Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Zitpositie op de mtb

kay berendsen
Forum-lid

kay berendsen 09 mar 2015 15:47

Beste forum leden,

Naast het wielrennen ben ik ook het mtben op aan pakken, en ik moet zeggen dat ik er veel plezier aan beleef. Echter ben ik veel last gaan krijgen van mijn stuitje. Dit na de eerste redelijk lange rit van 55KM. Met het wielrennen heb ik deze klachten nooit ervaren.

Wat heb ik er al aan gedaan:
-Totaal 4 andere zadels geprobeerd (specialized phenom en avatar - selle Italia flite en het standaard giant zadel op m'n MTB)
-Aangezien de zadels geen enkele verlichting geven denk ik aan de fiets houding.
Ik heb nu m'n stuurbracket omgedraaid om wat 'dieper' te zitten.

Heeft iemand nog meer suggesties die met deze kwaal van doen hebben 'gehad'?

Groet,
Kay

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 09 mar 2015 20:08

Om het zadel uit te sluiten zou ik gewoon je racezadel monteren.
zet je zadel op gelijke hoogte en gelijke setback.

Voor je stuitje moet je naar mijn idee wel erg recht zitten.

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 09 mar 2015 20:31

Blijf je als een zoutzak zitten op de mtb? Wat je moet wel af en toe met je kont uit dat zadel.

kay berendsen
Forum-lid

kay berendsen 11 mar 2015 08:44

Nee, ik zit niet als een zoutzak op de MTB. En ook al zou ik, zou ik nog geen pijn willen ervaren. Ik gebruik de MTB ook voor woon werk verkeer in de winter.

Het grote verschil met mijn racefiets is dat ik wat meer gefixeerd op mijn zadel zit, ik kan geen kant op. Op de MTB kantelen mijn bekken. wanneer mijn bekken naar voren kantelen voel ik druk op mijn stuitje. Ik heb gisteren weer met de racefiets gefietst, wat een verademing.

Ik zal nooit de gelijke afstelling van mijn racefiets kunnen overbrengen op mijn MTB, denk ik, ik probeer het zo veel mogelijk te benaderen. Het verschil is qua zit hoek ongeveer 10°. Race = 55°, MTB 45°

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 11 mar 2015 10:05

Op je mtb zit je in vergelijking met je racer meer rechtop. Daardoor kom je meer op je achterwerk te zitten. Dat los je pas op als je een andere mtb neemt, met andere frameverhoudingen en -hoeken.
Waarschijnlijk zal je stuitje er wel aan wennen. Kwestie van stug volhouden. Een goed zadel is al genoemd. Zoek een passend zadel waarmee je op tijdens het mtb-en op je zitbotjes komt te zitten.

kay berendsen
Forum-lid

kay berendsen 11 mar 2015 12:22

Bedankt voor je reactie,

Ik heb met de fm afgesproken dat ik een smaller testzadel krijg (specialized phenom) als dit vrijdag niet beter is ik de fiets en mijn houding kan na laten meten. Aan een ander frame zat ik ook te denken. Benieuwd wat er uit komt. Vraag me daarnaast af of mijn stuitje er aan zal wennen ;) Na 55Km heb ik zodanig last dat ik amper op het zadel kan zitten.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 11 mar 2015 12:50

Een van de gebruikelijke klachten bij het fietsen is dat je pijn aan de 'drukpunten' krijgt. Dat zijn alle punten waar je druk krijgt door contact tussen je lijf en je fiets. Dus voeten, achterwerk, handen. Zadelpijn is een bekend begrip. Of pijn aan je handen. Of pijn aan je duim van je triggershifters. Meestal gaat het over.

kay berendsen
Forum-lid

kay berendsen 16 mar 2015 09:18

Het lijkt te zijn opgelost. Althans heb ik een stuk minder last van m'n stuitje.

Het lag 'm puur in de setback. Wel andere zadelpen moeten aanschaffen, zadel zat anders te ver naar voren. Heb nu echt het gevoel juist op mijn zadel te zetten en niet constant heen en weer te wiebelen.

Plaats reactie