aan vliegtuigtransport (al gaat het in de praktijk vaak ook gewoon goed).
Heb in mei een trek 2.5 gekocht en precies hetzelfde probleem met de banden (bontrager race lite). Veel kleine scheurtjes in de wangen, vooral achterband. Fiets staat binnen gestald.
Nog geen problemen gehad, maar ga uit voorzorg toch maar banden wisselen.
Nog geen problemen gehad, maar ga uit voorzorg toch maar banden wisselen.
Bij mij is het eigenlijk al meer dan 10 jaar gewoonte om na elke rit de druk van de banden te halen. Misschien is het niet helemaal nodig, maar ik pomp mijn banden toch weer op voor het fietsen. Zo weet ik dat ik precies met 8 bar fiets.
Gr. Diederik
Gr. Diederik
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
lancev7 schreef: Ps. Bij grote druk / warmte verschillen in korte tijd is het wel aan te raden. Denk hierbij aan vliegtuigtransport (al gaat het in de praktijk vaak ook gewoon goed).
In een vliegtuig kan je ze rustig op 8 bar laten staan. De luchtdruk in dit kikkerlandje is ongeveer 1 bar, op 11 km is dat bijna 0 bar. Resultaat is 't zelfde als dat je hier je banden tot 9 bar op pompt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Bleek schreef:Als je fiets op fietsvakantie in de hete zon staat zou ik wel de spanning eraf halen na een rit, anders blijf je je biba's vervangen.
Hoe doe je dit dan als je in de zon op je fiets zit??
Hoe warm denk jij dat je wielen en banden worden in een afdaling??