Alles over vakanties op én met de fiets

Wat is de beste uitvalsbasis in de Vogezen.

freddyarends
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:21

freddyarends 24 feb 2015 11:04

Hallo mede fietsers.

Ik ben over het algemeen een actief lezer op het forum, maar kan nu wel wat hulp gebruiken. Binnen de zoekfunctie heb ik al wel wat info weten te vinden, maar ik kom er nog niet uit. De vele topics over de Vogezen, maken het er niet overzichtelijker op.


Ik ga samen met een kennis in mei een weekje naar de vogezen.
Ik ben er nog nooit geweest en kan jullie inbreng en ervaring dus wel gebruiken.
Wij willen dagelijks een ritje doen van rond de 80 kilometer op de racefiets.

Wat is dan een mooie plaats, of een mooi hotel, als centrale uitvalsbasis.

Welke beklimmingen moeten we in deze week in ieder geval gedaan hebben?


Ik zie graag wat tips voorbij komen, alvast bedankt voor jullie inbreng.

Groetjes Freddy

i-mac

i-mac 24 feb 2015 11:18

Hotel Les Chatelmines ites buiten La Bresse. Prijs/Kwaliteit een goed hotel én fietsvriendelijk.

Petit Ballon
Plaetserwaesel
Grand Ballon
Ballon d'Alsace
Planche Des Belle Filles
Col du Bramont
Col de Brabant
Col De la Schlucht
Ballon De Servance
Col d'Oderen


http://www.climbbybike.com/nl/klim_sele ... gionID=256

Gebruikersavatar
stevendbr
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 17 jul 2012 21:26

Gebruikersavatar stevendbr 24 feb 2015 11:30

Wij hebben een keer Xonrupt-Longemer gebruikt als uitvalsbasis. Ook prima! Helaas moet ik je de naam van het hotel schuldig blijven, die ben ik vergeten...
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

larsvanmook
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2014 10:16

larsvanmook 24 feb 2015 11:43

Afgelopen zomer 3 weken in de Vogezen geweest en sluit me helemaal bij i-mac aan.
Ik zat op een camping bij Xonrupt-Longemer maar la bresse is centraler

verdere aanraders:
Col de Grosse-Pierre (wel de Tour de France variant met steil stuk)
Le Markstein (vanaf lac kruth-wildestein oid)

Kijk er anders etappe 8-9-10 van de Tour de France 2014 op na....

(zie ook mijn strava vanaf 11 juli 2014)
http://.strava.com/athletes/440525

ron69
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 24 mei 2006 15:43

ron69 24 feb 2015 12:13

Als alternatief voor een camping of hotel kun je ook eens kijken naar chalets. Aangezien Gerardmer, Xonrupt en La Bresse wintersportgebieden zijn, is er genoeg keus en zijn de de prijzen relatief laag. Via bv www.abritel.fr of www.gites-de-france.com (wat kennis van de Franse taal is wel handig).
Voordeel is ook dat je je fiets ook makkelijker kunt stallen.
Eigenlijk is de Elzas een nog betere uitvals-basis (minder kans op regen en mooiere plaatsjes), echter wel wat minder aanbod. Een leuke centrale plaats hier is bijvoorbeeld Munster.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 feb 2015 12:33

Wij gaan 24-26 Juli hier heen.
http://www.sportherberg.com/
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 feb 2015 13:59

ron69 schreef:...Eigenlijk is de Elzas een nog betere uitvals-basis (minder kans op regen en mooiere plaatsjes), echter wel wat minder aanbod. Een leuke centrale plaats hier is bijvoorbeeld Munster.
+1. Even voor de duidelijkheid: Vogezen = het gebergte, maar ook de naam van het departement aan de westzijde daarvan en Elzas is de naam van de regio (met de departementen Bas-Rhin en Haut-Rhin) aan de oostzijde van de bergketen. Over het algemeen geeft inderdaad de Elzas een grotere kans op het betere (lees 'vooral drogere') weer. Zo ongeveer halverwege de Elzas, dus op de grens van Haut- en Bas-Rhin (Munster, Ribeauvillé) kun je 'alle' kanten op. Bedenk daarbij wel dat de aansprekende namen als de Grand Ballon, Petit Ballon, Ballon d'Alsace en Ballon de Servance in Haut-Rhin, dus in het zuidelijk deel liggen.

