Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aanschaf nieuwe racefiets

Fingu
Forum-lid

Fingu 02 mar 2015 13:01

Beste wielervrienden,

De afgelopen jaren heb ik de nodige rondjes op mijn oude TI-Raleigh gereden. Dit stalen ros was echter nodig aan vervanging toe en toen ik vorig jaar de Gold Race (150km) reed, werd ik toch vaak raar aangekeken (en uitgelachen) :P

Nu wil ik daarom een nieuwe racefiets kopen. Ik heb als richtprijs een bedrag van 1000 euro in mijn hoofd, maar eventueel ben ik bereid om 100 tot 200 euro extra bij te leggen als dat resulteert in een veel betere fiets. Ik zou graag tips van jullie als ervaren wielrenners krijgen voor de aankoop van de fiets. Mijn vorige TI-Raleigh fiets heb ik ooit gekregen en deze was dus qua maten ook niet op mij afgesteld (ik weet ook niet precies wat de maten waren).

Naast tochtjes door het Nederlandse landschap ga ik in de zomer vaak naar de Alpen om de colletjes te pakken. Ik wil dus dat mijn racefiets ook goed geschikt is om in de bergen te gaan. Ik ben relatief klein (178 cm) en licht (65-70 kg schat ik). Ik heb niet meteen de intentie om wedstrijden te gaan rijden dus ik hoef niet per se het lichtste van het lichtste. Ik wil echter wel een fiets die gewoon goed en fijn werkt en die ook een lange tijd mee kan gaan.

In eerste instantie had ik de volgende fietsen op het oog:

1 - Canyon Endurace AL 6.0 (werd geadviseerd om een los 39 binnenblad er los bij te kopen)
https://www.canyon.com/en/roadbikes/bike.html?b=3577
Ik heb gehoord dat je de maten kan bepalen aan de hand van een aantal stappen op de website.

2- Giant TCR 0
http://www.mantel.com/giant-tcr-0

3 - Rose Pro SL-2000
http://www.rosebikes.nl/bike/rose-pro-s ... aid:745547

Welk van deze fietsen zouden jullie aanbevelen? Of hebben jullie nog andere fietsen die jullie aan zouden bevelen gezien mijn voorkeuren?

Alvast hartstikke bedankt!

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 mar 2015 13:16

Allemaal prima alu fietsen volgens mij.
Canyon en Rose staan bekend om scherpe prijs/kwaliteit, waarbij de kwaliteit van t alu frame top is.

De Giant heeft Ultegra, maar dan wel weer met een FSA crank.., dat schijnt minder duurzaam te zijn.
De Canyon en Rose hebben beide de nieuwe 105 serie. Met jouw doelen ed. is dat meer dan goed. Sowieso is het verschil tussen de 105 en de ultegra niet meer zo groot met de nieuwe 105 groep.

De Giant is het zwaarst met 8.5 kg.., Canyon zit op 8.2 en de Rose op 7.9. Geen schokkende verschillen, maar als je dan toch moet kiezen en al het andere maakt het verschil niet, dan kan dit net nog iets zijn.

Dan is het nog welke fiets je goed past. Bij Canyon zou je kunnen passen door naar de fabriek te gaan in duitsland. Bij Rose volgens mij ook. Bij Giant gewoon bij de fietsenmaker. De Canyon Endurace is iets meer comfort gericht qua geometrie. Dus tikje hoger balhoofd waardoor je net wat comfortabeler lange tochten kunt rijden dan op een snoeiharde wedstrijdfiets. Hoe dat bij de Giant en Rose zit zou ik zo niet weten.

Ow, en welke jij mooi vind is niet onbelangrijk. Een mooie fiets pak je sneller voor een rondje dan een hele lelijke fiets.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Fingu
Forum-lid

Fingu 02 mar 2015 17:12

Harstikke bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb nog een vraagje over het afstellen. De fabriek van Canyon is bijvoorbeeld in Koblenz, te ver weg om zo even langs te gaan. Mocht ik de Canyon kopen zal ik deze waarschijnlijk dus niet vantevoren kunnen uittesten. Weet jij toevallig of je normaal gesproken door middel van hun/een stappenmethode toch een goede afstelling krijgt? Of is dit echt een groot nadeel t.o.v. het opmeten bij een fietsenwinkel?

Hebben andere mensen verder nog aanbevelingen/tips? :)

Slam_HGV
Forum-lid

Slam_HGV 02 mar 2015 19:32

Zelf heb ik recent de Rose pro sl 2000 aangeschaft. Voor mij is het mijn eerste echte racefiets geweest. Voorheen een fiets geleend.

Mijn ervaringen met Rose zijn tot nu toe goed. In de winkel hebben ze uitgebreid de tijd genomen om me te adviseren. De fiets werd direct klaar gemaakt met de extra dingen die ik had aangeschaft.

De eerste ritten zijn tot nu toe geweldig. Heb het idee dat ik bij tijd en wijle over de weg vlieg. De fiets is licht en reageert super. In vergelijking met voorgaande jaren heb ik het idee dat ik sneller ook langere ritten kan fietsen. Wellicht omdat het minder moeite kost. Ik vind de fiets ook mooi. Nog mooier dan op de website.

Met de andere fietsen heb ik geen ervaring. Ik kan je alleen maar over mijn eigen ervaringen vertellen.

