Afgelopen weekend heb ik de body schoongemaakt, en bij het monteren vande cassette vroeg ik me eigenlijk af waarom de cassette niet uit uitsluitend losse kransjes bestaat? Oftewel, waarom de 3 grootste tandwielen aan elkaar vastzitten.
Ik heb 2 wielsets, en op beide zit een shimano ultegra cassette. Wordt dit principe ook gebruikt bi Campagnolo?
Als het gebruik van losse kransjes wel gehanteerd zou worden heb je volgens mij veel meer de mogelijkheid een cassette naar eigen keus samen te stellen?
Cassette vraagje
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Bij Campagnolo heb je dit principe ook: de duurdere cassette hebben ook spiders waar 3 of 2 kransjes op zitten. Waarom? De fabrikanten zullen wel een wervende tekst hebben over minder slijtage en betere stijfheid. En heel toevallig komt het ze economisch een stuk beter uit wanneer je een spider met 3 kransjes moet vervangen a € 60,00 voor een tochtje in de bergen in plaats van 1 kransje voor 20 eurootjes......
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
handel.
Het is een manier om jou geld uit je zak te kloppen. Vroegâh, toen we poep nog met een dubbel oe schreven, kon je je gewoon lossen Shitmano kransjes kopen. Handig, want ook toen reden al veel op dezelfde kransjes. Dus als die op waren, dan kochten we voor 6 gulden een nieuwe.
Het is een manier om jou geld uit je zak te kloppen. Vroegâh, toen we poep nog met een dubbel oe schreven, kon je je gewoon lossen Shitmano kransjes kopen. Handig, want ook toen reden al veel op dezelfde kransjes. Dus als die op waren, dan kochten we voor 6 gulden een nieuwe.
Probleem bij cassette in eigen samenstelling keuze is dat het allemaal net wat minder goed gaat schakelen. Dit komt doordat de schakelhulpjes/uitsparingen nu precies op de naastgelegen tandjes zijn afgestemd. En als je wat minder vlot schakelen niet erg vindt kun je gewoon een cassette van een ander merk kopen. Marchisio of zo. Maar goedkoper gaat het niet echt worden.
De belangrijkste redenen zijn wat extra stijfheid en minder gewicht doordat het deel dat niet door de ketting belast wordt van aluminium ipv staal wordt gemaakt. Voor een 'vlakke' weg cassette met niet al te grote tandwielen kun je volgens mij net zo goed een goedkopere variant maken. Beetje jammer dat shimano die, waarschijnlijk bewust, niet altijd in dezelfde verhoudingen levert als de wat duurdere cassettes.
De belangrijkste redenen zijn wat extra stijfheid en minder gewicht doordat het deel dat niet door de ketting belast wordt van aluminium ipv staal wordt gemaakt. Voor een 'vlakke' weg cassette met niet al te grote tandwielen kun je volgens mij net zo goed een goedkopere variant maken. Beetje jammer dat shimano die, waarschijnlijk bewust, niet altijd in dezelfde verhoudingen levert als de wat duurdere cassettes.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Dat is in ieder geval de uitleg van shimano. Denk dat dit een beetje waar is, maar dat het financieel ook wel aantrekkelijk is voor shimano, om het zo te doen.RMB schreef:Ik kan me ook voorstellen dat het is gedaan zodat de kransjes minder in de body vreten.
Ach, ik zeg ook maar wat
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 mei 2014 10:16
de middenkransjes (15-16-17) vervang ik regelmatig en zijn gewoon voor +/- € 4.- los te koop bij rose... (stuk goedkoper dan een hele cassette vervangen waar de helft niet van versleten is)
Alleen de 3 grootste en evt 18-19 ( € 23.-) zitten aan elkaar, maar die gebruik je veel minder
Alleen de 3 grootste en evt 18-19 ( € 23.-) zitten aan elkaar, maar die gebruik je veel minder
http://.strava.com/athletes/440525
Vroeger draaiden we de kransjes gewoon om, kookten de ketting uit in een blik vet en reden daar nog vele kilometers mee.
Feit is dat je structureel op 2 a drie kransjes rijd (althans ik hier in Den Haag) en dat die dus het meest slijten.
Maar gezien de relatief lage prijzen van complete cassettes en kettingen is dat niet meer interesant.
Feit is dat je structureel op 2 a drie kransjes rijd (althans ik hier in Den Haag) en dat die dus het meest slijten.
Maar gezien de relatief lage prijzen van complete cassettes en kettingen is dat niet meer interesant.