Ik heb zelf vanuit Bergheim (boerencamping), in de buurt van Ribeauvillé en vanuit St. Pierre-Bois (boerencamping), in de buurt van Sélestat, mooie tripjes gemaakt in de centrale Vogezen (o.a. Col du Haut de Ribeauvillé, Col de Bagenelles, Col du Fréland, Haut Koenigsbourg, Col du Wettstein, Collet du Linge/Col du Linge, Champ du Feu, Col du Kreuzweg).
Vanuit Masevaux, in het zuiden van Haut-Rhin, heb ik mooie tochten (pagina106 e.v.) gemaakt naar o.a. de Grand Ballon, Le Markstein, Ballon de Servance, Ballon d'Alsace, Col des Chevrères ('errug' steil :o ), Col du Hunsrück en Planches des Belles Filles (héél 'errug' steil :shock: ).
Je ziet 't, in de Vogezen zit je niet snel helemaal verkeerd als je wilt fietsen en je 'moet' dus zelf maar kiezen wat je het meeste aanspreekt (en waar je een voor jou geschikte accomodatie kunt vinden).

Ik heb ook wel vanuit Le Val d'Ajol in de Vogezen (het departement) gefietst. Dat is net iets ten zuidoosten van Plombières-les-Bains, waar nijkie op doelt. Zelf vond ik dat eigenlijk te ver naar het westen om echt in de Vogezen (het gebergte) te kunnen fietsen. Wel mooie tochten gemaakt, daar niet van, maar de bekende Vogezen-cols liggen dan toch net even wat verder weg, zeker als je tripjes van 80 km/dag voor ogen hebt.
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 24 feb 2015 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 24 feb 2015 14:20

nijkie schreef:Wij gaan 24-26 Juli hier heen.
http://www.sportherberg.com/
Die zitten alleen niet zo heel centraal. Je kan er mooi fietsen, als je alleen 'namen' wilt verzamelen is het niet de ideale locatie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8912
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 feb 2015 16:14

amclassic-fan schreef:
nijkie schreef:Wij gaan 24-26 Juli hier heen.
http://www.sportherberg.com/
Die zitten alleen niet zo heel centraal. Je kan er mooi fietsen, als je alleen 'namen' wilt verzamelen is het niet de ideale locatie.
Ik laat het op me af komen als de beentjes maar pijn doen wanneer ik naar huis ga.
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

freddyarends
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:21

freddyarends 24 feb 2015 19:20

Iemand ervaring met het plaatsje Kruth.
Ligt wel mooi centraal, maar ligt het ook handig.
Ik zie alleen weinig info over de plaats en eventuele accommodaties.

Bedankt voor alle info tot nu toe.
Dat gaat wel en mooi weekje worden (het weer in mei moeten we maar zien, dat hebben we niet voor het zeggen)

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 feb 2015 20:20

freddyarends schreef:Iemand ervaring met het plaatsje Kruth.
Ligt wel mooi centraal, maar ligt het ook handig...
'Handig' in welk opzicht? Ik ben er in 2013 tweemaal doorgekomen, éénmaal met de auto en een keer op de fiets, toen ik ter hoogte van het meer ten noorden van Kruth de klim naar Le Markstein en de de Grand Ballon ging doen. Het is volgens mij een vrij rustig (saai?) plaatsje. Min of meer halverwege Kruth en het meer ligt Camping du Schlossberg, waar je hier een aantal beoordelingen over kunt lezen. Kruth ligt wel in een mooie omgeving en je kunt behalve de reeds aangehaalde klim bijvoorbeeld ook naar de Ballon d'Alsace, de Col d'Oderen, Col de Bramont en wat leuke rondjes maken over o.a. de Route des Crêtes (met de Grand Ballon vanaf Moosch of vanaf Willer-sur-Thur). Maar nogmaals, wat bedoel je met 'handig' :roll: ?
60 x Ventoux

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 24 feb 2015 20:49

Kruth ligt mooi centraal, maar is doodsaai (de enige reden die ik kan bedenken om hier te willen zitten is dat je aan de voet van de beklimming van de O`deren zit, mooie kant). La Bresse, Cornimont of Gerardmer zijn leuker en hebben eveneens een prima ligging..

+ 1 voor de Grosse Pierre vanuit la Bresse als aanrader verder trouwens.

Plaats reactie