Fingu
Forum-lid

Fingu 03 mar 2015 14:22

Oke bedankt, dat klinkt als een positieve ervaring ja! In welke winkel had je de Rose aangeschaft? Wat voor extra's had je nog aangeschaft?

Nog andere mensen met tips/ervaringen?

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 03 mar 2015 14:40

Fingu schreef:Harstikke bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb nog een vraagje over het afstellen. De fabriek van Canyon is bijvoorbeeld in Koblenz, te ver weg om zo even langs te gaan. Mocht ik de Canyon kopen zal ik deze waarschijnlijk dus niet vantevoren kunnen uittesten. Weet jij toevallig of je normaal gesproken door middel van hun/een stappenmethode toch een goede afstelling krijgt? Of is dit echt een groot nadeel t.o.v. het opmeten bij een fietsenwinkel?

Hebben andere mensen verder nog aanbevelingen/tips? :)
Voor mijzelf was Canyon prima. Ik wist wat ik had, dat kon ik goed vergelijken met de fiets die ik eventueel zou willen, de maat was vergelijkbaar (58cm van oude merk en L bij Canyon) en ook t stappenplan van Canyon bracht mij daarop uit.
Fiets binnen, zadelhoogte, en lengte afstelling obv oude fiets gedaan (lengte afstelling afstand punt zadel tot midden bracket horizontaal bemeten). En t stuur op vergelijkbare hoogte gezet. Toen lekker fietsen en daarna nog wel wat gefinetuned. maar dat gaat dan over kleine aanpassingen van zadel met name.

Weet je echt totaal niet hoe of wat je nodig hebt. Dan is een goede fietsenmaker en goede meting natuurlijk meer aan te bevelen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 03 mar 2015 21:33

Hoi,

Als je de 150 km van de Amstel hebt gefietst dan neem ik aan dat je wel weet hoe je zo ongeveer wilt zitten (sportief, comfortabel of iets daartussenin). Gaat er om te bepalen welke framemaat je moet hebben, de fijnafstelling kan je dan inderdaad zelf wel uitvinden. Canyon heeft op de site wel een keuzehulp voor de maat, daar kom je wel uit, Ook bij Rose op de site kan je hulp vinden. Bij de Giant zit je denk ik op maat ML (uitgaande van normale verhouding lichaamslengte-beenlengte)

Alle drie de fietsen zijn prima, hebben allemaal iets voor en ook vast wel tegen.
De fietsen van Rose zijn via internet of hun bikestores in Munchen en Bocholt (bij Winterswijk net over de grens) te koop.
Mijn voorkeur zou liggen bij Canyon of Rose. Die hebben het best afgewogen totaalplaatje. Ik denk dat de doorslag mag geven welke fiets je het mooist vindt, zo weinig ontlopen ze elkaar. Het zit hem echt in de details en dan gaat het er om wat jij belangrijk vindt. Als het tussen die twee gaat maakt het misschien voor je uit hoe snel ze leverbaar zijn, iets om even na te gaan dat wil bij allebei wel eens spannend zijn.

Er zijn nog tig andere merken te noemen die een fiets kunnen leveren die min of meer vergelijkbaar is. Vraag is of dat dan beter is, dat is lastig te zeggen.

Cube2000
Forum-lid

Cube2000 03 mar 2015 21:59

Je kan ook nog naar een Cube Peloton Race kijken. Kost 999€ en is gewoon te koop bij de LBS.
Cannondale

JoostG
Forum-lid

JoostG 04 mar 2015 11:35

Bulls heeft ook goede fietsen voor dat budget en kan bij veel FM's bekeken en gevoeld worden. Als bijvoorbeeld een Cube "te kort" zit dan kan Bulls een goed alternatief zijn.

Een maandje of 3 gelden zocht mijn neef ook in deze prijsklasse een racer, en we zijn toen gaan kijken bij Mantel waar je zowel Bulls, Cube als Giant in die prijsklasse hebt.

Succes
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Fingu
Forum-lid

Fingu 08 mar 2015 00:40

Hartstikke bedankt voor alle tips! Op basis van deze tips en een bezoekje aan Mantel (ze hadden hier de Cube en de Giant) zijn er nog twee modellen die ik overweeg. Het gaat om de volgende:

Canyon Endurace AL 6.0
https://www.canyon.com/en/roadbikes/bike.html?b=3577

Cube Peloton Race
http://www.mantel.com/cube-peloton-race

Ik twijfel nog tussen deze twee en dus was ik benieuwd welke jullie zouden kiezen op basis van mijn gebruik/voorkeuren? Ik hoor het graag!

Cube2000
Forum-lid

Cube2000 08 mar 2015 09:35

Gewoon kiezen welke je het mooist vind. Het zijn allebei prima fietsen.
Cannondale

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 08 mar 2015 15:25

@Fingu:

Aan je vraagstelling te lezen heb je niet enorm veel ervaring.
De 2 laatstgenoemde fietsen ontlopen elkaar niet erg veel.

Als je de Cube mooi vindt dan, als ik jou was, ging ik naar een fm in je buurt en liet me goed opmeten en kocht me de Cube.

In deze prijsklasse ontlopen de verschillende fietsen elkaar niet zo heel veel en bij een fm heb je een aanspreekpunt mocht je nog vragen hebben.

Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie